עולם

שהנתינים ירעבו: קים ממשיך לבזבז מיליארדים על חיי מותרות

שליט צפון קוריאה, קים ז'ונג און באחגד מרכבי הפאר שלו

בכבישי צפון קוריאה אסור לנסוע ברכבים מתוצרת מערב. למעשה, בגלל העוינות של צפון קוריאה והתקדמות בתכניותיה לפיתוח נשק גרעיני, האו"ם הטיל חרם על המדינה המבודדת בעולם ואסר משנת 2,000 על ייצוא מותגי יוקרה לצפון קוריאה. אבל אל תדאגו לקים ג'ונג און, ששולט ללא מצרים במדינה מאז מות אביו קים ג'ונג איל ב-2011. הדיקטטור בן ה-37 יודע לפנק את עצמו במכוניות יוקרה רבות וגם בשעונים יקרים ואבני חן נדירות שנתיניו אפילו לא חולמים עליהם. כמעט כל המוצרים היקרים שמשמשים את קים מוברחים דרך סין, בת הברית היחידה של צפון קוריאה שמאפשרת למשטר שלה לשרוד. העיתון הגרמני 'פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג' דיווח כי קים ג'ונג און ייבא מוצרי יוקרה לשימושו האישי בערך כולל של יותר מ-4 מיליארד דולר בין השנים 2011-2019 בלבד.

https://twitter.com/JayHiggies/status/1456387639213375504

אז בזמן ש-26 מיליון תושבי צפון קוריאה רק שואפים לשרוד מיום ליום ומקווים שיהיה להם מספיק מזון, קים שממשיך לעשות שרירים ולאיים על ארה"ב והמערב במלחמה גרעינית, יודע ליהנות מכל מנעמי החיים: המנהיג העליון של צפון קוריאה שעשה דיאטה מרשימה בשנה האחרונה, למרות שגם כשנראה כמו סופר-טאנקר אסור לאף תושב צפון קוריאני ללעוג למשקלו ולמראהו, עדיין המאכלים האהובים עליו הם גבינות משובחות דגים ופירות ים, והמשקאות האהובים עליו הם בירות גרמניות ויינות יקרים מצרפת ואיטליה, כך דווח במגזין 'אינסיידר'.

במוסך: מאיבאך, רולס רויס ולינקולן

כן, למרות החשאיות הרבה האופפת את צפון קוריאה, מדי פעם מתפרסמות חשיפות מעניינות. כך נחשף כי קים, שדואג לבכירי הצבא במעגל הקרוב והנאמן ביותר אליו, למסיבות סקס פרועות, דואג לעצמו למכוניות יוקרה מערביות, שהוברחו לצפון קוריאה למרות החרם הבינלאומי, ביניהן מרצדס מאיבאך 600 S פולמן גארד – הרכב הממוגן שעלותו מוערכת ביותר מחצי מיליון דולר, ושעימו קים הגיע לסינגפור ב-2018 לפגישת הפסגה עם נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ. חצי שנה קודם לכן, בחודש מאי 2018, הגיע קים לפגישה עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומאפו ברכב רולס רויס פאנטום, רכב היוקרתי הבריטי המאובזר שמוערך גם הוא בכחצי מיליון דולר.

קים ממשיך בדרכו של אביו, המנהיג הנערץ בפון קוריאה קים ג'ונג איל, שגם הוא נהג להסתובב ברכבי יוקרה כלימוזינות ומאיבאך. להלווייתו שנערכה לפני עשור הגיע היורש המיועד ברכב לינקולן קונטיננטל, רכב אמריקאי תוצרת האויב שבו משפחת קים נלחמה. במהלך אותה הלוויה נראתה שיירת רכבי יוקרה כולל דגמים שונים של מכוניות מרצדס גרמניות, ובכלל מרצדס היא חברת המכוניות שהכי הרבה מכוניות שלה נמצאות בבעלותו של קים ג'ונג און ולפי מקורות במערב – זו הפירמה האהובה עליו, וכנראה ירש אהבה זו מאביו.

סבו של קים ג'ונג און, קים איל סונג (1912-1994), הדיקטטור שהחל את השושלת בצפון קוריאה, שאף וניסה להפוך את צפון קוריאה ליצרנית מכוניות. אתגר בלתי אפשרי, אבל בצפון קוריאה אין ברירה – כשהמנהיג דורש משהו הוא יקבל אותו. וכך נתיניו נאלצו לחקות מודלים של מכוניות יוקרה מערביות וכך יצרו את הרכבים פיונגיאנג 4.10, קנגסנג 88 ופקטוסאן, שהיו העתיקם של דגמי מרצדס.

כך הוקמה חברת יצרנית הרכב בבעלות המדינה 'ריונבונג' שייצרה למשך תקופה ברישיון דגמים של יצרניות רכב מגרמניה איטליה וסין. ב-1998 החלה ריונבונג לייצר מקבילה לפיאט פאליו תחת השם פיונגהואה הואיפאראם, שעל פי דיווחים ממשיכים להיות מיוצרים עד לימינו. אולם יש רבים הטוענים כי הרכבים לא באמת מיוצרים בצפון קוריאה אלא מיובאים מסין ורק עוברים התאמות קלות שם לוגואים ועניינים חיצוניים בסיסיים בפיונגיאנג, בירת צפון קוריאה. בסוף צריך לזכור כי הרחובות והכבישים בצפון קוריאה כמעט תמיד ריקים לחלוטין ומעט המכוניות עליהן שייכות רק למעגל הקרוב של קים ג'ונג און וכמובן לשליט הבלתי מעורער בכבודו ובעצמו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות