איכות חיים

ראש טוב מהג'ונגל: סם הזיה מטקסים שאמאנים עשוי לרפא דיכאון

תרופה פסיכיאטרית חדשה הופקה מסם המשמש בטקסים של שבטים אינדיאניים בדרום אמריקה
רוקחת תרופה חדשה? טקס שאמאני של שבט אינדיאני. צילום: pixabay.com רוקחת תרופה חדשה? טקס שאמאני של שבט אינדיאני. צילום: pixabay.com

תרופה אשר הופקה מסם הזיה חזק במיוחד המשמש בטקסים שאמאניים של שבטים פראיים, נבחן בימים אלה כתרופה נגד דיכאון. כך פרסם לאחרונה ה-BBC הבריטי.

לפי הדיווח, זוהי הפעם הראשונה שהסם מסוג DMT (דימתילטריפטמין) ניתן לאנשים הלוקים בדיכאון. החוקרים הביעו תקווה כי התרופה תקל את התסמינים, ובעיקר תהיה יעילה בקרב מטופלים שעד כה לא הגיבו לטיפול בתרופות פסיכיאטריות מוכרות. עוד ציינו החוקרים כי התרופה החדשה בטוחה לשימוש ולא נצפו תופעות לוואי חריגות.

קרול רוטלדג', החוקרת המובילה את הניסוי, אותו עורכת חברת Small Pharma, אמרה: "אנחנו מאמינים כי האפקט של התרופה יהיה מיידי ויימשך זמן רב יותר מהתרופות נוגדות הדיכאון השגרתיות". הניסוי נערך במרכז למחקר פסיכדלי באימפריאל קולג' בלונדון.

DMT הוא חומר פסיכואקטיבי חזק ביותר המורכב ממולקולה אשר מיוצרת באופן טבעי בצמחים, בעלי חיים וגם בגוף האדם. כינויה, "המולקולה הרוחנית" (Spirit molecule), אינו מסגיר חוויות משתמשים של שהייה ביקום מקביל, מציאות מדומה ואף חוויית מוות. ה-DMT משמש בין היתר להפקת האיווסקה – משקה הגורם להזיות אותו לוגמים בטקסים שאמאנים בשבטים פראיים באזור האמזונס בדרום אמריקה, בין היתר. בשנים האחרונות זוכה האיווסקה לפופולריות ולהתעניינות רבה מצד צעירים המתנסים בחווייה הפסיכיאטרית.

החוקרים מאמינים כי שימוש בתרופה הטבעית תגרום לשחרור במעברים ובקשרים שנוצרו במוח, מה שיגרום למעין RESET של הקופסה האפורה, ולהקלה על תסמיני הדיכאון. רוטלידג' תיארה את השימוש בתרופה כ"ניעור של כדור זכוכיח ובו פתיתי שלג" – דרך ציורית לבטא את השינוי המיוחל שיקרה במוחו של מטופל.

האם גם אקסטזי ואל. אס. די יהפכו לתרופות?

השימוש בחומרי הזיה כתרופות פסיכיאטריות לא נעצר ב-DMT. בעיר בריסטול שבאנגליה נפתחה מרפאה מיוחדת לטיפול בקטאמין. עד כה שימש הקטאמין בעולם הרפואה לטיפול בתסמינים בלבד ונודע כבעל השפעה לטווח קצר בלבד, אך פרופ' סליה מורגן מאוניברסיטת אקסטר סבורה כי חומרי הזיה כמו אל. אס. די, אקסטזי וקטאמין יכולה להיות יעילים יותר. "הסמים הללו מאפשרים להגיע לחוויות קשות בחיים, לעבד אותן ולטפל בהן. בדרך זו נוכל להשיג תוצאות טובות יותר, ולטווח זמן רחוק יותר".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות