עולם

למעלה מ-4,000 מסתננים ביום: בעיית ההגירה של ארה"ב

מסתננים שנתפסו בגבול ארה"ב. המספרים רק עולים ועולים

הרשויות בארה"ב אישרו לאחרונה כי נעצרו 1.7 מיליון מסתננים בגבול ארה"ב-מקסיקו ב-12 החודשים האחרונים, שיא היסטורי. בממוצע תועדו 4,026 מסתננים שחצו את הגבול הדרומי של ארה"ב מדי יום בשנת 2021, זינוק של 45% ביחס לשנת 2020. יש גם הערכות שמדברות בפועל יותר מ-2 מיליון מסתננים ויותר בשנה החולפת, מרביתם מאמריקה הלטינית, מדינות כמו הונדורס, גואטמלה, אל-סלבדור והאיטי, וישנם מסתננים מכל רחבי העולם, כולל סוריה, לבנון, טג'יקיסטן ומדינות נוספות.

יותר מ-145 אלף ילדים חצו את הגבול, גם זה שיא ומספר חסר תקדים, מתוכם כ-11 אלף במעצר. רק במדינת הגבול צ'יאפאס, דרכה עוברת המאסה העיקרית של מסתננים, תועדו מעל 1.2 מיליון אנשים שחוצים את הגבול ב-10 החודשים הראשונים של השנה, כאשר בכל שנת 2020 (שנת הסגרים ושנת מימשל טראמפ האחרונה) תועדו 893 אלף כאלה. כל המספרים האלה לא כוללים את המהגרים החוקיים שבאים לארה"ב על פי חוק.

פוליטיקאים רפובליקנים מפנים אצבע מאשימה כלפי ג'ו ביידן וממשלו, כמי שלא עושים דבר להגן על גבול ארה"ב-מקסיקו, להיפך: לטענת האופוזיציה האמריקאית, השיא בכמות ההסתננויות נובעת ממדיניות מכוונת ואוזלת יד של המימשל: באמצעות זניחת הגבול, נטישת פרויקט החומה של טראמפ, דחיפה להקלות משפטיות על מסתננים שמונעות את גירושם, התחייבות ל"גישה אנושית יותר במדיניות הגירה", במקביל לגיבוי מינימלי של הכוחות האמריקאים שאמונים על שמירה על הגבול, וגם העלמת עין מכוונת – סגנית הנשיא קמאלה האריס, שביידן מינה כאחראית בנושא, רשמה ביקור אחד קצר בלבד באזור הגבול ולא עשתה שום צעד משמעותי שקשור להגירה.

מבקרי המימשל טוענים כי קצב ההסתננויות הזה אינו מקרי וכי הוא נועד לשנות את הדמוגרפיה של ארה"ב בקצב קיצוני, ולא פחות מכך – הוא נועד לשנות את המפה הפוליטית בארה"ב ולהפוך מדינות כמו טקסס ואריזונה, רפובליקניות באופן מסורתי, למדינות בשליטה דמוקרטית וכך בעצם להפוך את ארה"ב למדינת מפלגה אחת.

עוד מוסיפים המבקרים, כי מי שהכי נפגעים ממדיניות ההסתננויות הם השכבות הנמוכות של הציבור האמריקאית, ובעיקר מיעוטים, שהרי מסתננים מועסקים בתנאי עבודה הכי נמוכים וחוסכים כסף למעסיקים. הבעיה המרכזית של מי שתומך בסגירת הגבול הדרומי ובתכנית הגירה הגיונית מוגדר אוטומטית על ידי המחנה הדמוקרטי, התקשורת והממסד כגזען ותומך עליונות לבנה.

בכל מקרה, מהעובדות קשה להתעלם: בתקופת הקורונה נרשמה האטה חסרת תקדים בצמיחת האוכלוסיה בארה"ב ואת המבוגרים הרבים שמתו מחליפים מסתננים ומהגרים.

קנדה חוגגת שיא היסטורי של הגירה

צפונית לארה"ב, קנדה תחת ממשלתו של ג'סטין טרודו שברה שיא היסטורי בחגיגה גדולה: 401 אלף מהגרים חוקיים בשנת 2021 – הכמות הכי גדולה ב-154 שנותיה של קנדה כמדינה עצמאית. השיא הקודם מ-1913, לפני 108 שנה, עמד על 400 אלף מהגרים.

אוכלוסיית קנדה מונה 38 מיליון בני אדם, ולפי ממשלת קנדה תוך 14 שנה בלבד – ב-2036 –  מהגרים טריים צפויים למנות כ-30% מאוכלוסיית קנדה. כבר כיום שליש מהעסקים בקנדה מוחזקים בבעלות מהגרים ורבע מהעולם החדשים עובדים בשירותי הרווחה והבריאות.

401 אלף המהגרים מוגדרים כתושבי קבע, הם רשאים לזכויות סוציאליות אולם עדיין לא רשאים להצביע בבחירות כלליות. "בשנה שעברה הצבנו לעצמנו מטרה שאפתנית ועמדנו בה", צהל שר ההגירה, הפליטים והאזרחות הקנדי שון פרייזר, "זהו רגע היסטורי למדינה, שעה שאנחנו מברכים את המספר הגדול ביותר של מצטרפים חדשים בשנה אחת בהיסטוריה שלנו".

משרד ההגירה הקנדי נמני מפרסום התפלגות המדינות מהן הגיעו המהגרים החדשים. בעוד ההגירה לפני מאה שנה היתה בעיקר מבריטניה ועוד מדינות אירופיות, רבים ממהגרים בשנה האחרונה היו מסין, ניגריה, איראן, טורקיה, ארה"ב ומדינות נוספות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות