אוכל

משקאות דיאט מזיקים לבריאות כמו משקאות קלים רגילים

עוד מיתוס נותץ: מחקר ענק מצא כי שתיית משקאות קלים דיאטטיים מזיקה לבריאות בדיוק כמו משקאות קלים רגילים המומתקים בסוכר

נשארנו עם מים. שתיית משקאות קלים דיאטטיים ונטולי סוכר מזיקה לגוף כמו שתיית משקאות קלים רגילים, המכילים כמות גבוהה של סוכר. כך עולה ממחקר ענק שנערך בסין, המסכם תוצאות מ-14 מחקרים שונים שנערכו בקרב 1.2 מיליון איש לאורך 20 שנים בסה"כ.

לאורך שנות המחקר הארוכות מתו 137,310 משתתפים, מה שהקל על החוקרים לנסח מסקנה שהגולש הנבון לא אמור להיות מופתע ממנה: מי ששתו משקאות ממותקים ו/או עתירי סוכר נמצאו בסיכון מוגבר למוות בגיל צעיר. גם שתיית כוס קטנה, של 250 מ"ל (רבע ליטר, פחות מכוס משקה קל סטנדרטית של 330 מ"ל) מגדילה את הסיכון למוות מוקדם.

שתיית משקאות קלים המומתקים בסוכר רגיל העלתה ב-5% את הסיכון למוות מוקדם מכל סיבה, וב-13% את הסיכון למוות מבעיה הקשורה ללב. אנשים ששותים הרבה משקאות ממותקים נמצאו בסיכון למוות מוקדם מבעיה לבבית הגבוה ב-20% מאלו שהסתפקו בכמות קטנה של שתייה ממותקת, וב-13% למוות מוקדם מכל בעיה שהיא.

ומשקאות הדיאט אינם מפגרים מאחור. משקאות אלו, שאינם מכילים סוכר ומומתקים באמצעות תוספים (כלומר, כימיקלים), מעלים ב-4% את הסיכון למוות מוקדם וב-7% את הסיכון למוות מבעיה לבבית. שתיית כמות גבוהה של משקאות דיאט העלתה את הסיכון למוות מוקדם מכל סיבה ב-12% ומבעיה לבבית ב-23%.

"המחקר הראה כי שתיית משקאות קלים, רגילים ודיאטטיים, מזיקים לבריאות ומגבירים את הסיכון למוות מוקםדמ מבעיות הקשורות ללב ולכלי דם", סיכם עורך המחקר, דר' הונגי לי מאוניברסיטת זאנגז'ו. "המחקר נותן לנו כיוון לפעולה כדי להפחית את התמותה בעולם".

מי שכבר הסיקה את המסקנות היא ממשלת בריטניה, שבאפריל 2018 הטילה מס מיוחד על יצרני משקאות קלים כדי לצמצם את צריכתם בציבור. וכך, יצרני משקאות קלים המכילים יותר מ-5 גרם סוכר ב-100 מ"ל משקה נדרשו לשלם מס בסך 18 פני לליטר משקה. יצרני משקאות המכילים 8 גרם סוכר על 100 מ"ל משקה נדרשו לשלם 24 פני לליטר.

כבר בשנה הראשונה שאחרי תוספת המס, נרשמה ירידה של 10% בצריכת משקאות קלים בקרב משקי הבית בבריטניה, אבל המכירות של שתייה קלה בציבור לא השתנו. מומחי שוק טוענים כי יצרנים פנו לייצור משקאות קלים ללא סוכר, כלומר דיאטטיים, ובכך עקפו את תוספת המס. את ערכם הבריאותי של משקאות אלה אנחנו יודעים מהניסוי רחב ההיקף שנערך בסין.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות