איכות חיים

לרגל חודש המודעות לפיברומיאלגיה: ארגז כלים להתמודדות עם המחלה

הימנעות מקפאין, הקפדה על פעילות גופנית, צמחי מרפא, ויש גם מכשירים שעושים טוב

פיברומיאלגיה, או בשמה העברי דאבת שרירים, מתאפיינת בכאבי שרירים, עייפות, מחסור בשינה, כאבי ראש ודכדוך. שכיחות התופעה בכ 2%-4% מהאוכלוסייה, בעיקר בקרב נשים.

הטיפול שמקבלים חולי פיברומיאלגיה כולל תרופות נוגדות דיכאון וחרדה. למרות שתרופות אלה לעיתים עוזרות לתסמינים, הן עשויות לעורר גם לא מעט תופעות לוואי מאוד לא נעימות. ולכן, רבים מחולי הפיברומיאלגיה מחפשים כלים לא תרופתיים כדי להקל על ההתמודדות שלהם רגיעה.

דורית גרינברג, ביולוגית ומנכ"ל מדס פארם, מציעה ארגז כלים להורדת המתח ולהקלה על הכאבים.

1. נשימות
יוגה ונשימה טיפולית טובים להורדת החרדה. מי שמתקשה לבצע נשימה טיפולית באופן עצמאי, ימצא שנשימה באמצעות מכשיר ביופידבק שמכוון להאריך את הנשיפה, עוזר מאוד לרגיעה.

2. הימנעות מקפאין
קפאין עשוי לעורר או להחמיר סטרס, לגרות את מערכת העצבים המרכזית, לגרום לעלייה בקצב הלב, לעלייה ברמת העצבנות והחרדה. לחולי פיברומיאלגיה מומלץ במיוחד להימנע מקפאין או להפחית את צריכתו למינימום. או כמובן להשתמש בתחליפים.

3. פעילות גופנית מתונה
פעילות גופנית מתונה מסייעת בהפחתת נוקשות השרירים, בהפחתת מתחים וגם עוזרת לגוף להפריש אנדורפינים – זהו ההורמון הטבעי לשיכוך כאבים. בין הפעילויות המומלצות: הליכה, התעמלות במים חמימים, יוגה. גם לאמבטיה חמימה יש השפעה חיובית על הפחתת הכאבים.

4. שימוש במכשיר פרפקט טנס
שימוש בטכנולוגיה היא אופציה מצוינת לשיכוך כאבים. מכשיר ביתי קטן בשם פרפקט טנס שולח זרמים חשמליים עדינים לאזור הכאב וכך מנתק את אות הכאב למוח וגם מגרה את הגוף ליצור אנדורפינים (הורמון טבעי משכך כאבים). המכשיר יכול להשיג הקלה לעד 24 שעות.

5. טיפול מיטבי בחדר השינה
שינה תמיד חשובה והיא קריטית להקלה על כאבי פיברומיאלגיה. חשוב ביותר להפוך את חדר השינה למקדש עבור שינה. החשיכו אותו, הפעילו מיזוג אויר, סגרו את הדלת כדי שלא יכנסו רעשים, סדרו את המיטה כדי שיהיה לכם נוח לכם.

6. צמחי מרפא ודיקור
הרפואה הקונבנציונלית מטפלת באופן חלקי בסימפטומים, אך לא בשורש הבעיה וכפי שציינו הטיפול עצמו עשוי להוביל לתופעות לוואי. דווקא הרפואה הסינית המסורתית יודעת לפתוח את מרכזי האנרגיה של הגוף ולסייע לו להחלים. צמחי מרפא מאזנים וממלאים חוסרים אנרגטיים.

דורית גרינברג. צילום: באדיבות מדס פארם
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות