עולם

ארה"ב: זינוק שיא בכמות הנרצחים

ירי הזינוק הגדול ביותר במספר הנרצחים שנרשם בארה"ב בשנה אחת

 

שנת 2020 היתה שנת הקורונה, בה הנגיף שיצא מסין הפך סדרי עולם והוביל לסגרים, ביטולי אירועים ומגבלות רבות מאוד. מחקרים שונים כבר הצביעו על בעיות חברתיות רבות שנלוו במסגרת המאבק העולמי בנגיף קורונה, למשל חרדות דיכאון ובעיות מנטאליות נוספות התעצמו בקרב ילדים, וכעת מתפרסמים נתונים קשים נוספים, שנוגעים לכמות הרציחות בארה"ב.

בשנת 2020 נרשם זינוק של 5,000 רציחות בארה"ב לכדי 21,500 קרבנות רצח, כך על פי מידע של ה-FBI  , הבולשת הפדרלית, שנחקר ופורסם ב'ניו יורק טיימס'. מדובר בזינוק של 29% בכמות הרציחות, הטיפוס החד-שנתי הגדול ביותר בכמות רציחות בשנה אחת מאז החל ה-FBI לאסוף נתונים לאומיים בעניין ב-1960, לפני 61 שנה. לפני כן הזינוק הגדול ביותר ברציחות נרשם ב-1968 אז עלו כמות הנרצחים ב-12.7% בלבד ביחס לשנה לפני כן. זאת ועוד, שפיכות הדמים בחברה האמריקאית זינקה בחסות תקופת הקורונה בכל מחוז בארה"ב בשנה שעברה.

 

ה-FBI צפוי לפרסם ביום שני הקרוב באופן רשמי את דו"ח הפשיעה השנתי של הסוכנות, אבל חלק מהנתונים הראשיים כבר יצאו החוצה, כולל נתוני הרציחות שהובאו לעיל. מתוך סך אירועי הרצח, 77% – יותר משלושת-רבעי- בוצעו באמצעות אקדחים, עוד נתון שמהווה שיא חדש וצפוי להוביל לקרבות פוליטיים בארה"ב בין השמרנים הנאמנים לתיקון השני לחוקה האמריקאית שמאפשר לכל אזרח להחזיק נשק לבין הליברלים שעושים מאמצים להגביל ולעקר את התיקון לחוקה.

 

בעוד הליברלים מצביעים על כך שהסביבה הופכת למסוכנת יותר בגלל ריבוי הנשקים בחברה האמרקאית, השמרנים מזכירים כי נתוני הרציחות הגבוהים מיוחסים לערים בשליטה דמוקרטית, כאשר למשל בעיר שיקגו מדי סוף שבוע נרשמים בה עשרות פצועים ומספר הרוגים, וטוענים כי החרמת נשקים של אזרחים שומרי חוק לא תעצור את בעיית הפשיעה בערים. בנוסף, השמרנים אוהבים להצביע על אוסטרליה, בה לתושבים אין נשק להגן על חירויותיהם שבוטלו בשנה האחרונה בגלל משטר קורונה מחמיר. בכל מקרה, בשנה הקרובה צפוי מאבק בבתי הנבחרים בין הדמוקרטים לרפובליקנים בסוגיית הרשות להחזקת נשק, עניין שצפוי להתגבר עד לבחירות האמצע לקונגרס ולסנאט שיתקיימו בנובמבר 2022.

יש לציין כי את הזינוק הגדול ביותר במספר הנרצחים ארע בערים גדולות, שמוגדרות לפי אוכלוסיה של יותר מרבע מיליון תושבים. לפי הדו"ח של ה-FBI בערים אלה חל זינוק של 35% בכמות הנרצחים.

 

בצד האופטימי, יש לציין כי למרות הזינוק המפחיד בכמות הרציחות בהשוואה ל-2019, המספר האבסולוטי של שיא רציחות בשנה שייך לשנות ה-90 המוקדמות, אז כמויות הנרצחים היו גדולות בהרבה לעומת השנים האחרונות. בצד הפסימי, יש לציין כי נתוני הרציחות עד כה ב-2021 לא מראים סימני האטה, אדרבא – נתוני הפשיעה בכלל והרצח בפרט ממשיכים לטפס ומי יודע מתי מגמה זו תיבלם? ומה יהיו ההשלכות הפוליטיות של התופעה המדאיגה?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות