עולם

האם דרכוני החיסונים בארה"ב מחזירים את עידן ההפרדה הגזעית?

חיסונים בארה"ב. הלבנים מתחסנים, השחורים פחות

בשבוע שעבר התרחש אירוע חריג במסעדה האיטלקית קרמינה במנהטן, ניו יורק: שלוש נשים שחורות מטקסס נכנסו למסעדה והתיישבו ואז ניגשה אליהן המארחת ממוצא אסיאתי ודרשה מהן להציג בפניה דרכון חיסונים (או דרכון ירוק כפי שהוא מוכר אצלנו). לטענת שלוש הנשים בשנות ה-20 וה-40 לחייהן – המארחת האשימה אותן בזיוף דרכוני החיסונים ואף זרקה עלבונות גזעניים לעברן.

המסעדה טוענת כי שלוש הנשים התקבלו בברכה אבל הבעיות היו אצל בני זוגן שחלקם היו בלי דרכוני חיסון, מה שהוביל לוויכוח קולני ובהמשך לקטטה פיזית ולתביעות הדדיות: במסעדה תובעים את אורחי המסעדה על תקיפת המארחת, גרימת נזקים למסעדה ואי ציות לתקנות בניו יורק, ואילו שלוש הנשים תובעות את המסעדה בשל אפליה על רקע גזעי.

האם מותר לטעון כי דרכוני החיסונים הפועלים בניו יורק יוצרים דיכוי שמזכיר לשחורים רבים את תקופת ההפרדה הגזעית וחוקי ג'ים קרואו. כי העובדות הן שהאוכלוסיה ביי-פאר הכי פחות מחוסנת בניו יורק היא של שחורים בכלל ובמיוחד שחורים צעירים – כ-70% מהשחורים בניו יורק בגילאי 18-44 לא התחסנו אפילו בחיסון אחד.

"לא יעצרו אנשים לבנים בחליפות בוול סטריט"

דרכוני החיסון החלו לפעול בניו יורק מוקדם יותר החודש ב-13 בספטמבר. ב'תפוח הגדול' נדרשת הוכחת חיסון בכניסה לכל מרחב ציבורי – מסעדות, בארים, משרדים, חדרי כושר, הופעות וכו'. היחידים שמקבלים החרגה מחובת החיסון צריכים להחזיק באישור רפואי המוכיח זאת. אולם יש מקום מרכזי אחד בניו יורק בו לא נאכפים דרכוני החיסונים – הסאבוויי, הרכבת התחתית, המקום שמרכז אליו את בני המעמדות הנמוכים בניו יורק לרבות המיעוט האפרו-אמריקני. ותהיו בטוחים שהמקום הכי מסוכן להידבק בו בקורונה הם הקרונות ותחנות הסאבוויי העמוסים

אחד ממייסדי ארגון BLM (חיי שחורים נחשבים), הוק ניוסם, שמגיע מאזור ניו יורק, טוען כי דרכוני החיסונים בפרט ותקנות הקורונה בכלל הם גזעניים, והטענה שלו מתבסס על אחוזי החיסון הנמוכים בקהילה השחורה, עניין שנובע קודם כל מסיבות היסטורית וחברתיות ומחוסר אמון גדול ומובנה ברשויות האמריקאיות. "הדרישות לחיסונים הם מדרון חלקלק ולכן יש להסיר את התקנה הזו במיידי", אמר ניוסם ל'וושינגטון אקזאמינר', "לא יעצרו אנשים לבנים בחליפות בוול סטריט. יש המון צביעות בנושא הזה".

אמנם ידוע שלאנשי בלאק לייבס מאטר יש נטיות להתמסכן ולהתבכיין ולמצוא גזענות בכל דבר בעולם, ונכון שדרכון החיסונים לא נועד במקור ליצור אפליה על רקע גזעי, אולם זהו המצב המתרחש בפועל. וזה קורה דווקא בניו יורק שנמצאת בשליטה פוליטית של המפלגה הדמוקרטית, שמובילה תקנות שבאופן אירוני פוגעות ישירות בבייס חזק של המפלגה – הקהילה השחורה.

 

בכל אופן, המצב כיום הוא שמספר בכירים בארגון בלאק לייבס מאטר יצאו בקמפיין שקורא לזנוח לחלוטין את דרכוני החיסונים – גם בניו יורק וגם בכלל ברמה הלאומית בכל ארה"ב, אחרי שמימשל ביידן הורה ב-8 בספטמבר על חובה לחסן את כל העובדים בעסקים בינוניים וגדולים (למעט החרגות בודדות). ישנם אף בכירים ב- BLM שקוראים להתקוממות למרי אזרחי ב'תקנה הגזענית'.

גזענות או לא גזענות, תהיו בטוחים שדבר אחד מטריד ומעסיק את הפוליטיקאים הדמוקרטים – הפופולאריות של הנשיא והמימשל, ואלה לפי הסקרים האחרים נמצאים בקריסה בכלל ובקרב האוכלוסיה השחורה בפרט, בה בסקר אחרון נרשמו 71% תמיכה בביידן ו-24% חוסר תמיכה.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות