עולם

מה הקשר של סין לטיל הבליסטי ששיגרה צפון קוריאה למים של יפן?

שיגור הטיל הצפון קוריאני, כפי ששודר בטלוויזיה

שוב לא שקט בגזרת צפון קוריאה והדיקטטור קים ג'ונג און. צבא דרום קוריאה דיווח הבוקר (יום ג') כי צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי לתוך המים הטריטוריאליים של יפן, זאת כשבוע לאחר שקים חזר על התחייבותו "לבנות צבא בלתי מנוצח".

הטיל ששוגר לעבר יפן הוצג בינואר לפני תשעה חודשים, ובפיונגיאנג הבירה הוא תואר כ"נשק הכי חזק ועוצמתי בעולם". רק לפני שבוע חשפה דרום קוריאה נשק דומה משלה אולם לא עושה רושם שיש לכך אפקט התרעה מול השכנה מצפון.

 

לדברי המטה הכללי של צבא דרום קוריאה, הצפון קוריאנים שיגרו טיל אחד מנמל סינפו, שנמצא בקצה במזרחי של צפון קוריאה ונחשב לאזור בו מרוכזים בסיסי הצוללות שלה. הטיל עבר לא פחות מ-450 קילומטר בגובה מקסימלי של 60 ק"מ עד שנחת בים של יפן, המכונה גם הים המזרחי. עדיין לא ברור אם הטיל שוגר מצוללת או ממתקן תת ימי אחר.

ראש ממשלת יפן החדש, פומיו קישידה, טען כי שני טילים באליסטיים שוגרו לעבר יפן וקרא לפעולה הזו "טעות מצערת מאוד".

בשבועות האחרונים ערך צבא צפון קוריאה שורה של ניסויי טילים, כולל טילים על קוליים וטילים לטווח ארוך, כאשר מרבית הניסויים האלה מהווים הפרה של הסכמים בינלאומיים. האו"ם אסר על הצפון קוריאנים לערוך ניסויים בטילים באליסטיים ובנשק גרעיני. טילים באליסטיים נחשבים ליותר מסוכנים מטילי שיוט מפני שביכולתם לשאת ראשי נפץ עוצמתיים יותר, יש להם טווח גדול יותר ומהירות רבה יותר. בעבר פעולות כאלה הובילו להטלת סנקציות נוספות עליה בידי ארה"ב.

האם שוב סין קשורה להתגברות המתיחות בגיזרה?

כעת נותר לראות כיצד מימשל ביידן יגיב. ראשי המודיעין של ארה"ב, דרום קוריאה ויפן אמורים להיפגש לדון בצעדים האחרונים של צפון קוריאה ובהסלמה באזור. השליח המיוחד של ארה"ב לענייני צפון קוריאה סונג קים נמצא בדרכו לסאול בירת דרום קוריאה כדי לדון בסוגיה כיצד לפתוח דיאלוג חדש עם פיונגיאנג, האם להכריז חד צדדית על סיום המלחמה מצידה של דרום קוריאה.

בכל מקרה עמדתו של מימשל ביידן היא פתיחות למשו ומתן עם צפון קוריאה ללא תנאים מוקדמים. הנשיא הקודם של ארה"ב דונלד טראמפ נועד עם קים פעמיים אולם לאחר התקדמות במגעים, צפון קוריאה חזרה בה ופנתה שוב להסלמה.

השאלה המרכזית היא מידת המעורבות מאחורי הקלעים של סין, בת בריתה של צפון קוריאה שקיומה תלוי בתמיכת המשטר הסיני. רק השבוע פורסמו נתונים שליליים של הכלכלה הסינית (צמיחה של 5.9% בלבד ברבעון האחרון). בשנות מימשלי בוש ואובמה הסינים ידעו להשתמש בקים ג'ונג און ובאיומי המשטר הצפון קוריאני כדי להפחית על ערך המטבע הסיני ולעשות טריקים מלוכלכים כדי לשפר את כלכלת סין, בשעה שעיני העולם היו נשואות לצפון קוריאה. האם מדובר שוב באותה הפראקטיקה?

מרוץ חימוש חדש ומסוכן

באוקטובר 2019 קיימה צפון קוריאה ניסויים בטילים באליסטיים בטילי פוקגוקסונג-3, שמיועדים להינשא על ידי צוללות וביכולתם להגיע למרחק של 1,900 ק"מ, כך לפחות לפי טענות הגורמים הרשמיים בצפון קוריאה. המרחק הזה אומר שצפון קוריאה יכולה להגיע עם הטילים האלה בקלות לדרום קוריאה וליפן. טילים שמשוגרים מצוללות קשים יותר לאבחון וגם מאפשר לצפון קוריאנים לשגרם קרוב יותר ליעד המותקף.

מומחים לענייני קוריאה מזהירים כי אנחנו בתחילתו של מרוץ חימוש חדש ומסוכן, לאור ההצטיידות בתקופה האחרונה של דרום קוריאה בטילים ונשקים חדשים משלה. השבוע מתקיימת בדרום קוריאה מופע ראווה צבאי חסר תקדים בו הצבא שלה מציג ארסנל חדש שנועד לנסות להרתיע את השכנה מצפון. בין היתר ייחשפו מטוס קרב חדש וטילים מונחים חדישים. בנוסף לכך דרום קוריאה צפויה לשגר בקרוב טיל לחלל. כזכור, צפון קוריאה ודרום קוריאה נמצאות באופן רשמי במצב מלחמה מאז חלוקת חצי האי לשתי מדינות בהסכמי הפסקת האש מ-1953.

רק בשבוע שעבר טען קים ג'ונג און כי הוא אינו מייחל שתפרוץ שוב מלחמה ולטענתו צפון קוריאה ממשיכה לפתח נשקים להגנה עצמית כאשר הוא מאשים את ארה"ב בעוינות.

.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות