עולם

בכיר סיני: "ארה"ב תשלם מחיר כבד על פעילותה בטאיוון"

ספינה של הצי הסיני

 המתיחות בין סין לארה"ב נמשכת. המשטר הסיני מרגיש חזק ומועצם וחסר פחד לממש את מדיניות "סין האחת" שלו. כך עולה מהתבטאות של וואנג יי, שר החוץ ובכיר משטר, שהתראיין לתקשורת הסינית.

"ארה'ב מסתכנת בלשלם מחיר כבד ביותר  בשל פעילותה הנוגעת לטאיוון", איים וואנג. סין לא מכירה בעצמאות טאיוון, בניגוד לעמדת וושינגטון והמערב, ולפי תפיסתה מדובר במובלעת סינית. בשנתיים האחרונות סין הגבירה את מאמציה הצבאיים והלחץ הדפילומטי שלה במטרה לתבוע ריבונות על טאיוון, מה שהגביר את החששות הן של טאיוון והן של וושינגטון.

וונג הוסיף: "באמצעות עידוד כוחות העצמאות בטאיוון, ארה"ב לא רק מעמידה את טאיוון במצב מסוכן באופן קיצוני, אלא גם חושפת את ארה'ב לשאת באחריות ולשלם על כך מחיר כבד". וואנג הוסיף ש"אין לטאיוון שום דרך להתקדם חוץ מאיחוד עם היבשת הסינית".

סוגיית עצמאות טאיוון היא אחת ממוקדי המתיחות ביחסי סין-ארה"ב. מדינת האי נהנית מתמיכה בינלאומית של ארה"ב ובנות בריתה שמספקות לה נשק ותמיכה צבאית וכלכלית וזאת למרות שאין יחסים דיפלומטיים רשמיים בין ארה"ב לטאיוון.

עמדת טאיוון ברורה: מדובר במדינה עצמאית שנשבעה להמשיך להגן על חירות ודמוקרטיה, וזאת אל מול עמדת המפלגה הקומוניסטית הסינית, כי מדובר בשטח סיני שיש "לשחרר". בראיה סינית, טאיוון היא אחת הסוגיות הרגישות בנוגע ליחסים עם ארה"ב. האמריקאים מכירים רשמית רק בסין אחת, אבל בית הנבחרים האמריקאי העביר חוקים שמחייבים תמיכה בטאיוון וסיוע למדינת האי להגן על עצמה.

בכך, ארה"ב משחקת למעשה משחק כפול, אבל השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא עד כמה ארה"ב מחויבת להתערב מעשית ולשלוח כוחות סיוע במקרה של תקיפה ופלישה סינית לטאיוון?  

צבא סין ערך בשנה האחרונה סדרה של אימונים על גבול טאיוון, כולל פרובוקציות רבות שהפחידו את ממשלת טאיוון וגם את המערב באשר לפלישה קרובה והשתלטות סין על המדינה השכנה, שפועלת כמדינה עצמאית מאז 1948 אולם מאזן הכוחות כיום ברור: מול העוצמה הסינית הגוברת עם קרוב למיליארד וחצי תושבים, טאיוון היא מדינת אי עם 23 מיליון תושבים בלבד. אם סין תרצה לתקוף ולהשתלט עליה, קשה להאמין כי אפשר יהיה לעצור אותה צבאית ודיפלומטית.  

ממשלת סין התעודדה מנפילת השלטון האמריקאי באפגניסטן לידי הטאליבן בקיץ האחרון ועל פי גורמים מודיעיניים המסר שסין הסירה מהאירוע הוא שלאמריקאים אין ממש מוטיבציה כיום להילחם ולהשקיע מאמץ גדול באסיה, באזורים שקרובים לסין. יחד עם זאת, כולם ערים לתוקפנות הגוברת של סין מה שמדאיג מאוד את מדינות אסיה, ובהן יפן, דרום קוריאה, וייטנם, הפיליפינים ועוד – כשלכולן יש מחלוקות על טריטוריות ומדיניות מול המשטר הסיני.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות