עולם

אחרי 200 שנה: עיריית ניו יורק מסירה פסל של ג'פרסון

הפסל של ג'פרסון שיוסר מעיריית ניו יורק

עיריית ניו יורק החליטה להסיר פסל של אחת מאבות האומה, מחבר הכרזת העצמאות האמריקאית והנשיא השלישי של ארה"ב תומאס ג'פרסון, מבניין העירייה למוזיאון ההיסטוריה החברתית. הפסל שייצר האמן ז'אן-פייר דויד עמד בכניסה לעיריית ניו יורק מאז 1834, קרוב ל-200 שנה, אחרי שהעונק כמתנה על ידי אוריה פיליפס לוי, קצין בצי האמריקאי שהעריץ את ג'פרסון.

ההצדקה להסרת הפסל של ג'פרסון נובעת מטענות של עובדים אפרו-אמריקאים כי הפסל "פוגע ברגשותיהם" וגורם להם "לחוש אי נוחות" מפני שג'פרסון, כמו שאר אבות האומה האמריקאית, החזיק עבדים.

https://twitter.com/disclosetv/status/1462955796933885954

'ניו יורק טיימס' פירסם כי הוועדה לעיצוב ציבורי הוא הגוף שהצביע פה אחד על הסרת הפסל לפני סיום שנת 2021. זה קרה במהלך דיון שנערך בחודש שעבר, אף שלא הוסכם על המיקום החדש ועת העברת הפסל. אתמול (ב') הוועדה אישרה את התכנית להעביר את הפסל למוזיאון היסטוריה החברתית, אבל עוד לפני כן הפסל יוצב בגלריה בלובי של בניין העירייה לחצי השנה הקרובה לפני שיועבד למוזיאון הפתוח לציבור למשך 10 שנים לפחות.

החל מאפריל הקרוב יוצג הפסל של ג'פרסון במסגרת תערוכה שכותרתה "הסתירות העקרוניות של האידיאלים עליה הושתתה האומה". אוצרת התערוכה אמרה כי "ג'פרסון הוא אחד מהדמויות שמושכות תשומת לב להבדל בין האידיאלים המנחים לבין המציאות של האומה שלנו".

הצעד הבא – החלפת 1776 ב-1619 כמועד החג הלאומי?

ראש עיריית ניו יורק החדש, אריק אדאמס, תמך במהלך והוסיף כי הוא מקווה כי הוועדה תשקול "להרים פרצופים וקהילות שסבלו מתת ייצוג". גורמים פרוגרסיביים בשילוב עם המיעוטים השחורים, ההיספניים והאסיאתיים דורשים כי הפסל יועבר מבנין העירייה באופן מיידי מפני שג'פרסון החזיק בעבדים, כפי שהיה מקובל באותה תקופה ועד למלחמת האזרחים האמריקאית.

פוליטיקאים מהמפלגה הרפובליקנית הביעו את התנגדותם למהלך, אותו הם רואים במסגרת הפעילות הנאו-מרקסיסטית של הפרוגרסיביים בניסיון למחוק את ההיסטוריה של ארה"ב ולשכתב אותה מחדש. הם מתריעים כי צעדים כאלה יובילו בעתיד למחיקת תאריך חג העצמאות האמריקאי מ-1776 (מועד הכרזת העצמאות של ארה"ב) ל-1619 – לציון תחילת סחר העבדים מאפריקה שהחל אז בווירג'יניה.

"הממשל בניו יורק ימשיך במאבק הפרוגרסיבי נגד ההיסטוריה", הזהיר חבר המועצה ג'ו בורלי בדברים שאמר ל'ניו יורק פוסט' וחזה כי במסגרת "תרבות הביטול" בקרוב ג'פרסון יוצג בתור אויב רשע שעשה רק דברים שליליים. מנגד חבר מועצה דמוקרטי דאניק מילר הגן על ההחלטה: "היחס של ג'פרסון כלפי העבדים שלו ודברים שכתב וחשפו את תפיסותיו לגבי אפרו-אמריקאים ועבדים היו חסרי אינטליגנציה, למשל שאי אפשר לשלב אותם בחברה, וכל זה מתנגד עם הזהות שלנו כחברי מועצה כך שלטעמנו אין להדגיש דמות כזו עומדת במרחב הציבורי".

המהלך להסיר את הפסל של ג'פרסון מעיריית ניו יורק הוא לא רעם ביום בהיר אלא עוד אירוע במסגרת תהליך הרדיקליזציה של השמאל האמריקאי והאובססיה שלו לתקופת העבדות, מה שהוביל להסרת פסלים רבים של גדולי האומה האמריקאית ולהסרת שמם ממוסדות שונים. ההחלטה להסיר את הפסל של ג'פרסון הונעה על ידי ראש עיריית ניו יורק הקודם ביל דה בלאזיו.

לכולם ידוע כי אבות האומה האמריקאית היו טיפוסים אנושיים עם מגרעות ברמה האישית וטעויות בתפיסות מסוימות, אולם צריך להזכיר ראשית כי הם היו אנשים מבריקים וחלוציים שהניחו את היסודות לחברה האמריקאית שהפכו אותה למדינה מספר 1 בעולם – זו שהצילה את העולם החופשי במלחמות העולם, ושנית כי לשפוט אותם על פי הערכים של ימינו זה ניסיון מופרך – סחר בעבדים היה מקובל אז בכל העולם וארה"ב כאומה היתה בין הראשונות לנטוש את העבדות, שעדיין קיימת עד היום באזורים שונים בעולם.

אומה שמוחקת את ההיסטוריה שלה, איזה עתיד בדיוק יש לה?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות