עולם

לא מחוסנים: השקרים והמשבר בסאות'ווסט איירליינס

מטוס של חברת סאות'ווסט איירליינס מטוס של חברת סאות'ווסט איירליינס

במהלך ארבעת הימים האחרונים חברת התעופה האמריקאית סאות'ווסט איירליינס דיווחה על ביטול ודחיה של אלפי טיסות, מה שגרם לכאוס רציני, תורי ענק בשדות התעופה, רבבות אנשים שתכניותיהם נפגעו ונוסעים זנותרו תקועים בחוף המזרחי ובקליפורניה.

אבל מה שבאמת חמור היא תרבות השקר הארגונית שנחשפה. בהודעה הרשמית שלה ביום שבת חברת סאות'ווסט טענה באופן שקרי כי "הבעיות הגדולות נובעות ממזג אוויר רע וענייני בקרה אווירית", כאשר בפועל הגורם המרכזי שהוביל לבעיות של החברה היא התנגדותם של עובדי החברה – טייסים ודיילים – לכפיית חיסוני קורונה. רבים מהם פתחו בשביתה ולא הגיעו לעבודה בשל המדיניות החדשה של החברה, מה שהוביל לדחיית הטיסות. בעידן הרשתות החברתיות מתנגדי כפיית החיסונים, שרואים בעצמם תומכי החופש האחרונים, הצביעו על כך והסתלבטו על החברה.

כעבור יומיים שלמים של שקרים הודו לבסוף גורמים מסאות'ווסט בתסכול שהבעיות באמת נובעות מהתנגדות עובדיה לכפיית החיסונים, אבל לאחר מכן שוב חזרה בה וטענה כי "אין שום עדות כי המשבר נובע ממחאת עובדים נגד כפיית חיסונים". במקביל איגוד הטייסים של סאות'ווסט איירלינס האשים את חברת התעופה בתגובה השגויה שלה למה שהיא טענה וסברה כי יהיה אתגר קל עבורה ועבור חברות תעופה אחרות.

40% מהטיסות התעכבו ו-10% בוטלו

רשת 'בלומברג' פירסמה כי טייסי סאות'ווסט ביקשו מבית המשפט לחסום זמנית את החברה ממימוש תכניותיה לחובת חיסונים עד שתיפתר תביעה קיימת בנוגע להפרת חוקי עבודה של החברה. איגוד טייסי החברה דרש דיון מיידי בבית משפט בדאלאס בטענה שהחברה ביצעה צעדים חד צדדיים שמפרים את חוקי העבודה, ובין צעדים אלה גם כפיית החיסונים על עובדי החברה. "חובת החיסונים החדשה מציגה תנאים בלתי חוקיים חדשים להעסקה והמדיניות החדשה מאיימת בפיטורי כל טייס שאינו מחוסן באופן מלא עד 8 בדצמבר 2021", נכתב בעתירה. על תאריך היעד הזה בדצמבר הכריזה סאות'ווסט בשבוע שעבר ב-4 באוקטובר.

בינתיים כמות ביטולי הטיסות מבעיתה – רק ביו םשני ביטלה סאות'ווסט לא פחות מ-10% מכל טיסותיה המתוכננות – לפחות 1,400 טיסות, ובנוסף אליהן עוד 40% מהטיסות התעכבו. המניה של סאות'ווסט נפלה ב-4.2% רק באותו יום ובסך הכל ערך המניה ירד ב-6% בחמשת הימים האחרונים.

 

הבית הלבן דחף את חברות התעופה לאמץ את חובת החיסונים מפני שחברות אלה מהוות קבלנים פדרליים ומקבלים תשלום ממשרד ההגנה האמריקאי עבור תפעול טיסות, דוגמת הטסת פליטים אפגנים במהלך נפילת אפגניסטן לידי הטאליבן. חברת יונייטד איירליינס היתה חברת התעופה הגדולה הראשונה שהודיעה על חובת חיסון לכל עובדיה, סאות'ווסט שמרה על שקט עד שבשבוע שעבר הודיעה לעובדיה כי עליהם להיות מחוסנים באטפן מלא לא יאוחר מ-8 בדצמבר כדי לשמור על עבודותיהם. החרגה יחידה ניתנת לעובדים שלא מתחסנים מסיבות רפואיות או דתיות.

איגוד הטייסים של סאות'ווסט איירליינס כולל 9,000 טייסים שכאמור עתרו ביום שישי לבית המשפט בדרישה לחסום את תקנות החברה החדשות של החברה. האיגוד טען כי על סאות'ווסט לשאת ולתת עימם בנוגע לעניינים שכאלה, היות שחובת חיסון עלולה להיות כרוכה בחופשת מחלה או נכות אם הטייסים יסבלו מתופעות לוואי בתגובה לחיסון.

"נשבעת שלא אטוס יותר בסאות'ווסט"

"אנחנו לא מתנגדי חיסונים בכלל אבל הטייסים שלנו מודאגים מאוד לגבי הטיפולים הרפואיים שלהם ואיך הם ינוהלו", הודיע נשיא איגוד הטייסים של סאות'ווסט, קייסי מארי שהטיל את האשמה והאחריות לכאוס בימים האחרונים על חברת התעופה. איגודי הטייסים של סאות'ווסט ושל אמריקן איירליינס טענו כי החברות מתנהלות באופן איטי ומסורבל בניסיון להחזיר לעבודה טייסים שנעדרו מעל שנה בשל משבר הקורונה.

ראש המערך התפעולי של חברת סאות'ווסט, מייק ון דה ון, חשף כי החברה משיקה "תכנית גיוס אגרסיבית של טייסים ודיילים מתוך רצון להרחיב את כמות עובדי החברה ולהיענות לביקוש". בנוסף, לדבריו החברה כבר ביצעה תכניות קיצוצים משמעותית שמתוכננות לנובמבר ודצמבר ויתכן מאוד שתפחית בכמות הטיסות שלה.

https://twitter.com/EmeraldRobinson/status/1447701966746947588

 

"אי אפשר באמת להירגע כשאת רק יושבת וממתינה לטיסה הבאה שתבוטל", אמרה לסוכנות AP ואנסה ווילר, שהעבירה יממה בשדה התעופה בסן חוזה, קליפורניה. היא ציינה כי סאות'ווסט ביטלה 6 טיסות רצופות במהלך שלוש יממות לפני שלבסוף היא יכולה היתה להזמין טיסה ללאס וגאס באמצעות חברת דלתא איירליינס. ווילר, כמו אלפי אנשים נוספים, נשבעה כי לעולם לא תטוס יותר בחברת סאות'ווסט.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות