אוכל

Food & Mood: מאכלים להרגעת לחץ ומצב נפשי

כרוב ניצנים, יוגורט, שמן דגים וחומוס טחינה הם חלק מהמאכלים שיכולים להטות את הכף מעצב לשמחה
דיכאון עצב דיכאון

לחץ, כעס ועצבים אינם מושגים חדשים וכולם מכירים אותם היטב. בכל זאת, מדובר ברגשות אנושיים בסיסיים. לחץ כרוני, לעומת זאת, הוא מושג חדש יחסית שמוכר בשנים האחרונות כתסמין מזוהה של ממש. המדובר בלחץ רציף שנמשך זמן רב: ימים, שבועות, לעתים חודשים. לחץ שהפך לחלק מאורח החיים המודרני, של העבודה הלחוצה, של השעות הארוכות, של העולם ככפר גלובלי מהיר, אינטנסיבי, לחוץ. לעזוב הכל וללכת לחיות בבקתה על הר נישא ומרוחק? בואו נהיה אמיתיים, זו לא באמת אופציה.

אז מה אפשר לעשות? לצד הפסיכולוג, חוגים ואימוץ תחביב או חיית מחמד, מומלץ לשקול שינוי תזונתי. למזון שאנו אוכלים יש השפעה ישירה על הנפש, וכדאי להכיר מאכלים מסוימים המוכרים כבעלי השפעה חיובית על מצב הרוח.

שמן דגים

באנגליה דגים מן הים הצפוני מוכרים בכינוי "Brain food, והסיבה לכך היא חומצת השומן DHA. חומצת שומן זו היא אחד משלושת המקורות מהם מסנתז הגוף את חומצת השומן אומגה 3. חומצות שומן שלו חיוניות לגוף, וגם לנפש, ותכף נפרט, אלא שהגוף אינו מייצר אותן בעצמו ויש לצרוך אותם מן החוץ, ותזונה היא הדרך הפשוטה והטובה לכך.

אומגה 3 כבר משמשת כריטלין טבעי לטיפול בהפרעות קשב והיא יעילה לשיפור הזיכרון לטווח הקצר והארוך גם יחד. האגודה לבריאות הנפש באוסטרליה וניו זילנד ציינה כי מחקרים מצאו קשר ישיר בין תזונה עשירה באומגה 3 לזיכרון טוב יותר ולמצב נפשי משופר וחיובי.

יוגורט

יוגורט מוכר בגלל החיידקים הפרוביוטיים שנוצרים בו במהלך תסיסת החלב, ושטובים לעיכול. אבל מחקר שנערך ב-UCLA מצא כי לחיידקים חביבים אלה השפעה של ממש על המוח. ובמקרה שלנו, השפעה חיובית. במחקר השתתפו נשים בלבד, ואלו אשר אכלו יוגורט פעמיים ביום במשך ארבעה שבועות הראו שינוי של ממש באזור של המוח האחראי על רגשות וחושים. שינוי זה לא נצפה בקרב נשים שלא אכלו יוגורט לאורך תקופת המחקר האמורה. קשר זה, שבין היוגורט למוח, כבר זכה לכינוי The brain-gut connection.

חומוס וטחינה

אולי זו הסיבה שבגללה ישראלים, על אף כל הקשיים שמציבה ארצנו בפני תושביה, הם אנשים שמחים. זרעי שומשום וגרגירי החומוס מכילים חומצת אמינו  טריפטופן, ממנה מסנתז הגוף במהלך חילוף החומרים את הורמון השינה מלטונין ואת המוליך העצבי (נוירוטרנסמיטור) סרוטונין. הסרוטונין מופרש במוח והוא שגורם לתחושה טובה ולמצב רוח חיובי. עד כמה הוא חשוב? סרוטונין הוא בסיס לתרופות פסיכיאטריות מוכרות כמו פרוזק, ציפרלקס, סרוקסט. המקור הטבעי נמצא בחומוס טחינה.

קטניות

שעועית, עדשים, פול ושוב חומוס – חוץ מסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ועיכול נינוח, קטניות עושות טוב גם לראש. קטניות מכילות ויטמין B1, הנקרא תיאמין, הנחוץ לייצור אצטילכולין, מולקולה המשמשת כמוליך עצבי וקשור לפעולות של למידה וזיכרון. לאצטילכולין השפעה ניכרת על מצב הרוח, ובקרב חולי חולי אלצהיימר ומחלת הנטינגטון נמצאו רמות נמוכות שלו באופן מובהק.

חומצה פולית

מחקרים הראו כי אצל הסובלים מדיכאון נמצא חוסר בחומצה פולית, ובמקביל נמצא כי תוספת חומצה פולית לצד תרופות נוגדות דיכאון משפרת את פעולתן בקרב המטופלים. חומצה פולית גם משפרת את מהירות התגובה של המוח ואת הזיכרון.

שעועית ירוקה, תרד, כרוב ניצנים, פולי סויה – אלה מקורות טובים לחומצה פולית באמצעות התזונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות