עולם

שנה טובה ומוצלחת, הגירסה של צפון קוריאה

קים ז'ונג און קים ג'ונג און, שליט צפון קוריאה

עד לפני כמה ימים ציינו בצפון קוריאה 11 ימי אבל לזכר מנהיג האומה הקודם קים ג'ונג איל, במסגרתם על הציבור נאסר לחייך. אבל בימים אלה יש סיבה כפולה למסיבה במדינה – עם ציון השנה החדשה חוגגים בצפון קוריאה עשור לעלייתו של המנהיג הנוכחי קים ג'ונג און לשלטון לאחר מות אביו.

קים ג'ונג און בן ה-37 נשא ביום שישי האחרון נאום מיוחד לאומה לכבוד סיום השנה, שחתם כנס של מפלגת הפועלים הקומוניסטית של צפון קוריאה, במסגרתו הוא נשבע להמשיך לפתח כלי נשק מודרניים כדי להתמודד היטב מול "חוסר היציבות הצבאית בחצי האי הקוריאני", לדבריו.

בנאום לנתינים מצפון קוריאה התעלם קים לחלוטין ומארה"ב וממשל ביידן והזכיר רק פעם אחת את היחסים עם השכנה והיריבה הפוליטית שלו דרום קוריאה. לעומת זאת קים דיבר רבות בנאום על ענייני הפנים של מדינתו, הזכיר פרויקטים של בניה ושיכון, פיתוח בפריפריה שנועד למנוע מחסור במזון והדגיש את מאמצי המדינה במאבק מול נגיף הקורונה כיעד עליון.

קים כאמור הזכיר פעם אחת בדבריו את יחסי צפון ודרום קוריאה בתוך חצי האי הקוריאני וענייני המעורבות הצבאית, כאשר קרא לחזק את מערכת ההגנה של המדינה שלו ו"להפוך אותם ליותר חזקים ועוצמתיים באופן מיידי, בלי רגע של עיכוב", לפי דבריו התקיפים.

קים, שהוא דור שלישי לעריצי צפון קוריאה, המשיך במסורת של אביו וסבו בנאום ב-1 בינואר שנגע בענייני מדיניות כוללים במגוון תחומים. זאת אחרי שבשנה שעברה בצל הקורונה זנח מסורת זו ולא נשא נאום בתאריך הזה. ב-1 בינואר 2018 קים הודיע בנאומו על משלחת משותפת עם דרום קוריאה לאולימפיאדה אך במקביל איים כי "הלחצן לנשק הגרעיני תמיד נמצא אצלי במשרד". שנה לאחר מכן קים הזכיר בנאומו את רצונו ומוכנותו לפגוש את נשיא ארה"ב דאז דונלד טראפ בכל זמן, לפני שהשניים נפגשו בהאנוי.

כזכור במהלך עידן קורונה המשטר הצפון קוריאני התרכז בעיקר בענייני פנים וטיפול מול המגפה, כולל בדלנות קיצונית תוך דחייה והתעלמות מפניות של ארה"ב ודרום קוריאה. הכלכלה של פיונגיאנג בהתרסקות נצחית שרק העמיקה בזמן הקורונה, והוא הודה שהיא נמצאת במשבר ושפל היסטורי, ועדיין קים מאמין כי ביכולתו להטוות לבד את דרכה של צפון קוריאה להתעצמות כלכלית וצבאית וליציאה מהמצב. "זו תהיה עוד שנה של מאבק גדול בין חיים למוות", אמר קים בנאומו לאומה.

מומחים במערב כבר הגדירו את הגישה של קים בתור "גישת חכה וראה". הם גורסים כי הוא ממתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בדרום קוריאה שיתקיימו עוד חודשיים במרץ ובוחן את התנהלות ממשל ביידן ועד כמה הוא נחוש להפעיל לחץ על צפון קוריאה, בזמן התערערות יחסי ארה"ב-סין. סין כזכור היא הספונסרית היחידה של משטרו של קים.

מומחה לצפון קוריאה, צ'אונג סאונג-צ'אנג, ממכון סז'ונג לחקר המדינה היושב בדרום קוריאה, ניתח: "האזכור הקצר ביותר של יחסי הקוריאות ומדיניות החוץ משמעותה שצפון קוריאה לא מוכנה להיכנס לשיחות עם דרום קוריאה וארה"ב בשנה הקרובה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות