עולם

אפגניסטן: דאעש גורם לטאליבן להראות כמו האו"ם

חיילי הטליבאן. איך ]תאום הם הפכו להיות הטובים באפגניסטן?

מאז נפילתה לידי הטאליבן חזרה אפגניסטן להיות כר פורה לפיגועי טרור. שלשום (ג') התרחש אירוע הטרור הקשה והמחריד ביותר מאז עזיבת הכוחות האמריקאים, ומי שאחראי אליו הוא ארגון דאעש או דאעש-K שהיא השלוחה של דאעש באפגניסטן (ה-K על שם חוראסאן KHORASAN- אזור היסטורי נרחב שלפי האיסלאם כולל את צפון מזרח איראן, דרום טורקמינסטן וצפון אפגניסטן).

כנופיית חמושים פרצה יחד עם לפחות מחבל מתאבד לבית חולים צבאי על שם סרדר מוחמד דאוד חאן, בו יש 400 מיטות אשפוז ושוכן באחת השכונות המרכזיות של הבירה קאבול. הפיגוע גרם לעשרות נרצחים ומאות פצועים – סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה על 19 הרוגים ו-50 פצועים, אולם המספרים המדויקים עדיין אינם ברורים לחלוטין ורק ממשיכים לטפס. בבית החולים טופלו חיילים פצועים שנלחמו עבור ממשלת אפגניסטן הקודמת לצד לוחמי הטאליבן.

דובר הטאליבן זאביהולה מוג'אהיד טען כי בהתקפה מעורבים גורמים שונים של דאעש, כולל מחבל מתאבד שפוצץ עצמו בשער הכניסה לבית החולים. במקרה אחר שאירע כמעט במקביל, התפוצצה מכונית מלאת חומרי נפץ מחוץ לבית החולים וגרמה להרוגים ופצועים נוספים בנוסף להרס קטלני. בין המתים באירוע הטרור היו לוחמי טאליבן שניסו לחסל את אנשי דאעש.

דאעש-K קיבל אחריות לפיגוע הטרור שמסמן את המשך הידרדרותה המהיר של אפגניסטן מאז הבריחה המבישה של כוחות צבא ארה"ב מהאזור באוגוסט האחרון. חלק מהאפגנים שהיו סייענים של ארה"ב הצטרפו לדאעש-K, עניין שלא מוסיף תקווה רבה לאזור. הם עשו זאת משתי סיבות מרכזיות: פחד מתגובת הטאליבן שרודף אותם והצורך האנושי לחפש מקור הכנסה חדש.

מנהיגי הטאליבן טוענים כי כמות העריקים שהצטרפו לדאעש קטנה יחסית, אבל נמצאת בצמיחה עקבית ומדאיגה מבחינתם. אותם עריקים מעניקים לדאעש מומחיות באיסוף מודיעין וטכניקות לחימה ומחזקים את הארגון הקיצוני יותר מהטאליבן.

https://twitter.com/MeghBulletin/status/1455762840464228358

נישואי קטינות עם מבוגרים מזנקים

עבור רבים, מה שמתרחש כעת באפגניסטן מזכיר את השלכות הנסיגה האמריקאית מעיראק לפני כ-13 שנה שגרמה לעליית דאעש וכוחות קיצוניים במזרח התיכון. השאלה המרכזית שכולם שואלים היא האם ביכלתו של ארגון דאעש לקרוא תגר על העליונות והשליטה של הטאליבן באפגניסטן, ומה בדיוק האינטרס האמריקאי בתמונה, לאחר שסין התייצבה לצד הטאליבן.

כזכור, באוגוסט בעת נטישת הכוחות האמריקאים את אפגניסטן, דאעש-K עשה פיגוע טרור נתעב ליד שדה התעופה של קאבול בו נרצחו 13 חיילים אמריקאים ולפחות 169 אפגנים.

 

המצב החברתי באפגניסטן מחפיר, משבר הומניטרי של ממש, וכולל דיווחים כי משפחות רבות סובלות מרעב ונאלצות למכור את הילדות לנישואים עם גברים מבוגרים כדי לשרוד. "אף שנישואים של ילדים מתחת לגיל 15 אינו חוקי ברמה הלאומית, זהו נוהג מקובל שנמשך שנים רבות, במיוחד באזורי הפריפריה של אפגניסטן", דווח ב-CNN, "נישואי מבוגרים עם קטינות מזנקים מאז אוגוסט ומונעים מייאוש, סבל ורעב גוברים במדינה".

במקביל ממשיכים לצאת דיווחים על רדיפה והוצאות להורג של אנשים שלא מתיישרים עם המשטר האיסלמיסטי החדש, לרבות הומוסקסואלים שסובלים מרדיפה קשה ביותר ונמצאים ברשימות החיסול של הטאליבן.

 

בתוך כך, הטאליבן עדיין לא זכה להכרה כשלטון לגיטימי בידי אף מדינה מערבית ועל הארגון האיסלאמיסטי להתמודד עם אתגרים רבים בניסיונו להפוך מארגון טרור לוחם לכוח שלטוני מסודר שיודע לנהל מדינה ואמור לדאוג לכספים ולהכנסות המדינה ותושביה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות