עולם

נימוס בריטי: פגע בפסל במטה BBC, אך יצא בלי כלום

חילוץ הוונדליסט במטה BBC. השלטונות בבריטניה סלחניים

 בכניסה הראשית לאולפני BBC במרכז לונדון עומד שנוי במחלוקת של הפסל הפדופיל אריק ג'יל שמת כבר ב-1940. שוטרים הביטו באדם שחיבל בפסל במשך שעות באמצעות פטיש ולא עצרו אותו במהלך האקט הוונדליסטי. הפסל בו פגע נקרא "פרוספרו ואריאל", הוא נוצר ב-1933 ושאב השראה מהמחזה 'הסערה' של שייקספיר.

הפסל בגובה של כשלושה מטרים מתאר את פרוספרו, המאסטר של אריאל, רוח האוויר שולח אותו אל העולם. הסיבה שפסל זה הוצב מול אולפני ה-BBC היא האנלוגיה לתעלומה של שידור שעובר באוויר.

לוחמי צדק חברתי בכלל ולוחמים נגד פדופיליה בפרט דורשים מזה מספר שנים להסיר או להעביר את הפסל, זאת מפני שעשורים לאחר מותו של ג'יל נודע כי התעלל מינית בשתי הבנות הבכורות שלו, כולל קיום יחסי מין איתן במסגרת אורח חיים בוהמייני קיצוני ומוגזם.

המוחה הוונדליסט לבש חולצה עם הכיתוב 'כלבי אשמורת', ובמהלך ארבע השעות בהן ניתץ את הפסל הוא הספיק להסיר חלקי אבן רבים ומשמעותיים. הוא טיפס על סולם בשעה 16:00 אחה"צ שעון בריטניה. ומה עשתה המשטרה בכל אותו הזמן? סגרה את כביש הגישה לאזור ואת הכניסה לבניין של ה-BBC, כאשר במקביל אנשי כוח המשטרה ניסו לדבר אל ליבו ולשכנע אותו כי יירגע ויחדל מפעולתו, בלי להפעיל סמכות וכוח, והזעיקו לזירה אמבולנס.

אדרבא, משטרת לונדון יחד עם כוחות הכבאות סיפקו לאדם פלאטפורמה גבוהה כדי לחלץ אותו ולהבטיח אותו ירידתו מהפסל בשלום, ואז הוא נלקח למעצר. "האדם נבדק על ידי אמבולנס של שירותי החירום לפני שנלקח למעצר בחשד לגרימת נזק פלילי", כך מסר דובר המשטרה שהוסיף, "בעלי הנכס בוחנים את הנזקים לפסל ולמבנה".

האירוע התרחש כשבוע אחרי שחבר מושבעים זיכה ארבעה אנשים פעילי 'בלאק לייבס מאטר' BLM מעבירת גרימת נזק למרות העובדה שהם לא הכחישו כי ביוני 2020 הם הפילו למים פסל של סוחר העבדים אדוארד קולסטון בעיר בריסטול, אנגליה.

פסק הדין עורר ויכוח עז לגבי המשמעות הפלילית והאתית של ונדליזם בנוגע לפסלים של דמויות שנויות במחלוקת. יש הטוענים כי פסק הדין הזה נתן רוח גבית לאירועי ונדליזם רבים בפסלים, כמו זו של הפסל של ג'יל.

חזרה לאותו פסל בכניסה הראשית לאולפני BBC, אותו אדם שניתץ את הפסל טען כי היה  צריך להיות מוסר כבר מזמן. "אם היו מורידים את הפסל לפני כמה עשורים כמו שהיו צריכים לעשות, לא הייתי נמצא כאן עכשיו נכון?", אמר אותו אדם לשוטרים שניהלו איתו משא ומתן בניסיון לגרום לו להפסיק את מעשיו. אדם נוסף שחשוד כי קשר קשר עם הוונדליסט לביצוע המעשה נעצר אף הוא.

האמן אריק ג'יל הפך לשנוי במחלוקת בעשורים האחרונים בשל עמדותיו השנויות במחלוקת בנוגע לדת ובעיקר בשל התנהגותו המינית הבוטה שבתקופה שלנו היתה מובילה אותו להיות עבריין מין מסוכן. הוא גם ניהל רומנים על נשים שצייר והתעלל מינית גם באחיותיו והיו דיווחים שגם התעלל בכלב. כ-2,500 בני אדם חתמו בעבר על עצומה שדורשת את הסרת הפסל, עצומה שהיתה יוזמה של הארגון '38 מעלות'.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות