אוכל

הדרך הבטוחה (והים תיכונית) שתשמור לכם על הזיכרון

ירקות ופירות זה תמיד בריא, ועכשיו הם עושים טוב גם למוח – מחקר מצא את הדיאטה שטובה לקופסה האפורה
תרשמו תזכורת (או שתאכלו נכון). צילום: pixabay.com תרשמו תזכורת (או שתאכלו נכון). צילום: pixabay.com

תזונה עשירה בירקות, בדגש על עלים וירקות ירוקים, נמצאה יעילה לא רק לשמירה על הזיכרון אלא גם לשיפורו, ואפילו בקרב מבוגרים וקשישים. כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת אדינברו בסקוטלנד, ושעליו דיווח כתב העת הנחשב Psychology today.

במחקר נבדקו הזיכרון וכישורי החשיבה בקרב 500 אנשים בשנות השבעים המאוחרות לחייהם. אלו שהקפידו על "דיאטה ים תיכונית" – תזונה עשירה בירקות, פירות ואגוזים ודלה בבשר אדום – השיגו תוצאות טובות יותר מאלו שהמשיכו בתזונה "אמריקאית" רגילה, בה לא ניתן דגש לצריכת פירות וירקות. לדברי החוקרים, ההבדלים שנרשמו בין הקבוצות היו בהחלט משמעותיים.

המשתתפים, שאיש מהם, כפי שהודגש, לא חולה בדמנציה או אולצהיימר, נבחנו בפתרון בעיות המבוססות על זיכרון, חשיבה מהירה והסקת מסקנות. כמו כן, הם התבקשו לפרט את התזונה שלהם. כמו כן, כ-70% מהמשתתפים עברו בדיקת MRI ממנה עלה כי לא נרשם הבדל בגודל הגולגולת או בנפח המוח. מכך עלה כי על אף ההשפעה החיובית של התזונה הים תיכונית על פעולת המוח (זיכרון, קוגניציה), בין הקבוצות לא נמצא הבדל בבריאות המוח.

לאורך שנים הראו מחקרים על גבי מחקרים את יעילות התזונה הים תיכונית נגד השמנה, בעיות לבביות, סרטן ובעיות נפשיות כמו חרדה ודיכאון. מחקר זה הראה קשר יציב וחזק בין התזונה הים תיכונית, בדגש על עלים וירקות ירוקים, לזיכרון וכישורי חשיבה משופרים. זאת בזמן שדיאטה עשירה בבשר אדום ובמזון מעובד ומוכן נקשרה עם תוצאות דלות במבחנים הללו, ועם רמת IQ נמוכה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות