כללי, משפטי, עולם

הנפילה: מאגדה הוליוודית למאסר עולם ברואנדה

פול רוססאבגינה עצור ברואנדה

פול רוססאבגינה הוא פוליטיקאי רואנדי, שנודע כאחד המבקרים החריפים של הנשיא הרודן פול קגאמה. במהלך רצח העם שהתחולל במולדתו בשנות התשעים ונמשך כמאה ימים, כאשר קיצוניים בני שבט ההוטו טבחו ורצחו יותר מ-800 אלף בני אדם, מרביתם מהמיעוט של בני שבט הטוטסי, סייע רוססאבגינה להציל מאות פליטים.

החותם על הפיכתו של רוססאבגינה לגיבור הושלמה באמצעות הסרט בשם "מלון רואנדה" HOTEL RWANDA, סרט שמתאר את הטבח הנוראי ב-1994. בסרט כיכב דון צ'ידל ששיחק את רוססאבגינה והיה מועמד לאוסקר על התפקיד, כמנהל מלון יוקרה הדואג למחסה עבור הפליטים. רוססאבגינה, שנושא אזרחות בלגית ואזרחות אמריקאית, אף זכה לקבל בשנת 2005 את מדליית החירות הנשיאותית מידי נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' וו. בוש.

אולם הגורל התהפך: בשנה שעברה נעצר רוססאבגינה, שמתח ביקורות תכופות על הפרת זכויות האדם של קגאמה ומשטרו, לאחר שלטענתו נחטף מדובאי בה שהה בידי נציגים של שלטונות רואנדה. כעבור מספר ימים הוא הופיע באזיקים והואשם בתמיכה זרוע חמושה בשם חזית השחרור הלאומית (FLN) שפעלה תחת המטריה של רוססאבגינה בארגון אופוזיציה בשם "התנועה הרואנדית לשינוי דמוקרטי" רוססאבגינה נחטף ככל הנראה, נעצר ונשפט ושלשום (יום שני) הורשע בבית המשפט בבירת רואנדה, קיגאלי, לעיני התקשורת המקומית בעבירות חמורות הקשורות לטרור, ונידון ל-25 שנות מאסר. יחד עימו הורשו עוד 20 אנשים.

תנועת FLN לקחה אחריות לתקיפות באמצעות אקדחים, רימונים ושריפות שארעו בדרום המדינה בשנים 2018-2019 ושבהן מתו 9 רואנדים. ישנו סרטון של רוססאבגינה מ-2018 בו הוא נשבע לתמוך בלוחמי הארגון. התובעים במשפט דרשו מאסר עולם תחת תשעה סעיפי אישום, לרבות הקמת ארגון טרור חמוש, השתייכות לארגון טרור, הצתות ולקיחת בני ערובה. המשפט נפתח בפברואר האחרון, כחצי שנה לאחר המעצר.

רוססאבגינה בן ה-67 הורשע שלשום בכל הסעיפים. בית המשפט דחה את טענתו של רוססאבגינה כי נחטף בניגוד לרצונו, אולם כתב רשת סקיי אפריקה" ג'ון ספארקס טוען כי אנשי ממשל קגאמה הצליחו לעבוד על רוססאבגינה ולהוליך אותו שולל כאשר נאמר לו כי מטוס פרטי עליו עלה יטוס לבורונדי ובמקום זאת המטוס המריא לשדה התעופה של בירת רואנדה, קיגאלי ושם הוא נעצר.

מרוכזים ב-100% בניסיון למצוא דרך לשחרורו

רוססאבגינה טען לכל אורך המשפט כי הוא חף משפע והכחיש את כל האישמום נגדו.תומכיו טוענים כי המשפט הוא פארסה שעושה צחוק מהצדק ותוצר נלווה ליחס חסר הרחמים של משטר קגאמה כלפי מתנגדיו. ולראיה, רוססאבגינה לא נכח בבית המשפט בעת השמעת גזר דינו כיוון ששהה כל זמן הדיון במעצר ולא שוחרר ממנו אפילו לדיונים בעניינו.

במקביל לכך, משפחתו יזמה קמפיינים גלובליים לשחרורו ממעצר בטענה כי הוא מוחזק בתנאים קשים ואף עובר עינויים, וכל זאת רק בשל עמדותיו והתבטאויותו נגד הנשיא המכהן קגאמה. "ידענו שגזר הדין יקבע כי פול אשם, ציפינו לכך מפני שהרשויות ברואנדה עשו כל שביכלתן בשנה האחרונה כדי לשלול ממנו את כל זכויותיו, לרבות כל זכויותיו להגנה משפטית ולמשפט הוגן", כך אמרה ביתו של רוססאבגינה, אנייז קאנימבה והוסיפה: "הם באמת הריצו משפט שדה מביש בבית דין לא מוסמך ברואנדה."

בדצמבר האחרון קבוצה של 36 סנאטורים אמריקאים כתבו מכתב לשליט קגאמה וקראו לו לשחרר את רוססאבגינה ממעצרו. משפחתו של רוססאבגינה ממשיכה לפעול לשחרורו ומנסה לפנות לגורמים בעלי כוח פוליטי שישפיעו על הרודן קגאמה ששולט ברואנדה מאז שנת 2000. "אנחנו מרוכזים עכשיו ב-100% בניסיון למציאת דרך לשחרר את פול מהכלא", אמרה קאנימבה, "ראינו כבר דוגמאות רבות בעולם לפעילות של משטרים אפלים דוגמת בלארוס וצריך לפעול נגד אי צדק בכל מקום".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות