איכות חיים

איך קשור רופא סובייטי לטיפול באסתמה? מיוחד ליום המחלה הבינלאומי

בתחילת שנות ה-50' פיתח רופא בברית המועצות שיטה מיוחדת לטיפול בחולי אסתמה ללא תרופות או תכשירים. מיוחד ליום האסתמה הבינלאומי

אסתמה היא מחלה כרונית שכיחה, מוכרת, נפוצה – וחשוכת מרפא. יש כלים לשיפור המצב, חולי אסתמה מסתובבים עם משאפים שונים שמאפשרים להם חיים נורמלים בדרגה כזו או אחרת, אבל תרופה עדיין אין. כ-340 מיליון איש ברחבי העולם חולים באסתמה – גברים ונשים, ילדים ומבוגרים. סה"כ מדובר על 5%-7% מהאוכלוסייה שיסבלו מהמחלה.

ממה נגרמת אסתמה?
ממגוון רחב של גורמים, כמו תורשה גנטית, אלרגיה, קור, מאמץ גופני, תרופות מסוימות, מחלות של דרכי הנשימה, זיהום אויר, צינון ומתח נפשי.

מהם התסמינים?
נשימה מקוטעת ולא סדירה, צפצופים בעת הנשימה, נשימות קצרות, מהירות, שיעול וליחה.

מה הטיפול המקובל?
רוב הטיפול נעשה באמצעות משאפים, אם כי במקרים קשים ובמצבי חירום ישתמשו הרופאים בזריקת אדרנלין לחיזוק מידי של הגוף. המשאפים מכילים בדרך כלל שני חומרים פעילים: סטרואידים בעלי פעולה אנטי דלקתית, וחומר מרחיב סמפונות. בעבר ניתנו משאפים רק עם מרחיבי סמפונות (כמו ונטולין), אך ללא הסטרואידים הם לא סיפקו את רמת השליטה הנדרשת על המחלה, ולכן רוב המשאפים כיום הם משולבים, וונטולין ניתן רק בשילוב עם משאף נוסף.

מהי שיטת בוטייקו?
בשנות ה-50' היה דר' קונסטנטין בוטייקו רופא צעיר בברית המועצות הסובייטית. באותן שנים הוא מצא קשר לפיו ככל שהנשימה מהירה, עמוקה ורועשת, כך מדרדר מצב הבריאות של החולה והסימפטומים מתגברים. הוא פיתח סדרת תרגילי נשימה לטיפול בתסמונת נשימת היתר (היפרונטילציה, Chronic Hyperventilation Syndrome – CHVS).

שיטת בוטייקו התבססה על אפקט בוהר, אותו גילה הפיזיולוג הדני כריסטיאן בוהר, לפיו ככל שעולה רמת הפחמן הדו חמצני בגוף כך משתפרת העברת החמצן לריאות. כלומר, נדרשת רמה מסוימת של פחמן דו חמצני כדי שהחמצן ייקשר כהלכה בדם ויגיע לתאים ולאיברים בגוף. אם נגרם בגוף מחסור של פחמן דו חמצני, החמצן אינו נקשר היטב והתוצאה היא הרגשה של מחנק. האמת, זה נשמע קצת הפוך מההיגיון הבריא – הרי בזמן התקפת אסתמה ההרגשה היא של מחנק ושל מחסור באוויר, והנה לפי שיטת בוטייקו, המצב הוא הפוך: היפרוונטילציה נגרמת בגלל עודף חמצן, ולא מחסור בו.

ברמה הפיזיולוגית, אדם מן השורה נושם 5-6 ליטר אויר בדקה בעת מנוחה. חולי אסתמה, במצב רגיל ולא כשהמחלה מתפרצת (התקף אסתמה) או בקשיי נשימה, נושמים כפול עד פי שלוש, לעתים 15 ליטר אויר. התוצאה היא שאיזון הגזים בגוף מופר, רמת החמצן עולה ורמת ה-CO2 יורדת, ובפועל ההיקשרות של החמצן נפגעת. מכאן הדרך להתקף אסתמה קצרה. למעשה, התקף אסתמה, על הנשימות הקצרות והמהירות שבו, היא, לפי שיטת בוטייקו, בסך הכל דרכו של הגוף לחזור לאיזון הגזים ולהקטין את כמות החמצן.

ייאמר מיד – שיטת בוטייקו, ובוודאי כתבה זו, אינן תחליף להתייעצות עם רופא או ויתור על תרופות. היא מבוססת על תרגילי נשימה, לא יותר, ולא בטוח כי הם מתאימים לכל אחד. אבל נקודות כמו נשימה דרך האף כדי להקטין את נפח האויר הנכנס בנשימה יכולים להיות יעילים לכל אחד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות