איכות חיים

לא על תה ירוק לבדו: איך מטפלת הרפואה הסינית באלרגיה

הרפואה הסינית רואה באלרגיה סימפטום לכשל גופני רחב יותר, ושואפת לרפא אותו בצורה טבעית לחלוטין
רפואה סינית (אילוסטרציה) רפואה סינית (אילוסטרציה)

האלרגיה אשר מציקה לרבים באוכלוסייה, מקורה בכלל בטעות. טעות בזיהוי של מערכת החיסון אשר מגיבה באופן מופרז לגירויים סביבתיים רגילים לגמרי, כמו אבקני פרחים, פרוות בעלי חיים, אבק, עקיצות חרקים, ארס דבורים ושורה ארוכה של מאכלים: בוטנים, חלב, תירס, סויה, שומשום, ביצים, דגים, וזו רשימה חלקית בלבד. תגובת היתר הזו מתבטאת בהפרשת חומר שקרוי היסטמין, והוא שגורם לתסמיני האלרגיה המוכרים: התעטשות, גירוד, פריחה בעור, עיניים אדומות, קוצר נשימה ונזלת.

מה הגורמים לאלרגיה לפי הרפואה הסינית
הרפואה הסינית מנתחת את האלרגיה באופן שונה. הגורמים הסביבתיים להתפרצות האלרגיה אשר פורטו למעלה הם בעיקר טריגרים המצביעים על כשל עמוק יותר של מערכת החיסון. לפי הרפואה הסינית, הריאות שולטות על מערכת החיסון, וכאשר הן נחלשות, הגוף חשוף למחלות – וגם לאותו זיהוי מוטעה של גירויים סביבתיים תמימים.

הסיבות העיקריות להיחלשות אנרגיית הריאות

מצב נפשי. תחושות קשות כמו עצב, בדידות ודיכאון קשורות לריאות ומשפיעות עליהן. מצב נפשי רעוע למשך זמן רב משפיע לרעה על הריאות, ובהמשך לכך מחליש את מערכת החיסון ואת העמידות של הגוף מפני חדירת נגיפים ומזהמים.

קור. חשיפה ממושכת לקור פוגעת בריאות ומחלישה אותן. לכן, אחרי חודשי החורף הארוכים והקרים, הגוף מגיע לאביב עם מערכת חיסון מוחלשת, והטריגרים החיצוניים הרבים שמאפיינים את עונת המעבר גורמים לתגובת היתר ולאלרגיה. ואגב, התחושות הקשות של עצבות, בדידות ודיכאון שהוזכרו בסעיף הקודם מתעצמות בדרך כלל בחורף, בו הימים קצרים והאנשים נוטים באופן כללי להסתגר יותר בבתיהם.

מחסור באוויר צח. אנחנו עדיין בעסקי ריאות, כלי הנשימה של גוף האדם, ועדיין בחורף, בו החלונות מוגפים והבתים מחוממים. התוצאה – מחסור באוויר נקי, והיחלשות של אנרגיית הריאות ומערכת החיסון.

יציבה. ישיבה ממושכת, רכינה אל מסך המחשב, גב כפוף – אנחנו אולי לא מרגישים זאת אבל פעולות אלו פוגעות בנשימה והיא אינה כתקנה.

הקשר בין אנרגיית הכבד והטחול לאלרגיה
מצב נפשי רעוע גורם, לפי הרפואה הסינית, לחסימה בתנועת אנרגיית הכבד. הכבד אחראי בין היתר על ניקוז רעלים וסינון הדם, כך שפגיעה בתפקודו, גם אם מקורה במצב נפשי, עלולה לגרום בין היתר לתגובה אלרגית.

הטחול קשור לזרימת הנוזלים בגוף ולאיכותם. אם הטחול יוצא מאיזון, מערכת החיסון עלולה להיפגע, כלומר להיחלש, ומכאן קצרה הדרך לתגובה אלרגית של הגוף. לפי הרפואה הסינית, סימפטומים האופיינים לאלרגיה כמו נזלת, שפעת, סינוסיטיס ופריחה עורית עשויות להצביע על בעיה בטחול.

הרפואה הסינית מדגישה את הסנכרון בין הריאות, הטחול והכבד (ועמם גם כיס המרה). הטחול מזין את הריאות, והריאות מווסתות את פעילות הכבד. לשם הדוגמה בלבד, פגיעה בתפקוד הטחול עלולה לפגוע בריאות, מה שיגרום להחלשת מערכת החיסון מצד אחד ולהפרשת היסטמינים מאידך, כתוצאה מיתר פעילות של הכבד. התיאום והאיזון בין האיברים הללו חשוב לפעולה תקינה של מערכת החיסון והגוף כולו.

מה כולל הטיפול?
המטפל ברפואה הסינית ישאף לזהות את מקור הכשל בגוף שגרם לסימפטומים של האלרגיה. לב הטיפול הוא אבחון מדוקדק וקפדני כדי לזהות את מקור הבעיה ומדוע בעצם יצא הגוף מהאיזון. לפי ממצאי האבחון ירכיב המטפל את המשך הטיפול.

דיקור. דיקור סיני משמש בדרך כלל כ"עזרה ראשונה" על מנת לייצב את הגוף ולאפשר את המשך הטיפול.

צמחי מרפא. התאמה מדויקת של הצמחים תחזק את האיבר שנפגע או שממנו החלה התדרדרות הגוף.

שינוי תזונה. ככלל, מזון מעובד ותעשייתי הוא מחוץ לתחום בכל סוג רפואה, ובוודאי ברפואה טבעית כמו זו הסינית. במקרה הצורך כולל הטיפול גם תוספי תזונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות