עולם, פלילי

לאן נעלמה הטניסאית הסינית שטענה שבכיר פוליטי אנס אותה?

הטניסאית הסינית פנג שוואי. הופיע בחטף ושוב נעלמה

פנג שוואי מוכרת לרוב הציבור בתור שיטה סינית מיסטית להגעה להרמוניה עם הטבע, ועל בסיס רבים בעולם המערבי מעצבים ומסדרים את הבית. אולם עבור חובבי הטניס פנג שוואי ידוע כשמה של הטניסאית הסינית המובילה בדור האחרון. באוגוסט 2011 שוואי הפכה לראשונה אי פעם שמגיעה מסין – המדינה המאוכלסת בעולם – למקום הראשון בעולם בדירוג הטניס לנשים. היא הפכה לסינית השלישית שמגיעה לחצי גמר גראנד סלאם (אליפות ארה"ב הפתוחה), זכתה בתארי זוגות בווימבלדון ובאליפות צרפת הפתוחה ורשמה עוד הישגים היסטוריים עבור מדינתה, בה הפכה לכוכבת על בעשור האחרון.

בשבוע האחרון שוואי בת ה-35, שהקריירה שלה כבר נמצא שנים בדעיכה מגמתית, חזרה לכותרות, אבל לא בהקשר ספורטיבי. היא האשימה בפוסט שהעלתה ברשת החברתית הסינית ווייבו את מי שהיה סגן נשיא המפלגה הקומוניסטית בעבר בתקיפה מינית חמורה כלפיה. הפוסט שהכיל 1,600 מילה, הועלה ביום שלישי לעמוד של פנג שוואי והוסר מטעמי צנזורה כעבור פחות מחצי שעה. הצנזורים הסיניים אף מחקו כל תגובה וכל אזכור לאירוע. אולם הנזק כבר נעשה מבחינת המשטר הסיני, כאשר השמועה והדיונים בנוגע לפרשה זו הפכו אותה לנושא ראשי על סדר היום של הציבור, גם אם התקשורת הממסדית התעלמה לחלוטין כמובן.

שוואי טענה כי ז'אנג גאולי, כיום בן 75, ובעבר סגן נשיא סין, גבר נזוי מזה עשורים רבים, כפה עליה יחסי מין בכוח. הפוסט נוסח בסגנון מכתב פתוח המיועד לז'אנג, כאשר התקרית המינית הראשונה לפי הטניסאית ארעה לפני קצת יותר מעשור, ואילו התקרית בה היא האשימה אותו בכפיית יחסי מין בכוח התרחשה לפני שלוש שנים  בביתו.

"מדוע היית צריך לחזור אליי, לקחת אותי אליך הביתה כדי לכפות עליי לקיים איתך יחסי מין?", כתבה בפוסט שוואי נגד ז'או במה שהפך לאירוע מכונן עבור נשים רבות בסין, במעין גירסה אסיאתית של METOO. פנג הוסיפה: "כן, ברור שאין לי הוכחות וזה היה פשוט בלתי אפשרי לאסוף הוכחות", כשהיא מזכירה כי ז'אנג תמיד דאג ווידאו שהיא אינה מקליטה את המפגשים ביניהם. "אני לא יכולה לתאר כמה נגעלתי וכמה פעמים שאלתי את עצמי האם אני עדיין בת אנוש? הרגשתי כמו גופה מהלכת", כתבה פנג.

הטניסאית הסינית נעלמה ללמשך 11 יום עד שאתמול איגוד הטניס העולמי לנשים דיווח כי היא יצרה קשר עם הארגון ו"מצבה טוב", אך לא פורט מעבר לכך.

תמיכה מג'וקוביץ' ונברטילובה

פנג עצמה לא נראתה בציבור מאז הפצצה שהטילה ולא ידוע דבר על מקום הימצאה ומה שעובר עליה בימים אלה. חשבון הווייבו שלה עם יותר מחצי מיליון עוקבים, נותר חסום ובלי גישה למי שמנסה לחפש אותה בפלאטפורמה.

אתמול (יום א') נכנס לתמונה איגוס טניס הנשים העולמי WA שקרא לממשל סין לחקור את הטענות לתקיפה מינית שהעלתה שוואי. "היא צריכה להישמע, לא להיות מצונזרת", נאמר בהודעת הארגון. מנכ"ל איגוד טניס הנשים העולמי סטיב סיימון הוסיף: "ההאשמות של פנג מעלה דאגה עמוקה והן חייבות להיחקר בצורה מלאה, הוגנת, שקופה ובלי צנזורה, גם כאשר מדובר במנהיג סיני בכיר שחשוד כי תקף מינית". סיימון סיכם: "נשים בכל העולם מוצאות את הקולות שלהן כך שניתן לתקן מקרים של חוסר צדק".

ז'אנג היה אחד האנשים הכי חזקים ומשפיעים במפלגה הקומוניסטית, ומעבר להיותו סגן היו"ר הוא היה בשנים 2012-2017, במהלך הקדנציה הראשונה לכהונת הנשיא שי ג'ינפינג, בין שבעת האנשים החברים בוועידת הפוליטבירו – גוף ההנהגה העליו שמתווה את מדיניות הממשלה. הוא פרש מתפקידו כסגן יו"ר המפלגה ב-2018.

מי שיצאה להגנתה של שוואי והביעה בה תמיכה מיידית היא אגדת הטניס האמריקאית-צ'כית מרטינה נברטילובה, שהודיעה: "אני תומכת בצעד הנכון והמבורך של ארגון הטניס הנשי העולמי שהביע עמדה חזקה וברורה".

גם הטניסאי הטוב בעולם נובאק ג'וקוביץ' נשאל על פרשת פנג שוואי, והביעה תמיכה גורפת בה אף שטען שאינו בקי בכל הפרטים.

פנג שוואי ראויה לציון ולשבח על אומץ ליבה לצאת עם האשמות כאלה נגד בכיר במשטר דיקטטורי מאיים, שם התרבות והאווירה שונות לגמרי לעומת עידן ה'מיטו' בעולם המערבי. יש לציין כי המשטר הסיני לא חסם ולא צינזר בעבר האשמות של נשים על אונס ותקיפה מינית של גברים – כך למשל היה כאשר הועלו טענות כי כוכב הפופ הסיני-קנדי קריס וו נהג לאנוס נשים, נושא שהיה הכי טרנדי ומדובר במשך שבוע שלם ברשת ווייבו.

באותו מקרה התקשורת הסינית הדהדה את ההאשמות וצינזרה דווקא את נוכחותו של וו ברשתות החברתיות בשל מה שהוגדר בסין כ"ניוון המוסרי" שלו. היו מקרים נוספים, כמו מתלמדת שטענה כי מגיש ברשת הטלוויזיה הסינית הממלכתית CCTV חיבק ונישק אותה בכוח ב-2014, אף שטענותיה נדחתו על ידי בית משפט בסין. אולם מתברר, באופן לא ממש מפתיע, כי כאשר מדובר בבכיר המשטר הסיני מול טניסאית עבר שהביאה כבוד רב למדינה, הממסד הסיני לוקח אוטומטית את הצד שלו. לפחות בינתיים.

האם ז'אנג ייחקר בעקבות ההאשמות של פנג שוואי? נותר רק לקוות, אבל קודם כל שלפחות הגורמים החזקים בסין יחזירו לה את החשבון ברשת החברתית ולא יסתמו לה את הפה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות