איכות חיים

חמשת היסודות, שלוש הדושות: העולם לפי איורוודה

חמשת היסודות המרכיבים את היקום הם גם אבני הבניין של האדם, ושלושת הכוחות הפועלים על העולם פועמים גם בו. תורת האיורוודה ההודית, קוים לדמותה

תפיסת העולם של תורת האיורוודה ההודית מציבה את האדם כחיקוי מושלם של היקום. לפי תפיסה זו, מה שנמצא ביקום הגדול המקיף אותנו, נמצא גם באדם הקטן שעל כדור הארץ. חמשת היסודות – אדמה, אויר, מים, אש וחלל – הם המרכיבים של היקום הענק, ושל האדם.

חמשת היסודות הם הבסיס גם לשלושה כוחות טבע, הם ה"דושות": פיטה, ואטה וקאפה, שמצויות בבני אדם, בחיות, בצמחים ובעצם בכל מקום, תא, פרור או גרגיר, כולל ברוח, הן זו הנושבת בחוצות והן זו החוצה את נפשן של הבריות.

האש והמים מהווים את מרכיביה של הדושה פיטה (pitta), והיא כוח השינוי, הטרנספורמציה, הפירוק והחום. מקור החום הוא באנרגיית הפיטה. בגוף האדם הדושה פיטה אחראית על חילוף החומרים והיא מקבלת צורה במיצי העיכול והמרה שבקיבה. וכמו שרוח היא בעלת מופע הן בעולם והן בנפש האדם, כך גם הפיטה אחראית על העיכול הרגשי.

כשהיא יוצאת מאיזון בעולם התוצאה תהיה חמסינים, גלי חום ושריפות. וכשאנרגיית הפיטה יוצאת מאיזון בגוף האדם, התוצאה תהיה דלקות, פצעים על העור ולצדם עצבנות, כעס ורגשנות.

מי הם אנשי הפיטה? לרוב יהיו פעילים ופעלתנים, אנרגטיים, רגשניים, ביקורתיים, עם "פתיל קצר" ובעלי נטייה להשתעמם במהירות מאנשים שלא עומדים בקצב שלהם. בהיבט הפיזיולוגי, אנשי פיטה יהיו לרוב בעלי חילוף חומרים מהיר, תיאבון בריא, ברוב השנה חם להם, ועונת הקיץ, בוודאי זה הישראלי, היא סבל של ממש עבורם.

הדושה ואטה (vata) מורכבת מהחלל והאוויר. בעולם החיצוני ובטבע הדושה ואטה מייצגת את הרוח הנושבת, זרימת הנהרות ואת תנועת הגלים בים. אצל האדם מייצגת הוואטה את התנועה – תנועתן של המחשבות והדמיון, תנועת השרירים, זרימת הדם. אם חלילה הדושה ואטה יוצאת מאיזון בטבע, התוצאה תהיה סופות, רוחות עזות וקור מקפיא.

כאשר הוואטה יוצאת מאיזון בגוף האדם, התוצאה תהיה רגישות לקור, יובש, עצירות, סטרס, נדודי שינה, ירידה במשקל ותחושת קור.

מי הם אנשי הוואטה? לרוב, אנשים בעלי מבנה גוף רזה, בעלי נטייה ל"רחפנות", חולמנות, נתונים למצבי רוח, תנודות ושינויים תכופים, הן בממד הפיזי והן מבחינה מנטלית. נפשם, קצת כמו הרוח, נוטה להפכפכות וחוסר יציבות.

שני ניגודים, אדמה ומים, הם העומדים בבסיסה של הדושה קאפה (kapha), והתוצאה היא כוח מגבש ומאחד, שנותן יציבות, נוכחות, תחושת בית וביטחון. בנפש האדם אנרגיית הקאפה אחראית על יציבות נפשית, מחשבה צלולה ואיזון רגשי. כשכוח הקאפה יוצאת מאיזון בטבע, התוצאה היא הרסנית – רעידות אדמה, שטפונות, מפולות עפר וצרות קשות.

בגוף האדם תתבטא היציאה של הקאפה מאיזון בעלייה במשקל, עצלנות, דיכאון, הפרעות בעיכול, ותחושת כבדות ומלאות, הן בהיבט הגופני והן בזה הנפשי.

מי הם אנשי הקאפה? אלה בדרך כלל אנשים בעלי מבנה גוף רחב, בעלי מזג נינוח, בעלי אישיות רגועה ויציבה ואינם נוטים למצבי רוח ועצבנות. להיפך, קשה להוציא אותם משלוותם, וכאשר הקאפה יוצאת אצלם מאיזון, נינוחות זו מוקצנת לכדי אפאתיה, בטלה ועצלות, גופנית ונפשית גם יחד.

 

פראנהוודה | המרכז לרפואה הודית

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות