עולם

הסקנדל והמחדל: האם בוריס ג'ונסון ייאלץ להתפטר?

בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראשת ממשלת בריטניה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חשב שניהול משבר הקורונה בשנתיים האחרונות היה שיא הלחץ והאתגר שעימו הוא נאלץ להתמודד, אולם ההתנהלות שלו באביב 2020 במהלך תקופת הסגרים והמגבלות שנחשפה בתקשורת היא זו שעלולה להוביל למפלתו והתפטרותו מהתפקיד בבושת פנים.

על ג'ונסון מופעלים לחצים שכמותם לא ידע בתקופת כהונתו, שני שרים בממשלתו תקפו אותו על המסיבות שקיים במעון בדאונינג-סטריט 10 בזמן בסגרים. דומיניק קאמינגס ששימש כיועץ הפוליטי הבכיר והכי מקורב לג'ונסון, עד לנובמבר 2020, טען כי הוא מוכן להעיד בשבועה בפני הפרלמנט הבריטי כי ג'ונסון שיקר והוליך שולל את בית הנבחרים ואת הציבור, כך נכתב ב'דיילי מייל'.

לטענתו של קאמינגס, הוא שוחח עם ג'ונסון כבר במאי 2020 על חגיגות בביתו של ראש הממשלה והחששות שהעלה זכו לתגובת ביטול וזלזול מצד ג'ונסון. דברים אלה עומדים בסתירה לטענות שג'ונסון עצמו השמיע בפני הפרלמנט ביום רביעי האחרון, שם ניסה להוריד מעצמו מאחריות לקיום החגיגות ולהפיל אותם על מזכירו האישי מרטין ריינולס. ג'ונסון אף טען כי מדובר על אירוע במסגרת העבודה שלא עברו בו על ההנחיות שניתנו לציבור, אולם לכולם ברור כי הטיעון הזה הוא קלוש.

החגיגות של ג'ונסון בזמן שממשלתו הורתה במפורש לציבור להימנע מהתקהלויות ומסיבות בסוף השנה, בהחלט עלולות להתברר כקש ששבר את גב הגמל ושיוביל להתפטרות ראש ממשלת בריטניה. בתרבות הפוליטית הבריטית דברים שכאלה לא עוברים לסדר היום, ויעיד על כך שר הבריאות הקודם של בריטניה מאט האנקוק שאולץ להתפטר מתפקידו לפני כחצי שנה אחרי שניהל רומן שהבגידה המרכזית בו היתה בציבור לא פחות מאשר באשתו, והעובדה שהוא לא עמד בהנחיות שהשית על הציבור.

הקורונה, המצב הכלכלי ואי השקט הפוליטי הנחיתו מכה תדמיתית קשה לג'ונסון, ובסקרים האחרונים יש יתרון גדול בן 13 אחוזים למפלגת הלייבור על מפלגת השמרנים בראשה עומד ג'ונסון, שרק בבחירות האחרונות זכתה לניצחון היסטורי. לא מעט חברי מפלגתו וממשלות של ג'ונסון הביעו התנגדות לרעיונות וצעדים שיזם ראש הממשלה בנוגע לתקנות ומגבלות קורונה בתקופה המתוחה של השנתיים האחרונות.

שר המדע ג'ורג' פרימן ממפלגתו של ג'ונסון תקף את העומד בראש המפלגה כמי ש"גרם נזק רציני לאמון הציבור בממשלה", כך נכתב ב'טיימס'. לדבריו של פרימן, הוא היה "המום והתקשה להאמין" לחשיפות שנגעו למסיבות של ראש הממשלה בזמן שהציבור קיבל הוראות שבין היתר מנעו מאנשים להיפרד מקרוביהם לפני שמתו. כאמור, פרימן אינו השר וחבר המפלגה היחיד של ג'ונסון שתקף את ראש הממשלה על התנהלותו.

בכל מקרה, בדאונינג סטריטי שוררת אווירת לחץ שלא היתה כמותה מאז היבחרו של ג'ונסון לראש ממשלה. מבצע "בשר אדום", זה שם הקוד שניתן במעונו של ראש ממשלת בריטניה לתכנית ההצלה שלו לאור החשיפות הקשות על המסיבות שניהל בביתו עם האליטה הבריטית. האם החגיגות של בוריס ג'ונסון וחברים בזמן תקופת הסגרים יובילו לסיום תפקידו ולבלאגן גדול בפוליטיקה הבריטית?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות