עולם

עקב הסגרים – עלייה של 28% במתים ממנות יתר בארה"ב

סמים, אילוסטרציה. עלייה מדאיגה במוות ממנות יתר במהלך שנת הסגרים

כולנו חכמים בדיעבד, שר דני סנדרסון וכמה שהוא צדק. בשנת 2020 סגרים ומגבלות קשות הוטלו ברחבי העולם כדי להתמודד עם פרוץ מגיפת הקורונה, כאשר סלבריטיז השתתפו בקמפיין במימון ממשלות של "תישארו בבית ותצילו חיים". רק מיעוט נרדף של מומחים יצאו נגד הסגרים והמגבלות והם הוקעו על ידי ההגמוניה.

הנתונים על נזקי הסגרים מתחילים להיחשף: זינוק במקרי אלימות במשפחה, מגיפת הבדידות ומצוקה נפשית קשה שהיכתה בצעירים ובמבוגרים, בעיית השמנה משמעותית שנבעה מהסתגלות לאורח חיים חדש ומנוון, ואתמול (יום ד') חשף המרכז לבקרת מחלות ומניעתן CDC נתונים מפחידים על כמות המתים ממנת יתר.

בין אפריל 2020 לאפריל 2021 נרשמו מעל 100 אלף מתים משימוש יתר בסמים, 100,306 המספר המדויק, זינוק של 28.5% לעומת השנה לפני כן, בה מתו 78 אלף בני אדם בלבד. רוב גדול מבין מקרי המוות ממנת יתר – לפחות 64 אלף – נבעו משימוש באופיואידים סינתטיים ובראשם הסם הקטלני פנטאניל – החזק פי 100 ממורפיום ומסוכן ומזיק יותר מהרואין.  

למעשה, הזינוק בכמות המתים מפנטאניל ואופיואידים אחרים הוביל לכך שהוא הפך לאחד מגורמי המוות המובילים בארה"ב, יותר מכמות ההרוגים בתאונות דרכים ומאירועי ירי.

כאמור התמכרויות לסמים ומוות ממנות יתר הוא אספקט אחד מיני רבים של מגבלות הקורונה. מחקרים שונים הצביעו על בעיות נוספות: באנגליה הזינוק בהשמנת ילדים הגיעו למחוזות חדשים, כאשר 1 מכל 4 ילדים בגילאי 10-11 סובל מהשמנת יתר חריפה (OBESITY) ו-41% מהילדים סובלים מעודף משקל.

ארגון יוניצ"ף פירסם במחקר מקיף כיצד שיבוש שיגרת החיים בתקופת הסגרים פגע קשות בחייהים של ילדים ומתבגרים, כאשר האינטראקציות הבין אישיות שלהם נפגעו והם עברו ללמוד מהבית. המחקר כלל יותר מ-130 אלף ילדים ומתבגרים מ-22 מדינות חשף עליה חדה במתח, חרדות ודיכאון, כמו גם עליה חדה בשימוש באלכוהול ובסמים.

פנטאניל – הסם המסוכן בעולם

פנטאניל פותח כדי לטפל בכאבים חזקים במקרים של מחלות קשות דוגמת סרטן ודלקות קשות, אבל בעשור האחרון הפך לסם קטלני שאחראי למותם של רבבות אמריקאים מדי שנה ועוד המונים שהתמכרו. במקרים רבים החומר מוברח מסין לארה"ב – לעיתים דרך מקסיקו ולעיתים באופן ישיר בדרכי מירמה שונות, כך שהקורונה אינה  הדבר המזיק היחיד שיצא מסין בשנים האחרונות. לעיתים הוא נמכר בצורתו הטהורה אך לרוב מעורבב עם סמים אחרים.

מומחים לתחום הסמים טוענים כי יש קשר בין העליה במקרים של מוות ממנו תיתר לזמינות של סמים  מסוכנים שזינקה במהלך תקופה הקורונה, והוסיפו כי בעיות נוספות היו המשברים הנפשיים שחוו אנשים רבים מה שדרם להם ליפול לשימוש בחומרים מסוכנים. זאת ועוד – בשל הסגרים והמגבלות והפוקוס על הטיפול בקורונה בבתי החולים, לסובלים מהתמכרויות היה קשה הרבה יותר לקבל טיפולים וסיוע. "זה בלתי מתקבל על הדעת ודורש תגובה חסרת תקדים", טען ראהול גופטה, העומד בראש הגוף הלאומי למאבק בסמים בארה"ב בדברים שאמר לסוכנות AP.

ברחבי העולם מתו יותר מ-5 מיליון בני אדם מנגיף הקורונה כאשר בארה"ב לבד מתו עד כה מנגיף הקורונה 766 אלף בני אדם והמספר הזה ממשיך לעלות מדי יום, כך שיהיו כאלה שגם בדיעבד יצדיקו את הסגרים וההגבלות הקשות שהוטלו על הציבור בשנה וחצי האחרונות, מנגד – תמיד אפשר להצביע על מדינות ואזורים שנקטו בגישה אחרת (פלורידה, שבדיה ועוד) ולטעון כי בטווח הארוך הגישה שלהם לא הראתה תמותה ונזקי קורונה שעולה באופן משמעותי ביחס למקומות בהם הוטלו מגבלות.

בכל אופן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה, בהודעה שהוציא לתקשורת, את המספר המפחיד המתים ממנת יתר בשנה אחת כ"ציון דרך טראגי" והתחייב שהמימשל שלו יעשה כל מאמץ אפשרי כדי להילחם במגיפת הסמים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות