עולם

הרופא הסורי המתעלל במתנגדי משטר עומד לדין בגרמניה

דר עלא מוסא מתחבא בתוך המעיל. מכחיש את הטענות הקשות נגדו

אור ממשיך להישפך על הזוועות שביצעו אנשי משטר אסד בעשור האחרון. הפעם מדובר ברופא סורי, שחשוד כי הרג ועינה עצירים בבית כלא ממשלתי. בין היתר חשוד הרופא כי שפך אלכוהול ולאחר מכן הדליק אש באזור חלציו של נער מתבגר ועשה מעשה דומה לאסיר בוגר. כעת עומד הרופא לדין בגרמניה, והמגזין השבועי 'דר שפיגל' פירסם כתבה נרחבת בעניינו.

קוראים לו עלא מוסא, הוא בן 36, והוא היגר לגרמניה באמצע שנת 2015, לא בתור פליט אלא באמצעות ויזה שמוענקת לעובדים בעלי הכשרה מיוחדת, זאת אחרי שעבד בכלא צבאי של יחידת המודיעין של צבא סוריה בעיר חומס בין אפריל 2011 לדצמבר 2012.

מוסא בעל השכלה והכשרה רפואית, עסק ברפואה בשנים בגרמניה ובין היתר שימש כאורתופד בעיר הספא באד וילדונגן, לפני שנעצר ביוני 2020 בעקבות תלונות של סורים. מוסא עבד גם בקליניקה ליד העיר קאסל במרכז גרמניה, שם זיהו אותו מספר פליטים סורים מהעיר חומס ודיווחו עליו למשטרת גרמניה. בימים אלה הוא מובא למשפט בבית משפט אזורי בפרנקפורט.

התובעים טוענים בין היתר כי מוסא הזריק חומר קטלני לאסיר שהתנגד לכך שיכו אותו, מהלך שנועד לטענת התובעים להפגין את "כוחו האבסולוטי" על פני האסירים. עוד נטען כי הרופא הסאדיסט שפך חומר דליק על פצעים של אסיר, הבעיר אותו ובעט בפניו בחוזקה עד שגרם לו לאבד שלוש שיניים. אותו אסיר, אחמד, שכיום מתגורר באוסטריה, הוא אחד העדים המרכזיים של התביעה.

מקרה אחר שהתביעה מזכירה הוא אירוע בכלא בחומס בו אסיר סבל מהתקף אפילפטי ולטענת התובעים, ד"ר מוסא היכה אותו בפרצוף, חבט בו עם צינור פלסטיק ובעט בו בראש. האסיר מת כעבור מספר ימים, זמן קצר אחרי שקיבל טבליה שנרשמה לו על ידי מוסא, אם כי סיבת המוות אינה ברורה במקרה שלו. התובעים מציינים בכתב התביעה אסירים אחרים טוענים כי מוסא בעט בהם, היכה בהם ולעיתים השתמש באביזרים רפואיים כדי לבצע את ההתעללויות שלו.

בסך הכל התביעה מאשימה את הרופא הסורי המתעלל בהרג אדם אחד, עינויים ב-18 מקרים, גרימת חבלה פיזית ופסיכולוגית לאדם נוסף, אלימות מינית ועוד פשעים לרבות פשע שהוביל למוות נוסף. מוסא עצמו כופר בכל האישומים וטוען לחפותו. הוא אף התלונן ומתח ביקורת על בית המשפט בפרנקפורט שלא סיפק מתורגמנים ערבים להליך המשפטי הציבורי.

גרמניה ומדינות אירופה אחרות מנסות לעשות צדק עבור הסורים

לטענת התביעה הפדרלית בגרמניה מוסא עבד בבית חולים צבאי מספר 608 בעיר חומס ובבית חולים צבאי מספר 601 בבירה דמשק, לשם הובלו אסירים פצועים אחרי שנעצרו בשל התנגדותם למשטר אסד. אולם במקום לקבל טיפול רפואי, רבים מהאסירים ספגו עינויים קשים ולטענת התובעים "במקרים לא מעטים מתו בבתי החולים האלה, במסגרת הרדיפה האכזרית והאלימה של משטר אסד נגד האופוזיציה".

התובעת הציבורית אנה צאבק הקריאה את כתב האישום כשהיא מציינת כי עינוי האסירים בידי מוסא הם מעשים ש"נכללים במסגרת של התקפה שיטתית נפוצה ומערכתית נגד אזרחים".

גרמניה הכניסה כ-800 אלף פליטים סורים לשטחיה ב-2015 בעקבות המלחמה בין משטר אסד לדאעש ולגורמי אופוזיציה שונים שפרצה ב-2011 והרגה קרוב לחצי מיליון בני אדם, הסכסוך שגרם להכי הרבה פליטים בזמן הכי קצר מאז ימי מלחמת העולם השניה.

המשפט בפרנקפורט שבה הורשע בשבוע שעבר קולונל סורי לשעבר ונידון למאסר עולם אחרי שפיקד על רצח 27 אנשים ועינויים של 4,000 אחרים במחנה מעצר בדמשק לפני כעשור.

גזר הדין הזה נחשב להיסטורי והראשון למעשה שמתרחש בעולם לעינויים בשם המדינה תחת משטר אסד בסוריה. ההצדקה לקיום המשפטים האלה על אדמת גרמניה היא עיקרון השיפוט האוניברסאלי – שמאפשר למדינות להעמיד לדין אנשים על פשעים ברמת חומרה יוצאת דופן, כגון פשעים נגד האונשות, פשעי מלחמה, רצח עם וכו' גם אם אלה בוצעו בשטחי מדינות זרות.

משפטים דומים שנוגעים למלחמה בסוריה מתקיימים כעת בצרפת, נורבגיה ואוסטריה. יש לציין כי שבדיה, המדינה שקלטה הכי הרבה פליטים סוריים ביחס לגודל אוכלוסייתה, היתה הראשונה שכבר ב-2017 הרשיעה חייל סורי לשעבר בפשעי מלחמה. העדויות על הזוועות של משטר אסד בסוריה המשיכו להיערם בעשור האחרון ורבים שמחים על כך שגם אם זה קצת מאוחר, העיקר שהצדק לבסוף מופיע ומנצח.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות