איכות חיים

הריאות, הלב, העור, המוח: הצרות שנגרמות מהעישון

אין כמעט איבר בגוף שאינו נפגע מהרעלנים הנוצרים בגוף משריפת טבק הסיגריה. איך משפיע העישון על הגוף?

למעלה ממיליארד איש ברחבי העולם מעשנים טבק כלשהו. 80 מיליון אנשים ברחבי העולם מתים מדי שנה מנזקי עישון ומחלות קשורות. יותר מ-7 מיליון מהם מתו מעישון ישיר, 1.2 מיליון מתו מעישון פאסיבי. כך עולה מנתונים שפרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO) המסכמים את שנת 2019.

עישון טבק, אם זה חמק מכם, ממכר. וכל שאחטה מכניסה לגוף חומרים מזיקים, או בפשטות רעלים. פחמן דו חמצני, למשל, נוצר משריפת הטבק ופוגע ביכולת הדם להעביר חמצן לתאים בגוף.
לא מספיק חזק? אז הנה כל הנזקים והצרות שהעישון גורם בגוף האדם.

לב. עישון פירושו לחץ דם גבוה וסיכון מוגבר לקרישי דם, ומכאן קצרה הדרך להתקף לב ומחלות לבביות. תזכרו את זה – עישון מכפיל את הסיכון לחטוף התקף לב.

ריאות. החשודות המידיות להיפגע מעישון. אסטמה, ברונכיטיס ומפיסמה הם חלק ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), קבוצת מחלות שגורמות להיצרות כלי הנשימה, פגיעה ברקמת הריאות וקשיי נשימה כרוניים. היא גם מגדילה את הסיכון למחלות כמו שחפת, סרטן ריאות ודלקת ריאות. חסימה כרונית בריאות היא חשוכת מרפא ומה שאפשר לעשות כדגי לשפר את המצב הוא להקטין את העישון, או פשוט להיגמל.

מוח. הסיכון לשבץ עולה ב-50 אחוזים בקרב מעשנים, והסיכון למוות מאותו שבץ מוכפל בקרב אנשים שסיגריה היא חלק מהיום-יום שלהם. הניקוטין גורם להיחלשות כלי הדם ולעלייה בלחץ הדם, מה שמהווה מכפלת כוח לחטוף מפרצת – קרע בכלי דם מרכזי שעלול לגרום לנזק מוחי ואף למוות.

עור. כפי שציינו, עישון פוגע בהזרמת החמצן בגוף, ובכלל זה לאיבר הגדול ביותר שלנו – העור. ובמקרה של העור, פחות חמצן פירושו יובש, נוקשות, צבע צהוב – אפרפר ותהליך הזדקנות מואץ.

ידיים ורגלים. העישון, אמרנו קודם, פוגע מצד אחד בלב וביכולת שלו לשאוב את הדם מרחבי הגוף, ומצד שני לפגיעה בכלי הדם. הגפיים הם האיברים הרחוקים ביותר מהלב, והפגיעה בהולכת הדם אל ומהגפיים עלולה להיפגע משמעותית בקרב מעשנים.

שלד ועצמות. הרעלנים שנוצרים כתוצאה מתהליך הבעירה והשריפה של הטבק בסיגריה מקטינים את צפיפות העצם, שזה בעברית פשוטה מחלישים את העצם. בכך עולה הסיכון לשברים וסדקים בעצמות.

ראיה ועיניים. נמצא קשר בין עישון לשכיחות מחלות עיניים וראייה כמו גלאוקומה וקטרקט.

לסיכום: אין כמעט איבר שנותר חסין מול פגיעתה של סיגריה בוערת. הפגיעה של העישון בגוף רחבת היקף ומעמיקה, ואדם מעשן יידרש להקדיש לבריאותו זמן, משאבים וממון רבים. וכמו במקרים רבים, דרך הטיפול הטובה ביותר היא מניעה. תפסיקו לעשן!

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות