עולם

אנשי הדת במצרים בפסיקה מפתיעה לטובת נשים

אישה בקהיר. פתרון לנשים שעברו התעללות מינית

פסק הלכה מוסלמי חדש (פתווה) במצרים שמותיר במקרים מסוימים לתקן ולאחות את קרום הבתולים גורם למחלוקות בחברה המצרית. מדובר בחוק דתי מקל שהתקבל בברכה בקרב ארגוני זכויות אדם ונשים, אולם יש גם ביקורות וחששות שנשים יקיימו יחסי מין לפני הנישואים בכוונה.

ד"ר אחמד ממדוח, ראששא מחלקת מחקר השריעה של דאר אל-איפתה, הרשות העליונה לעניינים דתיים, התראיין בשידור חי בפייסבוק ונשאל אם ניתוח לאיחוי קרום הבתולים מותר לפי האיסלאם, והפתיע כשאמר: "ישנם מקרים מסוימים שבהם בחורה שנאנסה בצעירותה או הולכה שולל על ידי גבר שלרטן, וכעת היא מעוניינת לפתוח חדש ויש לאפשר זאת".

האם צעירות ינצלו את החוק לחיי חופש מיני לפני החתונה?

הפתווה החדשה הזו שעוררה סערה בכלל העולם הערבי פורסמה ב-30 באוגוסט לפני כשבועיים. מדובר  בהרחבה משמעותית של תקנה מ-2015 שהתבססה על פתווה של שייח עלי גומעה מ-2007, כך דיווח האתר הגרמני דויטשה ולה DW. ממדוח אמנם לא נכנס לפרטים ספציפיים על כל מקרה שמתיר ניתוח לשיקום קרום הבתולים, אולם דאג לסייג את דבריו והזכיר שבמקרים מסוימים איחוי קרום הבתולים עדיין אסור בתכלית האיסור לפי חוקי השריעה".

בתולים עדיין מקושר לכבוד המשפחה באיסלאם ומצופה מכלות להתחתן בעודן בתולות, אימהות מדגישות את חשיבות שמירת קרום הבתולים שלם בפני בנותיהם, כאשר בליל כלולותיהן הן אמורות לדמם. מרבית העולם המוסלמי דבק באמונה השמרנית רבת השנים הזו. כך גם אפשר היה להבין מבחינת התגובות בפייסבוק לראיון של ממדוח שרובן הגדול היו ביקורתיות ושליליות. רבים מהמגיבים טענו שחוק כזה לאיחוי קרום הבתולים יגרום לתרבות של חופש מיני בקרב צעירות שיחשבו או יידעו כי הן מסוגלות לתקן בזריזות באמצעות ניתוח את קרום הבתולים לפני נישואיהן.

בכל אופן, הפאתווה הזו עוררה דיון רב ומחלוקות בתוך החברה המצרית בפרט והחברה הערבית בכלל. יש כאלה שמקבלים את הגישה המקלה ורואים בצעד הזה כתיקון אחד קטן מתוך הבעיות הרבות שקשורות במעמד האישה בעולם הערבי. לפי החוק האזרחי במצרים, ביצוע ניתוח לאיחוי קרום הבתולים הוא חוקי ומותר, אולם המחירים של ניתוחים כאלה במרפאות ציבוריות או פרטיות מתחילים מ-1,200 דולר ועלולים להגיע לאלפי דולרים.

בכל מקרה יש הבדל בין החוק האזרחי לבין החוק הדתי, שנחשב נוקשה והרבה יותר קשה לשנותו גם בראיה של כלל העולם הערבי והמוסלמי. אגב, במצרים העתיקה של הפרעונים, טרום עידן האיסלאם, לנשים היו זכויות רבות לרבות הזכות להחזיק ברכוש ולתבוע גברים בעניניים הנוגעים לקניין.

"צעד מבורך אבל עדיין לא מספיק"

פרופ' אמנה נוסייר מאוניברסיטת אלאזהר בפריז, אמרה למגזין האינטרנט אל-מוניטור כי "לחשוף נערות שעברו שערוריות כמו אונס או סקס לפני נישואים זה נושא כאוב שמותיר אותן ללא תקווה, הן מורחקות ממשפחתיהן ונדחקות מחוץ לחברה לבדן בלי אפשרות לחפש חיים הוגנים". בעיה נוספת שעולה היא הנישואים הלא רשמיים המכונים 'אורפי' בגלל החיים המחתרתיים שמצפים לאלה שעברו חוויה מינית לפני נישואיהן.  בנוסף, נשים גרושות מתקשים בשל התפיסה הדתית השמרנית להתחתן עם בעל חדש.

כאמור, ברשתות החברתיות אפשר לראות קולות שמצדדים בפסק ההלכה הדתי החדש, במיוחד מצצד ארגוני זכויות אדם וזכויות נשים אולם עדיין ההמון, במיוחד הגברים, מתקשים לקבל את הגזרה ולהכיר בהלכה החדשה. זאת ועוד, אנשי דת במצרים חלוקים בשאלה אם על אישה להיות מחויבת להודיע לבעלה לעתיד כי עברה ניתוח לאיחוי קרום הבתולים – יש הטוענים כי זו זכותה הפרטית לאור העוול שנעשה לה ואחרים טוענים כי כנות וישירות מהווים את הבסיס לכל נישואים מוצלחים.

פעילת זכויות הנשים חביבה עבדלאל אמרה לדויטשה ולה DW כי "זה עדיין לא מספיק. במצרים יש קבוצות דתיות נוספות שזקוקות להגנה. צריכים להיות חוקים ומדיניות ברורה שיגנו על נשים מצריות, ללא קשר להשתייכותם הדתית". אז אכן מדובר בהתקדמות אפילו מרשימה ביחס לנשים ולזכויותיהן במצרים – המדינה הערבית הכי מאוכלסת בעולם (מעל 100 מיליון תושבים) – אבל מאבק הנשים בעולם הערבי מתקדם לאט. לאט מאוד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות