עולם

למה צרפת מרגישה שארה"ב בגדה בה?

צוללת צרפתית

צרפת סיפקה לא פחות משתי כותרות ענק בשלושת הימים האחרונים: ביום רביעי הודיע הנשיא עמנואל מקרון כי כוחות חיל האוויר הצרפתי חיסלו את מפקד המדינה האיסלאמית (דאעש) באזור הסהרה, עדנן אבו-ואליד אלסהראווי, אחרי 8 שנות פעילותו הרצחנית. "האומה הצרפתית חושבת הלילה על גיבוריה שמתו בצרפת ובסהרה במספר פעולות צבאיות, על המשפחות השכולות ועל כל הפצועים", הודיע מקרון, "ההקרבה לא היתה לשווא".

כעבור קצת יותר מ-24 שעות צרפת הודיעה כי היא מחזירה באופן מיידי להתייעצויות את השגרירים שלה מארה"ב, בריטניה ואוסטרליה, צעד חסר תקדים בעידן המודרני – זאת בתגובה להודעת ארה"ב על הסכם שיתוף פעולה בנושאי בטחון לאומי עם בריטניה ואוסטרליה, שכולל שת"פ בתחום הצוללות. פיליפ אטיין שגריר צרפת בארה"ב, אישר את הדברים, אחרי שביום שישי ז'אן-איב לה דריאן, שר החוץ הצרפתי, אמר שהצעד החריף בוצע לבקשתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון. "ההחלטה היוצאת דופן הזו משקפת את הרצינות החמורה של ההכרזות של ארה"ב ואוסטרליה מה-15 בספטמבר".

לה דריאן הסביר כי נטישת פרויקט הצוללות הגרעיניות שאוסטרליה וצרפת עבדו עליו יחד מאז 2016 והכרזה על שיתוף פעולה חדש ואסטרטגי של אוסטרליה עם ארה"ב במקום צרפת מהווה, "התנהגות בלתי מתקבלת על הדעת בין בני ברית ושותפים". ההשלכות נוגעות לתפיסה הבסיסית של הברית, השותפויות והחשיבות של האזור האינדו-פאסיפי בעיני אירופה.

אטיין נועד ביום שישי לפגישה קצרה עם היועץ לביטחון לאומי האמריקאי, ג'ייק סאליבן, לפני ששב לפריז. שר הביטחון האמריקאי לויד אוסטין שוחח עם עמיתו הצרפתי, ודובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר בתדרוך כתבים: "יש הרבה עבודה לעשות מבחינת היחסים הבינלאומיים שלנו עם צרפת, יש הזדמנויות ואתגרים משותפים ואינטרסים משותפים שצרפת וארה"ב מחויבות להם – שמירה על אזור האינדו-פאסיפי חופשי הוא אינטרס משותף של ארה"ב ואירופה, ונמשיך ביחסינו הקרובים עם נאט"ו, האיחוד האירופי ושותפים נוספים במסע הזה".

איך אפשר להוביל חזית מאוחדת מול סין?

צרפת נחשב לבת הברית הוותיקה ביותר של ארה"ב עוד מימי מלחמת העצמאות נגד הכוחות הבריטים, והיא חולקת היסטוריה ומורשת דמוקרטית משותפת מאז המאה ה-18. אולם ממשלת צרפת טוענת כעת כי היא חשה נבגדת ומצפה להסברים, לאחר שאוסטרליה יצאה מהסכם הגנה בילאטרלי עם צרפת בעלויות מיליארדי דולרים, והחליפה אותו בהסכם לרכישת צוללות גרעיניות מארה"ב ומבריטניה, מאמץ שנועד לחזק את אוסטרליה מול האיום האפשרי ההולך וגדל ששמו סין.

המשמעות: צרפת תפסיד 65 מיליארד דולר שהיתה צפויה להכניס מההסכם עם אוסטרליה, שמחקה את התחייבותה לרכישת 12 צוללות תקיפה מיצרנית הספינות הצרפתית חברת 'נאבאל גרופ', שניצחה ב-2016 הצעות מתחרות שקיבלו האוסטרלים מגרמניה ומיפן. יחסי אוסטרליה ויצרנית הנשק הבכירה צרפת, עלו על שרטון ועוד עשויים להחריף בתקופה הקרובה. לביטול ההסכם השלכות כלכליות צפויות על המגזר הביטחוני בצרפת. בנוסף לצרפת אינטרסים אסטרטגיים באזור האינדו-פסיפי שהיא קרובה לאבד אותם.

שר ההגנה האוסטרלי פיטר דאטון הודיע כי ההחלטה של האוסטרלים להעדיף צוללות אמריקאיות גרעיניות על פני צוללות דיזל קונבנציונליות מתוצרת צרפת מבוססת על אינטרסים אסטרטגיים של ביטחון לאומי.

 

מימשל ביידן מנסה להוביל חזית אחידה של מדינות העולם החופשי מול סין, אבל במקום לאחד את אירופה אחרי ברקזיט ואת המערב מול סין, בני הברית האטסטרגיים רבים ביניהם. בשבוע הבא צפוי ביידן להיפגש עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ולאחר מכן צפויים להגיע חלק ממנהיגי העולם לאסיפה הכללית של האו"ם בניו יורק.

בכל אופן, בצרפת יש בחירות לנשיאות באפריל הקרוב והצפי הוא שהנשיא מקרון ימשיך לעשות שרירים בניסיון לקרוץ ימינה ולסמן עצמי כביטחוניסט מול האיום של מרין לה פן והימין הפופולסיטי. מה שכן, מי שחשב שאחרי עידן טראמפ ישררו יחסים אידיאלים בין ארה"ב לבעלות בריתה, כרגע עושה רושם שנשיא צרפת מקרון לא משוכנע שהוא יכול לסמוך על מימשל ביידן.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות