עולם

מהפכה בגרמניה: מרקל הלכה, הקנאביס מגיע

ראשי הקואליציה החדשה של גרמניה, מחויכים. התכנית לאישור מריחואנה לשימוש פנאי כבר על הפרק

אחרי 16 שנות שלטון של אנגלה מרקל, ששבר שיא כהונה לקנצלר גרמני, היום (יום ד') צפויה לקום ממשלה חדשה בגרמניה. הקואליציה תורכב מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית, מפלגת הירוקים והמפלגה הדמוקרטית החופשית, מה שיביא לקיצו הרשמי את שלטון השמרנים במדינה. הממשלה החדשה, שבראשה יעמוד אולף שולץ, תוצג לפי התכניות בשעה 16:00.

ואחרי עשורים בשליטת המפלגה השמרנית, רבים בגרמניה מצפים לראות שינוי כיוון במדיניות בסוגיות חברתיות שונות. אחת מהן נוגעת לקנאביס. למפלגות שמרכיבות את ממשלה החדשה יש תכנית מוסכמת להפוך את השימוש במריחואנה למטרות פנאי לחוקי במדינה הכי מאוכלסת באיחוד האירופי.

על פי התכניות של הפוליטיקאים מהממשלה הנכנסת, תהיה רגולציה על מכירת קנאביס ששימושו יהיה חופשי למבוגרים. זו השלכה של תוצאות הבחירות לבונדסטאג שהתקיימו בספטמבר וכעת ניתן לראות אם אכן התכניות וההבטחות ימומשו.

כזכור בבחירות האחרונות היתה נפילה גדולה של המפלגה הנוצרית השמרנית אחרי פרישתה של מרקל כשהתברר שהמחליף שלה ארמין לאשט לא ניחן באותן כריזמה ויכולות פוליטיות. המפלגה הסוציאל דמוקרטית מהשמאל המתון זכתה בכמות הגדולה ביותר של קולות וממשיכה בחודשים האחרונים לקיים משא ומתן עם מנהיגי המפלגה הירוקה שהאג'נדה שלה נוגעת לאיכות הסביבה והדמוקרטים החופשיים שמייצגים את העצמאים ואנשי העסקים, על הקמת הממשלה החדשה ופירוט התכניות שלה.

חנויות מסודרות, פיקוח איכותי

בשבוע שעבר פורסם על התכנית המפורטת ללגליזציה של קנאביס. דובר מטעם הקואליציה שנותר בעילום שם מסר לתקשורת הגרמנית: "אנחנו מציגים חלוקה מבוקרת של קנאביס לצריכת מבוגרים בחנויות שיהיו בעלות רישיון. צעדים אלה ידאגו לפיקוח איכותי, ימנעו העברת סחורה פגומה ונגועה ויבטיח הגנה על קטינים. נעשה הערכה מחודשת לגבי ההשלכות החברתיות של הלגליזציה אחרי 4 שנים".

אז האם גרמניה תהפוך לאמסטרדם החדשה? יתכן מאוד. הקרדיט על כך יילך למפלגה הירוקה ולדמוקרטים החופשיים שהובילו את הקו של לגליזציה בקמפיין שלהם. מטעם המפלגה הסוציאל דמוקרטית היו גם רבים שהסכימו עם קו זה ודרשו להכיר בכך ש"זוהי המציאות החברתית בימינו. אנשים ר בים צורכים קנאביס בדרכים עקלקלות ויש להסדיר את הנושא במקום להילחם בהם", כך אמר גורם ממפלגת השלטון.

קנאביס רפואי הפך לחוקי בגרמניה כבר בשנת 1998 ובשנת 2017 התכנית הורחבה לכסות יותר מטופלים ובכך גם להגדיל את הגידולים והייצור של הקנאביס, כמו גם הקלות שאומצו בנוגע לייבוא וייצוא קנאביס ומוצריו הנלווים ממדינות אחרות. יחד עם זאת בשנה שעברה נפל חוק שנועד לעשות לגליזציה למריחואנה למטרת פנאי, וכעת כאמור המצב עשוי להשתנות.

3.4 מיליארד יורו ממסים

על פי הערכות שוק הקנאביס יכניס לגרמניה 3.4 מיליארד יורו ממיסים בכל שנה, כאשר השוק האירופי של קנאביס צפוי לפי התחזיות להיות שווה 3.2 מיליארד יורו עד שנת 2025. בכל מקרה, לא כולם בגרמניה תומכים בלגליזציה של קנאביס למטרת פנאי. מפלגות האופוזיציה מתריעות על יצירת דורות של אנשים מסטולים שתפקודם ייפגע. נותר לחכות ולהמתין.

האם זה אכן יקרה והאם מדינות נוספות במערב אירופה יילכו בעקבות גרמניה?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות