איכות חיים

מעשנים? בטח תתפלאו לדעת שגמילה תסייע לכם בעוד אופן

בניגוד לתירוצים של מעשנים, גמילה מעישון דווקא עוזרת לשמור על רוגע ושלווה
עישון סיגריה. אילוסטרציה: pixabay.com עישון סיגריה. אילוסטרציה: pixabay.com

זה נשמע כמו אחרון התירוצים, אבל מעשנים רבים מאמינים כי העישון שומר אותם רגועים ושלווים, עוזר להעביר מתחים ובאופן כללי עושה להם טוב מבחינה נפשית. החשש הגדול של ציבור זה הוא שגמילה מעישון תעורר אצלם מתח, פחד וחרדה. אז כבר עדיף להמשיך לעשן וליהנות מהחיים היפים.

נשמע סביר? מחקרים חדשים הראו את ההפך: לעישון יש השפעה שלילית על המצב המנטלי, והפסקת העישון לא רק שלא תגביר אלא תסייע למצברוח אופטימי נטול פחדים ועצבים מיותרים. כך פורסם באתר הבריאות COCHRANE.

מחקר חדש בחן 102  מחקרים קודמים שנמשכו לפחות ששה שבועות בקרב מעשנים, שבחנו האם המשתתפים הפסיקו במהלך המחקר את העישון, וכן בחנו את מצבם הנפשי לאורך מהלך כל מחקר נתון. בסך הכל השתתפו בכל המחקרים 169,500 מעשנים.

והרי התוצאות…

בקרב אנשים שנגמלו מעישון נרשמה ירידה גדולה ברמת החרדה ביחס לאלו שהמשיכו בעישון, וכך גם בדיכאון ועירוב של חרדה ודיכאון.

ביחס למעשנים, נגמלים הראו שיפור רב יותר בכל הקשור לתסמינים של לחץ, והרגשה כללית משופרת. כמו כן, בקרב נגמלים מעישון לא נרשמה דעיכה ברווחה החברתית (social well-being), והיא אף השתפרה במעט.

לאור התוצאות, שללו החוקרים את האפשרות שגמילה מעישון תחמיר מצבים נפשיים של מתח, חרדה ודיכאון. יתר על כן, הם דיווחו כי הגמילה מעישון דווקא גרמה לשיפור במצבי חרדה ומתח.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות