עולם

חיים מטבח לטבח: המציאות הבלתי נתפשת בניגריה

מוכרי עיתונים בניגריה. להם יש על מה לדווח

ביום ראשון האחרון התרחש בניגריה אירוע טרור מחריד, שאילו היה מתרחש במדינה מערבית, התקשורת הבינלאומית לא היתה מפסיקה לעסוק בו. אבל אתם יודעים איך זה – מה שקורה באפריקה פחות חשוב, פחות מעניין וערך חיי אדם שם לא כזה חשוב לתקשורת הבינלאומית, שממעטת לדווח על האירוע.

כנופיה גדולה של חמושים רעולי פנים הגיעה רכובה על כ-100 אופנועים, פרצה לשוק גורוניו שבמחוז סוקוטו בצפון מערב ניגריה ופתחה באש לכל עבר. זה קרה בזמן שיא הפעילות של השוק כשהוא הומה אדם. האירוע הסתבך והתמשך עד ליום שני למחרת. התוצאה: לפחות 43 בני אדם נרצחו ועוד מאות נפצעו. באזור הזה בניגריה מסתתרות כנופיות שהגיעו לשם כדי להימלט מכוחות הצבא והמשטרה.

עד ראייה לטבח הנוראי בשוק גורוניו סיפר: "החמושים פרצו לשוק וכיתרו אותו בשעה שהוא היה עמוס בסוחרים וקונים והתחילו לירות לכל עבר ולטבוח באנשים באופן אקראי".

מושל מחוז סוקוטו, אימנו וואזירי טאמבוואל, הודיע לציבור על האירוע הקשה והוסיף כי רשויות אכיפת החוק פתחו במבצעים יבשתיים ואוויריים במטרה לעצור את הכנופיה, לפרק אותה ולחסל אותה. טאמבוואל קרא להגביר את נוכחות כוחות הביטחון במחוז ולהקצות יותר משאבים להילחם בטרוריסטים. דובר המימשל המקומי בסוקוטו, מוחמד בלו, הוסיף: "אנחנו מתמודדים עם אתגרים ביטחוניים רבים באזור שלנו, במיוחד רציחות, שודים, חטיפות ופשעים נוספים".

חיים מטבח לטבח

במהלך השנה האחרון כנופיות חמושות בצפון מערב ניגריה רצחו עשרות בני אדם במספר מקרים וחטפו מאות אנשים אותם לקחו כבני ערובה עם דרישות כופר לממשלה. מדובר במשבר ביטחוני חמור שממשלת ניגריה מנסה לטפל בו בדרכים שונות – בפשיטות ומבצעים צבאיים, בהגברת כוחות השיטור באזורים הרגישים וגם בחסימות רשתות תקשורת – מבצעים שהתגברו בחודש האחרון.

ניגריה, המדינה המאוכלסת באפריקה (מעל 200 מיליון בני אדם), אמנם מתמודדת בשנים האחרונות עם פשיעה של כנופיות חמושות מפחידות אבל בחודשים האחרונים נרשמת הסלמה בהתקפות האלימות הן בצפון מערב המדינה והן במרכזה:

ב-8 באוקטובר האחרון פשטו חמושים על שוק כפרי במחוז סאבון בירני, ליד הגבול עם ניז'ר, ורצחו 19 בני אדם. בחודש שעבר 17 אנשי כוחות הביטחון הניגרי נרצחו במתקפה מתוכננת של כנופיית חמושים באותו אזור, אירוע שצבא ניגריה האשים בו את לוחמי דאעש.

טרוריסטים, ובהם הארגון הג'יהדיסטי בוקו חראם,  ממשיכים להפחיד את תושבי ניגריה כשהם ידועים במעשים בלתי הומאניים כמו פריצה לבתי ספר ולקיחת ילדים כבני ערובה, וגם חטיפת תיירים לשם כופר. אירועים אלה מתרחשים בקהילות מרוחקות בפריפריה, שם חסרה נוכחות של כוחות הביטחון הניגרים. וכך לעיתים רבות מספר הפורעים החמושים, שלעיתים מגיע למאות אנשים, עולה על מספר אנשי הביטחון בתקריות קשות באזורים שונים.

לטענת הגורמים הרשמיים בניגריה, התוקפים משויכים לקבוצות שונות: מדובק בגברים צעירים ברובם משבט פולאני FULANI, שעבדו מסורתית כרועי צאן ובחקלאות ויש להם תביעות טריטוריאליות ודרישות לשטחים חקלאיים ולמקורות מים.

בתוך כך, ממשלת ניגריה נאלצת להתמודד עם המשבר הביטחוני במקביל למשבר הכלכלי הגדול כתוצאה מעידן הקורונה – בו כלכלת ניגריה התכווצה בצורה הכי חדה ברבע המאה האחרונה. הבעיות הכלכליות והביטחוניות, לצד המאבק הלא מוצלח בנגיף הסארס במדינה, הביאו לביקורת על נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי, שלפי התקשורת המקומית מעולם לא חש לחץ רב יותר מהתקופה הזו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות