עולם

הנשק החדש של בלארוס: מסתננים שיגרמו למשבר פליטים חדש

חיילים פולנים בגבול בלארוס. כוננות גבוהה

אולי עוד קצת מוקדם מדי לערוך סיכומים לשנת 2021, אבל ניתן לקבוע בוודאות כי המדינה השנואה ביותר באירופה, אפילו יותר מרוסיה, היא בלארוס המכונה "הדיקטטורה האחרונה באירופה".

המדינה, שנשלטת על ידי ולדימיר לוקאשנקו הנודע לשימצה, נמצאת ביחסים מתוחים עם מרבית שכנותיה, שרק החריפו מאז הבחירות המפוקפקות לנשיאות באוגוסט 2020, דרך התקרית השערורייתית בחודש יוני השנה של הסתת מטוס ראיין אייר ממסלולו המקורי (אתונה-ליטא) למינסק במטרה לעצור עיתונאי (רומן פרוטסביץ') מבקר חריף של המשטר. שני אירועים אלו הובילו לסנקציות על בלארוס ועל ממשלתה ובכיריה מצד האיחוד האירופי וממדינות המערב (אירופה וארה"ב).

הנקמה של בלארוס היתה מיידית – שיגור אלפי מסתננים מבלארוס למדינות השכנות, ליטא בלארוס ופולין, עימן היחסים מתוחים במיוחד. המטרה – לעורר משבר מהגרים חדש ברחבי אירופה שיערער את היציבות החברתית, כפי שארע במשבר ההגירה הגדול שידעה אירופה ב-2015 בעקבות עליית דאעש במזרח התיכון.

בחודשיים האחרונים (מאז אוגוסט) נעצרו בגרמניה כ-5,000 מסתננים, מתוכם 500 שנעצרו רק בסוף השבוע האחרון. באוגוסט תועדו כ-500 מסתננים שנכנסו מ"הנתיב המזרחי", המספר זינק ליותר מ-1900 מסתננים בספטמבר וקרוב ל-2,000 בשליש הראשון של חודש אוקטובר. מרבית המסתננים הועברו למרכזים למבקשי מקלט במדינת ברנדבורג, שמסוגלים לאכלס 3,500 בני אדם בלבד וכדי להתמודד עם גל ההגירה הנוכחי הרשויות הגרמניות הוסיפו אוהלים גדולים.

באתרי החדשות דווח כי הגבול בין פולין לגרמניה על סף קריסה לאור כמות המהגרים שיצאו מבלארוס ומנסים לעשות את הדרך ממזרח למערב. משטרת גרמניה לוקחת את האיום ברצינות, בצל המשבר הפוליטי בגרמניה אחרי התוצאות המורכבות בבחירות האחרונות.

 

בפולין, בליטא ובלטביה הכריזו על מצב חירום בגבולות לאור כמות המסתננים מבלארוס בחודשים האחרונים. לפחות חמישה בני אדם מתו על גבול פולין-בלארוס בשבועות האחרונים אחרי שנותרו תקועים בגבול בין שתי המדינות.

פוליטיקאים בגרמניה, ליטא, לטביה ופולין טוענים כי לוקאשנקו משתמש בהגירה בלתי חוקית בתור נשק פוליטי וכנקמה על הסנקציות שהוטלו על מדינתו, כאשר הוא דוחף רבבות בני אדם, מרביתם מעיראק, סוריה, תימן, איראן ואפגניסטן, לחצות את הגבול מבלארוס לתוך האיחוד האירופי דרך פולין והאזור הבלטי.

פולין הציבה 6,000 חיילים לשמור על הגבול עם בלארוס. במקביל ממשלת פולין העלתה אתמול (יום ג') הצעת חוק שיוביל לבניית חומה בגבול עם בלארוס שתעלה כ-352 מיליון יורו. ההצעה צפויה להיות מאושרת היום בפרלמנט הפולני. רק ביום שלישי האחרון כוחות שמירת הגבול בפולין דיווחו על 470 ניסיונות הסתננות ולטענתם הצליחו למנוע את כולם. לטענתם, מתחילת השנה ארעו 18,300 ניסיונות הסתננות מבלארוס לפולין. בנוסף, הסוכנות לביטחון פנים של פולין עצרה אזרח פולני בחשד שפעל נגד פולין ושיתף פעולה עם שירותי המודיעין הבלארוסי.

איחוד השוטרים הפדרלים בגרמניה, שמייצג את שומרי הגבולות במדינה, קורא לממשלת גרמניה להציב נקודות ביקורת רבות על הגבול הגרמני עם פולין. בתוך כך שר הפנים הגרמני הורס זהופר הודיע בישיבת קבינט אתמול (יום רביעי) על הצעותיו לטפל באתגר החדש שמציבה בלארוס – בין היתר זהופר הציע העלה משמעותית בתמיכה הגרמנית לפולנים להתמודד עם הגירה בלתי חוקית ולעצור את המבריחים של המסתננים. כעת בגרמניה ממתינים לתשובת שר הפנים הפולני מריוש קמינסקי. לאחר מכן זהופר ריכך את דבריו וטען כי אין כוונה לסגור את הגבול בין גרמניה לפולין.

כעת נותר לראות את אירופה תצליח לעצור את שטף המהגרים מהמזרח התיכון שנשלחים אליה מבלארוס.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות