עולם

אלק גיבור: מה האחריות של בולדווין לטרגדיה בניו מקסיקו

בולדווין. בדק את הנשק לפני השימוש?

האם אלק בולדווין נהג ברשלנות פושעת ונושא באחריות להריגת הצלמת?

הטרגדיה הגדולה בהוליווד במרכזה ניצב השחקן אלק בולדווין ממשיכה להעסיק את ארה"ב והעולם. ביום חמישי האחרון, במהלך צילומי מערבון בשם 'ראסט' בניו מקסיקו, ירה בולדווין בשוגג למוות הצלמת בת ה-42 האלינה האצ'ינס. אלא שמאז הוא זוכה בשל מעמדו כאייקון הוליוודי ו'כוכב סאטורדיי נייט לייב', להגנה אוטומטית, להרבה אמפטיה ולניסיונות להפיל את האשמה על אנשים אחרים – מעוזר הבמאי דייב הולס ש"נתן לבולדווין את האקדח מבלי לדעת שיש בו כדורים חיים ואמר כי הוא בטוח לשימוש", דרך האנה גוטיירס שהיתה אחראית על הנשקיה המאולתרת כחלק מתפאורת הסרט וכלה אנשי הפקה אחרים. אולם געת מתחילות גם לעלות תהיות גם על מידת אחריותו האישית.

האם בולדווין בן ה-63 נהג ברשלנות כשלא בדק את הנשק לפני שביצע בו ירי קטלני בטעות, שבנוסף להריגת הצלמת גם גרם לפגיעה בבמאי הסרט ג'ואל סוזה שעמד מאחורי האצ'ינס? ועם כל הניסיון להטיל אחריות על אחרים, האם לבולדיין שלא רק מככב בסרט אלא גם המפיק האחראי שלו, אין אחריות לאסון? והאם ייתכן (בהחלט) כי יעמוד לדין ויישא באחריות לטרגדיה?

באיירן קארפנטר, מומחה לבטיחות בהוליווד, אמר לעיתון 'ניו יורק פוסט' כי "בולדווין עבר על החוק הראשון של שימוש בנשק, לפיו אף פעם לא מכוונים נשק לעבר אדם אחר". לטענתו של קארפנטר, בולדווין לעולם לא היה צריך לכוון את האקדח ישירות לעבר אדם אחר, גם אם האמין שהאקדח בטוח: "אם האקדח טעון או לא טעון, אף פעם לא צריך לכוון נשק לעבר אדם אחר", אמר קארפנטר שטוען כי מטעמי בטיחות כלי נשק בהם משתמשים בהפקות טלוויזיה וקולנוע אמורים להיות מכוונים לעבר נקודת דמה ולא לעבר אנשי צוות וציוד. "כל הרובים והאקדחים תמיד טעונים וגם אם הם לא, חובה להתייחס אליהם ככאלה", סיכם קארפנטר.

אתר TMZ פירסם היום כי האקדח, שכעת מוחזק על ידי המשטרה לצרכי חקירת מותה של האצ'ינס, היה בשימוש לאימוני מטווחים מחוץ לשעות הצילומים.

פיטר לייק, יוצר סרטים בעברו שהיה גם חברת נבחרת הקליעה של ארה"ב, האשים אף הוא את בולדווין באחריות לטרגדיה, ואמר: "האחריות מוטלת עליו בכל רמה. זה נראה רע מאוד עבורו. לקפטן של הטיטאניק לפחות היה חוש טוב לדעת לטבוע עם הספינה".

בנוסף לכך, מומחי משפט מעריכים כי יתכן מאוד שבולדווין יעמוד למשפט פלילי על הרשלנות בה פעל ועל אחריותו למותה של האצ'ינס – בהיותו ההורג שלחץ על ההדק וגם המפיק בפועל שאחראי באופן רשמי על הביטחות בסט הצילומים. ג'וזף קוסטה, עורך דין מלוס אנג'לס, הסביר: "בתור מפיק בפועל אתה בעמדה של שליטה ואפשר לתבוע אותך לדין פלילי, בדומה לנהיגה בשכרות כשאתה אולי לא מתכוון לגרום לנזק אבל נושא באחריות ישירה".

התובעת הפלילית של מדינת ניו מקסיקו, ארלינדה ג'ונסון, אמרה שהשחקן עלול לעמוד לדין פלילי על רצח בשוגג ואחריות פלילית לו.

בולדווין גם רשאי לדאוג לאור הפרסומים המתגברים על חוסר הבטיחות החמור שהיה בסט הצילומים. העיתון ל'א טיימס דיווח כי שני קליעים תועים נורו מאותו אקדח מספר ימים קודם לכן ב-16 באוקטובר וכדור נוסף בשבוע שלפני כן, ובמקביל עובדים על הסט טענו כי היו ליקויי בטיחוות רבים על הסט שגובלים ברשלנות פושעת, הזנחה וחוסר אחריות.

עדיין לא ברור כמה יריות נורו מהאקדח על ידי בולדווין, שהתקשר למת'יו האצ'ינס, בעלה האלמן של הצלמת שנותר לבד עם בנם המשותף, בניסיון נואש לנחם אותו. כך או כך, רבים מזכירים ציוצים בוטים ואלימים של בולדווין מהעבר, בהם קרא בין היתר לנהוג באלימות חסרת רחמים כלפי תומכי הנשיא הקודם דונלד טראמפ. בציוץ אחד מספטמבר 2017 כתב בולדווין: "אני תוהה איך זה מרגיש להרוג אדם אחר בטעות". בציוץ אחר נגד ליז צ'יני, נבחרת הציבור הרפובליקנית, עקץ בולדווין בציוץ מדצמבר 2019: "אני תוהה אם היא אי פעם ירתה בפרצוף של חבר טוב שלה".

בולדווין, שתקף שוב ושוב את איגוד הרובאים הלאומי NRA, זוכה כעת לעקיצות רבות מיריבים פוליטיים. כמה מהם כתבו: "אם רק בולדווין היה לוקח אפילו שיעור אחד מה-NRA על שימוש בטיחותי בנשק, האסון הזה היה נמנע".

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות