עולם

מתיחות במזרח הרחוק: מטוסי קרב סיניים בשמי טיוואן

מטוס קרב של צבא סין

בצל יום העצמאות של סין שנחגג בסוף השבוע, המעצמה מאסיה הפגינה את עוצמתה הצבאית על חשבון שכנתה הזערורית. ערוצי התקשורת של המשטר הסיני הפיצו סרטונים צבאיים רבים, כולל תמרון של הצי הסיני, אותו הגדירו גורמים במימשל האמריקאי כ"צעדים שנועדו להפחיד את טאיוואן".

במסגרת מדיניות "סין האחת", המפלגה הקומוניסטית ששולטת בסין מחשיבה את טאיוואן כחלק מסין הריבונית, זאת בניגוד לעמדת המערב. סין נאבקת בכל כוחה בשאיפות העצמאות של טאיוואן והולכת ומפעילה עליה לחצים כבדים והולכים עם השנים, כאשר נשיא סין שי ג'ינפינג הודיע בעצמו כי סין תשתמש בכוח צבאי במידת הצורך כדי להשתלט בחזרה על מדינת האי.

טאיוון דיווחה אתמול (שבת) כי במהלך יום העצמאות הסיני חדרו את גבולה המזרחי 38 מטוסי קרב סיניים, והבוקר הודיע המשרד לביטחון לאומי של טאיוון כי למחרת עוד 39 מטוסים סיניים נוספים שטסו מעל שטחה. סך הכל 77 מטוסי קרב סיניים ביומיים שחדרו לקצות הגבולות האוויריים של טאיוואן, תוך שהם משמיעים רעשי מנוע סילון חזקים ומבצעים תמרונים אוויריים.

מדובר בצעד ביריוני של צבא סין בהוראת ממשלת סין, ומאז שהחלו להשתמש במכ"ם ולעקוב אחר חדירות אוויריות, טאיוואן מעולם לא דיווחה ביום אחד על כמות כזו של פעילות וחדירות לשטחה. ביוני האחרון טאיוואן מסרה כי 28 מטוסי קרב סיניים חדרו לשטחה באותו אזור כמו הפעם – שטח ADIZ בקצה הדרום-מערבי של מדינת האי.

המטוסים הסיניים שחדרו לשטח של טאיוואן נחלקו לשתי קבוצות – להק של 20 מטוסים שטס בשעות הצעריים ועוד להק של 19 מטוסים שטסו בלילה. מטוסי הקרב בהם השתמשו הסינים הם 26 מטוסי תקיפה מדגם 16-J, עוד 10 מטוסי תקיפה מדגם 30-SU, שני מטוסי 8-Y עם מערכות התרעה נגד צוללות ומטוס שליטה ובקרה אחד מדגם 500-KJ.

בתגובה לפלישות לשטחה של טאיוואן, שהפעילו מערכת של תשדורות התרעה, חיל האוויר הטאיוואני עבר למצב חירום והכין מטוסים לתגובה וכן נפרסו מערכות טילי הגנה אווירית. משרד ההגנה של טאיוואן הציג לתקשורת את מסלולי הטיסות של המטוסים הסיניים.

הסיניים מצידם מתעקשים כי "הפלישה" לא הפרה את המרחב האווירי של טאיוואן, המשתרע 12 קילומטרים מחופיה. בכל מקרה, מימשל ביידן עוקב בדאגה, ומי שמוטרד במיוחד הוא מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שאמר: "סין נוהגת בביריונות ומנסה להפחיד את אנשי טאיוואן".

החשש הוא שלאחר המפלה והנסיגה המבישה של האמריקאים מאפגניסטן, הסינים שרק צוברים עוד כוח, מזהים חולשה אמריקאית ולא יסתכנו בעימות עם מדינות שכנות.

ביום שישי האחרון חגגה הרפובליקה העממית של סין 72 שנה לעצמאותה בשנת 1949. מאז סיום מלחמת האזרחים, סין וטאיוואן נשלטו על ידי ממשלות עצמאות, לאחר שהקומוניסטים ניצחו וגרמו לסינים הלאומיים לגלות לטאיפה. בעוד בסין חיים כיום 1.4 מיליארד בני אדם, בטאיוואן יש רק 24 מיליון תושבים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות