איכות חיים

7 סיבות בהן מוכר ניתוח פלסטי כחלק מסל הבריאות

ככלל, ניתוחים אסתטיים לא נכללים בסל הבריאות ונערכים באופן פרטי. אבל ישנם מצבים בהם ניתן לערוך ניתוח פלסטי בבית חולים ציבורי
ניתוח פלסטי ניתוח פלסטי

מדינת ישראל הגדירה סל שירותי בריאות במסגרת חוק הביטוח הבריאות הממלכתי, אשר בו לא מופיעים ניתוחים שמוגדרים כאסתטיים.  עקב כך, ניתוחים רבים אינם מבוצעים בבתי חולים ציבוריים, ובהם מתיחת חזה, הקטנת חזה, ניתוח אף, מתיחת בטן, מתיחת זרועות, מתיחת ירכיים, הסרת עודפי עור אחרי ירידת משקל ועוד. מי שחפץ בעדכון פיזי אסתטי, ייאלץ לשאת בהוצאות בעצמו ולבצע את הניתוח באמצעות מומחים בכירורגיה פלסטית במסגרת מרפאתם הפרטית ובחדרי ניתוח פרטיים.

עם זאת, ישנם מצבים, אשר אותם מגדירה הרפואה הציבורית במדינת ישראל כחריגים. כשהבעיה גורמת לסבל קיצוני למטופל, ניתן אישור מיוחד על ידי קופות החולים לבצע את הניתוח במסגרת בתי החולים הציבוריים.

מהם המצבים והסיבות שבעטיין זה אפשרי?– קבלו שבע אופציות שכיחות:

ד"ר יורם וולף. צילום: באדיבות הלל יפה
ד"ר יורם וולף. צילום: באדיבות הלל יפה

1. הקטנת חזה

ניתוח הקטנת שדיים כאשר מדובר בשדיים גדולים מאוד, אשר גורמים לתחלואה כגון: כאבי גב, שפשפות, רטיבות מתחת לשד, פצעים בעור, כאבי צוואר, שקעי חזייה בכתפיים.

2. הסרת עודפי עור

אנשים לאחר ירידת משקל קיצונית עם עודפי עור וקפלי עור גדולים שגורמים לכאבים, פצעים בעור, שפשפות, ריח רע מבין קפלי העור, הפרשות קשות וכדומה. הסרת עודפי העור יכולה להיות באתרי גוף שונים – ירכיים, ישבן, זרועות, גב וכמובן בטן וחזה.

3. הסרת שתלים

כאשר ישנו קרע, דליפה או סיבוך אחר של שתל סיליקון לאחר הגדלת חזה. במקרה זה, האישור להסרת השתל יינתן מקופת החולים.  פעמים רבות תכלול  הוצאת השתל שילוב של כריתת הצלקת שעוטפת אותו (הקפסולה), ובתנאים מסוימים מאושרת אף החזרה של שתלים חדשים.

4. ניתוחי שחזור שד
א. במצבים שיש צורך בהתאמת הצד הנגדי לצד ששוחזר לאחר כריתה, נותנת קופת החולים אישור לביצוע שחזור השד ואז התאמה והשוואה בין השדיים לשם יצירת סימטריה.
ב. מצבים גנטיים שמחייבים כריתה מניעתית של השדיים ושחזור מידי.
ג. שחזורי שד אונקופלסטיים –כריתת גידול בשד תוך עיצובו של השד והרמתו, ובמקביל התאמת השד השני לשד המשוחזר.

5. מתיחת בטן

במצבים בהם יש בעיות בדופן הבטן כגון: צלקות ישנות, בקעים, ניתוחי קיסריים קודמים שיצרו בעיות בצלקת (כמו לדוגמא הידבקויות תוך בטניות), סינר ביטני גדול ועוד.

6. ניתוחי שדיים לגברים

מדובר בניתוחי הסרת שדיים לגברים והתאמת גודלם לבית חזה גברי. הללו נעשים במצבים במצב שהשד מהווה מטרד נפשי ופיזי בדרגה גבוה. כמו כן, נעשים במקרים של ניתוחים לטרנסג'נדרים.

7. ניתוחי פנים אסתטיים

במקרים מיוחדים, כמו ניתוח אף במומים מולדים ובטראומות, ניתוח אוזניים ובלט קיצונים, וניתוחי עפעפיים במקרים של הסתרת שדה הראייה.

איך עושים את זה?

ישנן כמה אפשרויות למימוש הזכות ולביצוע ניתוחים אלו בבית חולים ציבורי. התהליך מעט שונה בין קופת חולים אחת לשנייה.

במרבית המקרים, יש לפנות לרופא מומחה בקופה אשר ייתן המלצה לניתוח ועם ההמלצה הזו יש לפנות לקבלת אישור מנהלי של הקופה לניתוח. ישנן קופות חולים שמקיימות ועדות מיוחדות בהן מחליטים לגבי הזכאות. ההרשמה לוועדות נעשית באופן דיגיטלי ולא חייבים להציג הפניה של רופא משפחה או המלצה של רופא מומחה.  בוועדה עצמה כבר יושב רופא מומחה שייקבע האם יש צורך בניתוח.

עם אישור הוועדה או האישור המנהלי,  יש להגיע למרפאה לכירורגיה פלסטית על מנת לקבוע תור לניתוח.  במועד זה יינתנו כל ההסברים לקראת הניתוח ותינתן הזמנה שתועבר למבטח הרפואי לקבלת התחייבות.

  • הכותב הוא מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי הלל יפה
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות