איכות חיים

אמונה בכוח הריפוי של הטבע והגוף: עקרונות הנטורופתיה

מבחינת המטפל הנטורופתי, צינון, עצירות וכאב ראש עלולות לנבוע מבעיה אחת – ואותה הוא מבקש לרפא. הכירו את ששת עקרונות היסוד של הרפואה הטבעית
רפואה משלימה (אילוסטרציה) רפואה משלימה (אילוסטרציה)

ברפואה המערבית המקובלת, כשהראש כואב לוקחים כדור, נגד שפעת כדור נוסף וכשיש עצירות, ובכן, נוטלים כדור אחר (או מחכים בסבלנות). הנקודה היא שהראייה המקובלת היא לראות את הבעיות הנ"ל, ובכלל צרות בריאותיות, כנפרדות זו מזו ועל כן גם הטיפול שונה ממקרה למקרה.

הרפואה המשלימה רואה על פי רוב את גוף האדם כמכלול אחד שבין המרכיבים שלו מתנהלים קשרי גומלין ותלות הדדית. מכאן גם השם "רפואה הוליסטית", הרואה את הגוף כמכלול (WHOLE).

פירוש המילה "נטורופתיה" ביוונית ולטינית הוא "מחלה טבעית". המחלה היא סימפטום למצב מסוים של הגוף, זו דרכו של הגוף להתריע שמשהו לא טוב קורה. הנטורופתיה מדגישה את יכולת הריפוי העצמית של גוף האדם, ושמדובר בתהליך נבון וחכם. הנטורופת מסייע לגוף לטפל בעצמו על ידי הסרת חסמים ומכשולים המפריעים לתהליך הריפוי העצמי. כל זאת ללא שימוש בתרופות, כימיקלים או עזרים שאינם מן הטבע.

בעבר, כשלילדים ותינוקות היה עולה החום, היו מזנקים אבותיהם ואמותיהם ונותנים להם תרופה להורדת חום. נטורופתים אינם מתרגשים מחום ונותנים לגוף לעשות את שלו. כיום לא רק הורים, אלא גם רופאים רבים מאמצים גישה זו ומחכים עם מתן התרופות. לרוב, החום עובר מאליו. כלומר, הגוף התגבר בעצמו על הבעיה.

עקרונות היסוד של הנטורופתיה

הנטורופתיה מנסחת שישה עקרונות מנחים המהווים את תמצית הטיפול בגישה זו.

1. ראשית, אל תגרום נזק ( Primum Non Nocere). מצוות "אל תעשה". להימנע ככל שניתן מטיפולים ושיטות המתמקדות בתסמינים ולא נודעות בשורש הבעיה הגופנית. המטפל משתמש בכמות המינימלית של תרופה כדי לא להפריע לגוף אלא לסייע לו. הכבוד לתהליך הריפוי העצמי של הגוף הוא אבן דרך חשובה בדרכו של מטפל נטורופתי.

2. טיפול במקור הבעיה (Tolle Causam). ההיפוך של כלל מס' 1: יש להגיע ללב העניין, לסיבה האמיתית שגרמה לתסמין, ולא אליו בלבד.

3. אמונה בכוח המרפא של הטבע (Vis Medicatrix Naturae). לגוף האדם יש יכולת ריפוי עצמית, ולפני שמתערבים עם תרופות או כירורגיה, מומלץ לסמוך על הגוף שידע לעשות את המלאכה.

4. האדם כשלמות. המטפל הנטורופתי רואה את המטופל כיחידה אורגנית אחת עם מכלולים רבים שביניהם מתקיימים קשרים שונים. גם למחלה גורמים רבים – גופניים, נפשיים, סביבתיים, ובריאות שלמה תושג כשמרכיבים אלו יחיו באיזון זה עם זה.

5. המטפל כמחנך. הרפואה הנטורופתית מובילה את המטופלים לאורח חיים נכון ומדגישה את החשיבות בלקיחת אחריות על החיים ועל בריאות הגוף והנפש.

6. מניעה. ועל כך יסכימו רבים. לא צריך להיות נטורופת או חובב רפואה אלטרנטיבית כדי לדעת שהדרך הטובה ביותר לקדם את הבריאות היא הימנעות מגורמי מחלות (למשל עישון). הנטורופתיה מעודדת אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מגורמי סיכון, והמטפל הנטורופת יבחן מקרוב את אורחות חייו של המטופל אצלו, ובמקרה הצורך ימליץ לו כיצד לנהוג.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות