עולם

מחקר חדש: מדעני טילים ומנתחי מוח לא יותר חכמים מכם

המח האנושי. זה של מדעני טילים לא בהכרח טוב יותר משל האדם הפשוט

כשרוצים ללגלג על טיפשותו של אדם נהוג לומר בעדינות: "טוב, הוא לא מדען טילים או מנתח מוח", שני מקצועות שמזכים את העוסקים בהם בסטריאוטיפ של אנשים חכמים מאוד שמסוגלים להבין דברים שהאדם הממוצע לא יכול, אולם מחקר חדש ומקיף קובע כי מדע טילים וניתוחי מוח הם לא כאלה קשים וגאוניים בניגוד למקובל לחשוב.

חוקרים מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון UCL ערכו מחקר בו השווה את האינטליגנציה של 329 מהנדסי חלל ו-72 מנתחים נוירוכירורגיים ל-18,257 אנשים מהציבור הרחב וגילו כי מדעני טילים לא הראו יתרונות בשום אספקט שקשור לאינטליגנציה אלא רק יתרון בכל הקשור ליכולות מניפולציה רגשית-מנטלית, בעוד מנתחי מוח נהנו מיתרון אחד – הם היו מסוגלים לפתור בעיות מהר יותר מהציבור הכללי, ומצד שני מהירות המחשבה והזיכרון שלהם היו איטיים יותר בקצת מהציבור הכללי.

המשתתפים במחקר נדרשו להשלים מבחן שנערך להם אונליין ובחן מדדי אינטליגנטיה שונים, לרבות תכנון והנמקה, זיכרון עבודה, תשומת לב ועיבוד רגשות, כאשר משתנים שונים נלקחו בחשבון ביניהם מיגדר, ניסיון במומחיות ועוד. התוצאות חשפו כי ברוב האספקטים של אינטליגנציה למנתחי מוח ולמדעני טילים היו נתונים זהים כמו לכלל האוכלוסיה.

תוצאות המחקר שמוכיחות כי למדעני טילים ולמנתחי מוח יש רמות אינטליגנציה דומות לציבור הרחב שוברות סטריאוטיפ גדול של החברה האנושית. החוקרים כתבו במחקרם שפורסם במגזין המדעי BMJ: "יתכן כי גם מנתחי מוח ומדעני טילים נהנים מתפיסות חברתיות מסוימות והילה שנקשרת אליהם אבל מתברר שהקריירה שלהם לא מעידה על אינטליגנציית יתר, ויש מקצועות אחרים שמצריכים יכולות וראויים להילה לא פחות גדולה, עליה ניתן יהיה להצביע במחקרים עתידיים". ועוד ממסקנות המחקר: "התוצאות מפריכות את הסטריאוטיפים ומדגישות את המאמצים הנוספים הנדרשים כדי להרחיב את הגישה להתמחויות אלו של מדע חלל וניתוח מוח, כדי לצמצם מחסור בכוח אדם בתחומים אלה וכן להבטיח כי הצוותים שמתעסקים בתחומים אלה יהיו מגוונים מכל רחבי האוכלוסיה ויניעו את החברה לכיוונים של חדשנות עתידית."

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות