עולם

האם הוויאגרה תציל את העולם מאלצהיימר?

כדורי ויאגרה. משפרים את ייצור חלבון הבטא

מחלת האלצהיימר היא אחת המחלות הכי נוראיות שיש – דמנציה שחריפה עם הגיל והופכת אנשים מבוגרים לצל של עצמם שדועכים באופן איטי והדרגתי, מה שגם מכביד, מעציב וגורם קשיים רבים לבני המשפחה והקרובים לחולה, וגם פוגע באופן בו זוכרים את החולה – שהזיכרון האחרון והבולט ממנו הן השנים האחרונות הקשות מנשוא.

אלצהיימר פוגעת במאות מיליוני אנשים בכל העולם ולמרות מאמצי המדענים לפתח טיפולים ותרופות, אין טיפול יעיל שממש עוזר להתמודד עימה.

חוקרים במרפאה בקליבלנד עשו שימוש ברשת מיפוי גנטי נרחבת ובדאטה נרחב כדי לקבוע איזה מבין יותר מ-1,600 תרופות שאושרו על ידי ה-FDA עשוי לסייע בטיפול יעיל במחלת האלצהיימר. הם העניקו ציונים לתרופות שמנסות להשפיע על שני סימני ההיכר של המחלה – חלבון עמילואיד בטא וטאו ששוקעים במוח, וערכו השוואה בין התרופות.

התרופה שקיבלה את הציון הכי גבוה היא סילדנאפיל SILDENAFIL, שם המותג של תרופת ויאגרה. כן כן, דווקא התרופה שמזוהה עם פעילות מינית ועזרה באין אונות היא זו שהציגה את השיפור המשמעותי ביכולות קונגטיביות והקשורות לזיכרון במודלים קדם-קליניים מבין יותר מ-1600 תרופות, כך אמר ד"ר פיישיונג צ'נג, מוביל המחקר.

החוקרים השתמשו במאגר מידע של יותר מ-7 מיליון בני אדם בארה"ב כדי לבחון את היחסים בין סידלנאפיל לבין סובלים ממחלת אלצהיימר, כשהשוו את מצבם של המשתמשים בתרופה לאלה שאינם צורכים אותה. הם מצאו נתונים מדהימים – משתמשי ויאגרה, כלומר סילדנאפיל, בסיכון יותר קטן לחלות באלצהיימר בשיעור של 69% לעומת אלה שלא השתמשו בתרופה. המחקר עקב אחרי המשתמשים והלא משתמשים במשך 6 שנים קדימה וכך התקבלו תוצאות די חד משמעיות.

זאת ועוד, החוקרים פיתחו מודל מעבדה שהראה כי סילדנאפיל הגדיל את גדילת התאים במוח והתמקד על חלבוני טאו, מה שהציע הסבר לגבי אופן ההשפעה של התרופה על מחלות הקשורות לנזקים מוחיים. הממצאים פורסמו במגזין "נייצ'ור אייג'ינג".

ד"ר 'נג הזהיר כי המחקר לא מציג יחסי סיבה ותוצאה בין סילדנאפיל לבין מחלת האלצהיימר. היה צורך במבדקים קליניים רנדומליים שבהם היו גברים ונשים, כולל קבוצת בקרה, כדי לקבוע ולהוכיח את היעילות של התרופה. ד"ר איבן קויצ'ב, חוקר בכיר באוניברסיטת אוקספורד, לא היה מעורב במחקר אך אמר ל'גרדיאן' הבריטי כי "מדובר בהתפתחות מרגשת מפני שהיא מצביעה על תרופה ספציפית שעשויה להציע גישה חדשה לטיפול במצב רפואי קשה".

מומחים מזהירים כי הם עדיין לא ממליצים על שימוש קבוע בתרופה לעוררות החשק המיני כאמצעי מניעה למחלת האלצהיימר. יחד עם זאת כולם הצביעו על ההתפתחות החיובית בכך שאפשר לקחת תרופה קיימת ומאושרת כבר ולהסב אותה למטרה רפואית אחרת, מה שעשוי להאיץ מציאת טיפול מונע יעיל ומוקדם יותר נגד דמנציה. בכל מקרה, השלב הבא יהיה לערוך מחקר קליני גדול ומקיף הרבה יותר כדי לקבוע סופית אם אכן יש בוויאגרה תועלת כה רבה. ואם אכן יימצא כך, יהיה אפשר להכריז סופית על התפתחות מדעית מדהימה ומרגשת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות