עולם

שלילת רישיונות ודרכונים? התכנית של בריטניה למאבק בסמים

בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראשת ממשלת בריטניה

ממשלת בריטניה עסוקה בבעיית צריכת הסמים של מעמד הביניים שרק מתפשטת ומתרחבת במדינה בעשור האחרון, ומשום כך הציג ראש הממשלה בוריס ג'ונסון תכנית נרחבת למאבק בנגע הסמים שכולל צעדים דרקוניים למדי, כמו החרמת דרכון ורישון נהיגה של צרכני סמים.

בפברואר 2020 התפרסם דו"ח ממשלתי בבריטניה שהעריך כי רק באנגליה יש כ-300 אלף מכורים לקראק ואופיואידים וכמיליון משתמשי קוקאין בשנה. בנוסף כמות המתים ממנות יתר או מהרעלות סמים שברה גם היא שיאים חדשים ורושמת עליה של יותר מ-80% בהשוואה ל-2012. לפי הדו"ח, שוק הסמים הבלתי חוקקים בבריטניה מוערך ב-9.4 מיליארד דולר בשנה, אולם העלויות עבור החברה – כלומר פגיעה בבריאות, עליה בפשיעה והשלכות חברתיות – מוערכות ביותר מ-19 מיליארד דולר בשנה.

ביולי האחרון הכריזה ממשלת בריטניה כי תקים יחידה חדשה שנועדה לסייע במאבק בסמים הבלתי חוקיים ובמחלות ובמוות שהם גורמים. כעת מציג ג'ונסון את תכניתו הנרחבת, ובראיון לעיתון ה'סאן' ראש ממשלת בריטניה תקף את סמי ה'לייפסטייל' של צרכנים שסבורים בחלקם הגדול כי הם "מבצעים פשע בלי קורבנות" כשחלקם הגדול צורך את הסמים רק בסופי שבוע. ג'ונסון רוצה למרר לאנשים אלה את החיים מתוך טענה כי הם מסייעים לזינוק ברחבי בריטניה בפשיעה הקשורה לסמים.

"אני לא רוצה ליפול לסטריאוטיפים אבל אני מתכוון לסמים של 'לייפסטייל'", אמר ג'ונסון, "אנשים אלה סבורים שמדובר בפשע ללא קרבנות אבל זה לא המצב. המדינה מוצפת בקרבנות כתוצאה ממה שקרה, ולכן אנחנו נחפש דרכים חדשות להעניש אותם, דברים שיפריעו למהלך חייהם כך שנבחן החרמת דרכונים ורישיונות".

התכנית הממשלית שמוביל ג'ונסון היא בליץ של 10 hמים שמכוון נגד כנופיות סמים וקווי האספקה שלהם. ג'ונסון הסביר שהכימיקלים הממסטלים גורמים לסבל רב והתנגד לרעיונות ליברליים שקוראים לעשות ליברליזציה של החוקים ולגלות סלחנות לשימוש בסמים חברתיים. במסגרת הגישה ה"דו-סטרית" שהציג ג'ונסון, יוקצו משאבים גם לסיוע לגמילת מכורים מהרואין, קראק וסמים קשים נוספים.

הפשיטה על כנופיות הסמים היא כאמור חלק מתכנית נרחבת שכל פרטיה ייחשפו בשבוע הבא. בין היעדים של התכנית החדשה – מאמצים להגברת האכיפה וההרשעה של עבריינים. ג'ונסון צפוי להכריז על מימון חדש בגובה מיליוני ליש"ט שנועדו עבור המשטרה במסגרת מאבקה בכנופיות המפיצות סמים ומנצלות ילדים כדי לשנע סמים לעיירות בפריפריה ולתוך הערים. חבילת הסיוע החדשה מקווה שתוביל להצלחה כפי שהיתה בעבר עם "פרוג'קט אדר", תכנית משטרתית שהצליחה באופן יחסי לפגוע בקווי אספקת הסמים והעניקה למשטרה יותר משאבים למבצעים מיוחדים ופעולות אכיפה שנועדו לטפל בבעיה.

השרה הבריטית לביטחון פנים, פריטי פאטל, תיארה את מטרת התכנית החדשה "לחתוך את ראש הנחש", בהצביעה על כנופיות הפשע. בשנים אחרונות היו מבצעים רבים לתפיסת סוחרי סמים והפרעה לפעילות הכנופיות, שמשתמשות בצעירים פגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך כדי להעביר את הסחורה ברחבי בריטניה. במקרים רבים הצעירים האלה הופכים לעבדים ממש, שחייבים לכנופיות ולא יכולים לברוח מעולם הפשע. במקרים אחרים כנופיות משתלטות על בתים של אנשים במצוקה ומשתמשות בו כמטה לפעילויותיהן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות