עולם

חזית חדשה: וולמארט ואינטל תחת מתקפה סינית ברשתות

סניף של וולמארט בסין. תלונות על חוסר במוצרים מהמחוז הבעייתי

בשבוע שעבר עברו על חברת אינטל ימים סוערים, אחרי שהורתה לספקיה לא לייצר מוצרים במחוז שינג'יאנג, שנודע בשל מחנות העבודה והדיכוי שעובר המיעוט האויגורי-מוסלמי. הבעיה היתה שהצעד הוביל למחאה גדולה של גולשים סיניים ברשתות החברתיות נגד החברה. הם קראו להחרימה, כאשר כרבע מהכנסות אינטל מקורן בסין. תגובת הסינים הובילה את אינטל להוציא מיד הודעת התנצלות פאתטית.

כעת מגיע תורה של ענקית הקמעונאות האמריקאית רשת וולמארט, שמפעילה סניפים בסין. גולשים סיניים ברשתות תוקפים בחריפות את וולמארט שלטענתם הפסיקה להציע מוצרים ממחוז שינג'יאנג בחנויות שלה, כך דווח בסין אתמול (יום שני).

הביקורת והנאצות מצד הגולשים הסיניים נגד וולמארט החלו בשבוע שעבר ברשתות הסיניות ווייבו וויצ'אט ואחרות, כשאלה טענו כי בחנויות וולמארט וסאם'ס קלאב (ששייכת לוולמארט) בסין לא מוכרים מוצרים שמקורן בשינג'יאנג, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנאל'. הסינים טענו כי הם לא יכלו לרכוש מוצרים כמו פירות וירקות מהמחוז השנוי במחלוקת. חלק גדול מהגולשים טענו כי בכוונתם לבטל את חברות המועדון שלהם בסאם'ס קלאב.

לא רק ההמונים בסין תקפו את החנויות האמריקאיות, כך גם רשתות סיניות אחרות שנהנות מתמיכה של המימשל הסיני וגם מזהות הזדמנות לנצל את המשבר הזה של וולמארט כדי למשוך אליהן לקוחות. בוולמארט עדיין לא התייחסו לדברים באופן רשמי ולא הוציאו תגובה לאירועים.

הכל החל מכך שגולשים טענו כי לא יכלו למצוא בחנויות אונליין של וולמארט וסאם'ס קלאב מוצרים ממחוז שינג'יאנג, וזאת למרות שבחנות מוצרי הבניה של וולמארט בבייג'ינג נמצאו מוצרים שמקורם משינג'יאנג.

המתיחות הזו בין העם הסיני בגיבוי חברות וגורמי ממשל לבין חברות אמריקאיות, מתרחשת לאחר חוק שעבר בבית הנבחרים האמריקאים בתמיכת שתי המפלגות – הדמוקרטית והרפובליקנית – עליו חתם הנשיא ג'ו ביידן. הוא נקרא "החוק למניעת עבודה בכפיה של האויגורים" והוא אוסר ייבוא ממחוז שינג'יאנג אלא בממקרים חריגים, בהם עסקים מוכיחים שמוצריהם לא יוצרו באמצעות עבודות כפיה. זאת נוכח הביקורת והגינויים שסין סופגת מהמערב בגין פגיעה בזכויות אדם נגד קבוצות מיעוטים אתניים ודתיים.

הממשלה הסינית הגיבה בתקיפות לחוק שהובילו המחוקקים האמריקאים, טענה שאיסור הייבוא משינג'יאנג "מפר את החוק הבינלאומי ומנוגדות לנורמות הבסיסיות ביחסים בינלאומיים". במקביל בייג'ינג הדפה טענות לפגיעה בזכויות אדם בשטחה ומציגה קו רשמי לפיו האמריקאים והמערב פוגעים בזכויות אדם ואין להם זכות לבקר את סין.

חברות אמריקיות גדולות, כמו נייקי ואפל, התנגדו לחוק האמריקאי נגד סין והפעילו לוביסטים שניסו להפיל את החוק. הטענה הרשמית שלהן היא שהחוק עלול להוביל לפגיעה בקווי האספקה של מוצריהן מסין, והמבקרים של נייקי ואפל מאשימים אותן כי הן מנצלות עבודה בכפיה בסין כדי למקסם רווחים, וגם מזכירים כי נתח משמעותי מהכנסותיהן מבוססות על הכלכלה הסינית ויש להן אינטרס לשמר את המצב כפי שהיה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות