מדיה, עולם

ברוכים הבאים לעידן ההתפטרות הגדולה

4.5 מיליון התפטרו בחודש בארה"ב מרצונם. המגפה בדרך?

 הנה עוד תופעה חברתית שפורחת בעידן הקורונה – בטלה, עצלנות וחוסר חשק לעבוד. אם באנושות היה נהוג לחשוב שכדאי לעבוד קשה במטרה להתקדם בחיים, אפשר לומר כי אנחנו מתקדמים לעבר עידן בו אנשים מחפשים לעבוד מעט ולהצליח להסתדר ולהכניס מספיק כסף בלי מאמץ.

שימו לב לזה: בפלאטפורמה החברתית הפופולארית רדיט REDDIT ישנו תחום עניין SUBREDDIT שנקרא ANTIWORK אנטי עבודה, והוא הפך בעידן הקורונה לאחד העמודים הכי פעילים ופופולריים. באוקטובר 2020 היו לתחום העניין הזה 180 אלף משתמשים וכעבור פחות משנה וחצי יש לדף 1.6 מיליון משתמשים פעילים. ותודה לקורונה.

מה מתרחש בקבוצה זו? אנשים מציגים צילומי מסך שלהם מגישים הודעות התפטרות דרך אימייל או בווצאפ ומתגאים בכך שהם עוזבים את מקום העבודה שלהם. מי שנחשבים לגיבורים הגדולים הם הבטלנים – אלה שנשארים בעבודתם, משקיעים מינימום זמן ומאמץ בעבודתם ועדיין משתכרים מדי חודש סכומים נאים.

אחד כזה הוא גולש תחת בשם ' podcastquestions' (שאלות פודקאסט) שהתרברב כי הוא מרוויח 80 אלף דולר בשנה מלענות פעם או פעמיים בשבוע לשיחות ושום דבר אחר. גולש אחר שמומחה בתכנות וטכנולוגיית מידע חשף ביהירות כי הוא וחבריו רימו והפכו הליך ביקורת להליך אוטומטי במשך שנה כך שלא הצטרכו לעבוד וכך החברה לא ידעה ששילמה לו 90 אלף דולר בשנה אף שלא באמת עשה דבר.

דורין פורד, שהיא האחראית על העמוד הזה, מסבירה כי "כולם הגיעו בזמן הקורונה לקצה גבול היכולת שלהם, לחץ, עבודת יתר, תשלומי משכנתא, תשלומי שכירות והרבה דברים אחרים שקשורים לקפיטליזם. אין שום דבר רע ברצון לקחת הפסקה מכל זה ולעבוד פחות". פורד בת 30 וגרה בבוסטון, בעברה היתה מוכרת עד שבחמש השנים האחרונות הפכה להיות דוג ווקרית עצמאית שעובדת כ-25 שעות בשבוע, כך נכתב ב'ניו יורק פוסט'.

פורד מודה שמה שמסתתר בשורש הדף "אנטי עבודה" היא חתירה תחת השיטה הקפיטליסטית והצבעה על גורמי הכפיה בשוק העבודה. היא מאשרת שרוב הפעילים בקבוצה זו הם שמאלנים רדיקלים תומכי ברני סנדרס ואלכסנדרה אוקסיו קורטז שרבים מהם מזדהים כסוציאליסטים, קומוניסטים ואנרכיסטים.

העיתון הכלכלי 'פיננשל טיימס' דיווח לאחרונה כי בנק ההשקעות הגלובלי 'גולדמן זקס' מודאג כי התנועה של מתנגדי עבודה עלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על הכלכלה והיא מהווה סיכון ארוך טווח להיקף ההשתתפות בשוק העבודה.

כמיהה לתנאי עבודה טובים בעידן הסמארטפון

צריך לציין שאחרי עידן החל"תים, העבודה מהבית ושאר עניינים שנגרמו על ידי ממשלות בגין נגיף הקורונה, אנחנו נמצאים בעידן שיש מומחים המכינים אותו ל"עידן ההתפטרות הגדולה" THE GREAT RESIGNATION . בתקופה זו נשברים שיאים בכמויות האנשים המתפטרים מעבודתם. רק בחודש נובמבר האחרון לבדו לא פחות מ-4.5 מיליון אמריקאים התפטרו מרצונם ממקומות עבודתם, כך לפי נתוני המימשל האמריקאי.

מומחים מצביעים על חוסר המוטיבציה של אנשים לעבוד בעידן הסמארטפונים והפיתויים הדיגיטליים. כך למשל פרופסור טוד ואצ'ון מאוניברסיטת ראטגרס המומחה לשוק העבודה, אמר ל'וושינגטון פוסט': "אנחנו לא עדין רק להתפטרות המונית אלא גם במקביל לגל של שביתות עבודה ופעילויות מאורגנות בקרב עובדים שנותרו בעבודתם. אלה שתי תופעות שקשורות זו לזו. מחסור בעובדים שרוצים לקחת עבודות בשכר נמוך הוא אותו גורם שמעניק תחושת העצמה לאלה שעובדים בעבודות אלה לעשות צעדים אמיצים כדי לשפר את תנאי העבודה שלהם בלי פחד שיפטרו אותם או יחליפו אותם."

במילים אחרות, יש כמיהה לתנאי עבודה טובים יותר שמובילה לייאוש וחוסר רצון לעבוד בשכר לא מתגמל ולדרוש העלאות שכר, לעיתים רבות באופן מאורגן של עובדים. זו תופעה ששוברת שיאים שעה שאנשים נמצאים בסמארטפונים וחלקם מתמלאים תחושות קנאה תסכול ורצון לבלות כמו אותם אנשים אחריהם הם עוקבים באינסטגרם בטיקטוק ובפייסבוק.

בכל מקרה מנהלת העמוד פורד מסכמת ש"מה שאנחנו קוראים עצלות היא למעשה אנשים שהגיעו לגבולות שלהם מסיבות טובות מאוד שלא נמצאות בשליטתם. טוב, האמת שחלק מאיתנו עצלנים שפשוט לא רוצים לעבוד".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות