כלכלה, עולם

מגבלות קורונה? כלכלת סין צמחה ב-8.1% בשנה האחרונה

אילוסטרציה: envato

סין כזכור היא לא רק מקור התפרצות נגיף הקורונה אלא גם אחת המדינות שנפגעו הכי מעט ושהרוויחו הכי הרבה מהמצב בשנתיים האחרונות. כבר לפני שנה נכתב רבות על כך שבזמן שכלכלת העולם המערבי התכווצה אחרי שנת סגרים ומגבלות קורונה, הכלכלה הסינית הצליחה בכל זאת לצמוח גם אם ברמה מתונה יותר מבעבר.

הבוקר (יום ב') התפרסמו נתוני שנת 2021 ולפיהם כלכלת סין צמחה ב-8.1% בשנה זו, כשברקע זינוק מרשים בייצור תעשייתי ברבעון האחרון ומנגד ירידה במכירות הקמעונאיות, כך לפי הנתונים שהעביר המשרד הלאומי הסיני לסטטיסטיקה, או אם תרצו הלמ"ס הסיני. ייצור תעשייתי זינק גבוה מהתחזיות בקצב של 4.3% בדצמבר לעומת שנת 2020, ואחת התעשיות הבולטות ביותר היא יצור מכוניות, שצמחה לראשונה מאז אפריל, עליה של 3.4% לעומת התקופה המקבילה בשנה קודם לכן.

הצמיחה של סין ברבעון הרביעי גדלה ב-4% לעומת השנה הקודמת, ובכך עלתה על הציפיות. על גבי השנה כולה, חזו הכלכלנים הסיניים צמיחה של 8.4% בשנת 2021 והם היו קרובים מאוד לתוצאה הסופית.

ההשקעות בתשתיות, בנכסים קבועים ובנדל"ן עלו כולן בשיעור מעט גבוה יותר מהתחזיות. בסך הכל ניתן לסכם כי 2021 הייתה שנה מצוינת עבור הייצורר הסיני שצמח בלא פחות מ-13.5% בהשוואה לשנת 2020, כשבולטת בקטגוריה הזו העליה החדה ביותר של השקעה במכונות ייעודיות שעלתה ב-24.3% תוך שנה.

כאמור החלק הפחות משמח בדו"ח השנתי של סין הוא צמיחה דלה בשיעור המכירות הסיטונאיות ב-1.7% בלבד ביחס לשנה לפני כן, כאשר התחזיות הכלכליות צפו עליה של 3.7% ופספסו באופן חריג. המשרד הלאומי הסיני לסטטיסטיקה מסר כי "עלינו להיות ערים לכך שהאווירה החיצונית מורכבת יותר ופחות בטוחה, והכלכלה המקומית נמצאת תחת לחץ משולש של התכווצות הביקוש, בעיות אספקה וציפיות מוחלשות". מדיניות האפס קורונה שכוללת סגרים בלתי צפויים ומגבלות תנועה על מיליוני אנשים, גם היא פגעה בהוצאות הכספים של התושבים.

אם מחפשים נתון מדאיג בכלכלה הסינית, אפשר למצוא אחד שמזכיר במשהו מדינות מערביות – חוסר תעסוקה של צעירים. בגילאי 16-24 רמת האבטלה באזורים עירוניים עומדת על 14.3%, בעוד בקרב כלל האוכלוסיה העירונית רמת האבטלה עומדת על 5.1% בלבד.

כלכלנים סיניים לא נסחפים בהתלהבות מנתוני הדו"חות הכלכליים השנתיים ומצביעים על רוחות הנגד והאתגרים הרבים של מדיניות ממשלה ויחסים בינלאומיים שעשויים להשפיע על הכלכלה, הם מזכירים כי בנק סין קיצץ בעלויות ההלוואות לטווח הבינוני לראשונה מאז אפריל 2020, לפני קרוב לשנתיים, והצפי הוא כי הבנק ינמיך את הריבית על הלוואות פריים בשבוע הקרוב.

בשורה התחתונה: שי ג'ינפינג והמימשל שלו יכולים להיות שבעי רצון, ההכנסות של העם הסיני ממשיכות לגדול, במיוחד בתעשיות יצרניות.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות