עולם

הברית החדשה: סין ורוסיה מגבשות חזית אחידה מול ארה"ב

פוטין ושי בפגישתם אתמול

המתיחות בין סין לארה"ב ובין רוסיה לארה"ב שוברת שיאים. רוסיה הציבה כוחות צבא רבים בגבול עם אוקראינה וממשל ביידן מנסה לאיים על פוטין שלא יעז לפלוש שוב לשטחה של המדינה השכנה אחרת יוטלו עליו סנקציות. במקביל הודעת הבית הלבן על חרם דיפלומטי על אולימפיאדת החורף בייג'ינג 2022 – חרם אליו הצטרפו מדינות נוספות כבריטניה, קנדה ואוסטרליה – הובילה את סין לתקוף את ההחלטה ולאיים בתגובה חריפה שבוא תבוא.

אתמול (יום ד') התקיימה שיחת וידאו בין נשיא רוסיה פוטין לבין מנהיג סין שי, בה פוטין אמר כי בכוונתו להגיע לאולימפיאדת בייג'ינג, ובכך הפך למנהיג הבינלאומי הראשון שמודיע כי יגיע למשחקים שיתקיימו עוד כחודשיים בפברואר. "אני מצפה שניפגש בפברואר הקרוב בבייג'ינג", אמר פוטין לשי.

סין הגיבה בחיבוק ותמיכה של רוסיה, כאשר נוכח איומי ארה"ב על רוסיה, שי ג'ינפינג הציע לחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות "במטרה לחזק ולשמור על האינטרסים הביטחוניים של שני הצדדים", כדברי המנהיג הסיני. "כוחות בינלאומיים מסוימים תחת כסות של 'דמוקרטיה' ו'זכויות אדם' מתערבים בעניינים הפנימיים של סין ורוסיה", אמר שי לפוטין וחשף את האינטרסים המשותפים האסטרטגיים של שתי המדינות.

בעוד בשבוע שעבר פוטין שוחח עם ביידן כשרק דגל רוסיה נמצא בחדר של מנהיג רוסיה, הפעם בשיחה עם שי ג'ינפינג הוצבו מאחורי פוטין דגלים של רוסיה וסין, ללמד על היחס החם בין המדינות לעומת העוינות הגלויה מול ארה"ב. בנוסף היחסים האישיים בין פוטין לשי (שניהם בשנות ה-60 המאוחרות לחייהם) מלווים בכימיה טובה בין המנהיגים, מה שאי אפשר לומר על יחסי כל אחד מהם עם ביידן ומנהיגי מערב אחרים.

שיחת הווידאו בין שי לפוטין היתה הפעם ה-37 בה שני האנשים נפגשים או מדברים מאז 2013, כך סיפר שי בעצמו. הוא דיבר על הסולידריות בין המדינות שמתמודדות עם לחצים  מהעולם המערבי וכיצד סין ורוסיה יפיקו תועלת ביחסים בילאטרליים טובים בין שתיהן. אפשר לסכם כי הידוק וחיזוק היחסים בין סין לרוסיה מתגבשים ונראים יציבים מתמיד ונובעים מאינטרסים משותפים.

שני המנהיגים דנו ביצירת "מבנה כלכלי עצמאי" שנועד להפחית את התלות שלהן בבנקים מערביים והפגיעות שלהן בפני צעדי ענישה מצד מדינות המערב. "אנחנו תומכים נחרצות זה בזה בנושאים שקשורים לאינטרסים המהותיים של סין רוסיה ולשמירה על כבודן", שי אמר לפוטין לפי התקשורת הסינית. פוטין אמר לשי: "מודל חדש של שיתוף פעולה נוצר בין המדינות שלנו, אחד שמתבסס על יסודות של אי התערבות בעניינינו הפנימיים וכבוד לאינטרסים של כל אחת".

לצד האינטרסים המשותפים מול המערב, על סמך "אויבו של אויבי הוא ידידי", יש לציין כי ישנה מתיחות רבה בתחומים שונים בין רוסיה לסין, כולל היסטוריה ומסורת של חשדנות הדדות ואי הסכמות כולל סכסוכי גבול, כאשר השתיים חולקות גבול לאורך 4,200 ק"מ. סין לא הכירה בכיבוש הרוסי על חצי האי קרים ואילו רוסיה לא הכירה בתביעות הבינלאומיות של סין על שטחים בים סין הדרומי. ויחד עם זאת, בשנים האחרונות גוברים האינטרסים המשותפים וההסכמות בין שתי המדינות בתחומי מסחר, ביטחון וגאופוליטיקה. מעל הכל – שתיהן מבינות שיש להם אינטרס לייצר בלוק משמעותי מול ההשפעה האמריקאית בעולם, שעה שהמתיחות ביניהן לבין ארה"ב מעמיקה.

לסין ורוסיה אין ברית רשמית, אולם שי אמר לפוטין כי "היחסים בין המדינות, מבחינת קירבה ויעילות, עולה אפילו על יחסים של ברית", כך סיפר גורם מהקרמלין, יורי אושאקוב, שתידרך עיתונאים לאחר סיום השיחה בין המנהיגים. בנוסף, סין ורוסיה דנו באפשרות ליצור פסגה משולשת יחד עם הודו, לאחר שפוטין ביקר בניו דלהי בשבוע שעבר לפגישה עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, כשבנוסף לכך רוסיה והודו חתמו על הסכמים ביטחוניים-כלכליים עם רוסיה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות