איכות חיים

כשהפעוט פוחד שיכאב: דיקור לילדים ללא מחטים

שונישין היא שיטת דיקור יפנית המיועדת במיוחד לתינוקות, פעוטות וילדים שפוחדים מהמחט
רפואה משלימה רפואה משלימה

דיקור הוא אחד הכלים השימושיים ביותר ברפואה הסינית והיפנית. מטפלים משתמשים בו כמעין "עזרה ראשונה" כדי לייצב את המטופל לקראת המשך הטיפול. דיקור סיני נמצא יעיל לשורה ארוכה של מחלות וצרות רפואיות (ר' רשימה חלקית בסוף הכתבה). אבל מה עושים עם ילדים, שפוחדים מהדקירות? איך ילדים שמתכווצים מפחד למראה מזרק בחדר האחות בקופת חולים יעברו טיפול הכולל דקירות רבות?

מה זה שונישין?

במאה ה-17 פותחה בעיר אוסקה שביפן שיטת טיפול מיוחדת של דיקור לילדים, "שונישין" ("שו" – ילד, "ני" – קטן, "שין" – מחט). הרעיון שעומד בבסיס הטיפול הוא דיקור ידידותי, עדין ולמעשה כמעט בלתי מורגש. במקום המחטים הסיניות הרגילות פותחו כלים עדינים מיוחדים מעץ ומתכת לטיפול בילדים. עם כלים אלה המטפל מגרה את נקודות הדיקור ומפעיל את המרידיאנים (ערוצי האנרגיה). נגיעות קלות, טפיחות ושפשופים מחליפים את הדקירות ומחזירים את האיזון לגוף. המטרה הושגה: כלי רפואי טיפולי שמשיג תוצאות ואינו גורם לכאב או לפחד בקרב ילדים.

איך נראה טיפול שונישין?

הילד יושב על מזרן או מיטת טיפולים, וההורה לידו. בוחרים ספר, משחק או צעצוע שיסיחו את דעת הילד מהטיפול, ויוצאים לדרך. הילד מרגיש נגיעות, ליטופים, אולי גירוד קל, אבל בשום אופן לא דקירה. הכלים בהם משתמש המטפל ידידותיים למגע ואינם מפחידים. במקום טיפול שכרוך בבכי והתנגדויות, עבור הילד זו יותר שעת סיפור או משחק.

מתי אפשר להשתמש בדיקור סיני מסורתי אצל ילדים?

דווקא אצל תינוקות וילדים מתחת לגיל שנתיים אפשר לנסות ולהשתמש במחטים לדיקור. תינוקות ופעוטים אינם מודעים לדקירות וטרם פיתחו את תגובת הפחד מפני מחטים, ולכן אפשר לנסות לטפל בהם בדיקור רגיל.

טיפול לבית

לעתים, בהתאם למצב הילד, יצמיד המטפל לאחת מנקודות הדיקור מדבקה קטנה ובה גרעין מתכת קטן (גרנולה) כדי להמשיך ולהפעיל לחץ קל על נקודה. את המדבקה מחליפים מדי יום בהתאם להוראות הטיפול.

במה אפשר לטפל בדיקור שונישין?

  • מחלות חורף
  • מחלות בדרכי הנשימה
  • כאבי ראש ומיגרנות
  • הפרעות שינה
  • בעיות התנהגות
  • בעיות עיכול (שלשול, עצירות, כאבי בטן)
  • אלרגיות
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות