עולם

צרפת: נסגר מסגד בצפון צרפת בשל הטפה קיצונית

מסגד בצרפת

פחות מארבעה חודשים לבחירות לנשיאות צרפת, ואחד הנושאים המרכזיים על סדר היום נוגע ליחס להגירה ולמיעוט המוסלמי. אחת הטענות של יריביו מימין של הנשיא עמנואל מקרון היא היד הקלה נגד ההקצנה במסגדים ובשכונות מהגרים וחוסר המשילות באזורים אלה.

אתמול פורסם כי מסגד בצפון צרפת נסגר לאלתר ויישאר סגור למשך שישה חודשים, זאת לאחר דברי הסתה ונאומים רדיקלים תומכי ג'יהאד ומלאי שנאה של אנשי דת מוסלמים. המסגד נמצא בבובה, עיירה של 50 אלף בני אדם כ-100 ק"מ צפונית לפריז.

המהלך הזה התרחש שבועיים אחרי ששר הפנים הצרפתי ג'ראלד דרמאנן אמר כי האיץ את ההליך לסגירת אותו מסגד, מאחר שהאימאם בו "שם לו למטרה נוצרים, הומואים ויהודים" בדרשות שלו. "זה בלתי מתקבל על הדעת", טען השר, ואכן הרשויות המקומיות התריעו במשך 10 ימים מראש כי המסגר עומד להיסגר, כאשר מחר (יום חמישי) סגירתו תיכנס לתוקפה, כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

העיתון המקומי 'קורייה פיקארר' דיווח בתחילת דצמבר כי האימאם הקיצוני של המסגד המדובר הוא אדם שרק לאחרונה המיר דתו לאיסלאם. סמים בולאקי, עורך דין מטעם האיגוד שמנהל את המסגד, טען כי הגיש בקשה לבית משפט להפוך את ההחלטה, והדיון בנושא אמור להתקיים ביממה הקרובה.

כאן נכנסים לתמונה הפערים וההבדלים בין טענת הרשויות לטענת האיגוד שנלחם בעד המסגדים: הרשויות טוענות כי האימאם שהטיף דברי שיטנה היה נוכח קבוע במסגד בעוד האיגוד טוען כי הוא נהג להטיף רק פה ושם וממילא השעו אותו עכשיו. אולם הרשויות הזכירו כי האימאם קרא לג'יהאד, חובה של מלחמת דת נגד אויבי האיסלאם, ושיבח שאהידים שהגנו על האיסלאם מהשפעה מערבית. הוא אף קרא לכל מי שאינו מוסלמי אויב.

לפי מסמך הרשויות שמצדיק את סגירת המסגד, נכתב כי "איום הטרור נותר ברמה גבוהה, סגירת המסגד נועדה למנוע ביצוע מעשי טרור". מוקדם יותר השנה ממשלת צרפת הודיעה כי תאיץ צעדים לבדיקת מקומות תפילה שחשודים בהפצת תעמולה איסלאמיסטית קיצונית. הצעדים האלה התרחשו אחרי שבאוקטור 2020 נרצח המורה סמואל פאטי, שהיה יעד לטרוריסטים מוסלמים שניהלו נגד קמפיין אינטרנטי אחרי שהציג במהלך שיעור אזרחות את התמונות הפרובוקטיביות המפורסמות של הנביא מוחמד שפורסמו בשעתו במגזין 'שארלי הבדו', והובילו לפיגוע במערכת המגזין.

לפי משרד הפנים הצרפתי, כ-100 מסגדים והיכלי תפילה מוסלמים בצרפת מתוך 2,600 הפועלים במדינה נחקרו בחודשים האחרונים בחשד שהם מפיצים אידיאולוגיה קיצונית ובדלנית. שישה אתרים כאלה נחקרו עם כוונה לסגור אותם על סמך החוקים בצרפת נגד קיצוניות ונגד בדלנות איסלאמיסטית.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות