עולם

באמת האמנתם שהטליבאן השתנה?

נשים אפגניות בדרכן החוצה מהמדינה. הבטחות לחוד ומעשים לחוד

במהלך היממה בה הטאליבן השתלט על אפגניסטן לפני שבועיים, הודיעו דוברי הארגון כי ממשלת אפגניסטן החדשה תכבד זכויות נשים וזכויות מיעוטים. היו פתיים שהאמינו להבטחות הריקות מתוכן האלה, אבל המציאות מאז שהארגון האיסלמיסטי כבש מחדש את אפגניסטן לקוחה מסרט אימה: התעמרויות, התעללויות, מכות, אונס לצד רציחות של מיעוטים – זה מה שעולה מהעדויות של אפגנים רבים, כאשר במקביל נמשכת נהירה המונית אל מחוץ למדינה. בזמן שהגבולות האוויריים נחסמים, רבבות אפגנים עושים את הדרך הרגלית בניסיון לחצות את הגבול ולהגר למדינות השכנות, בהן פקיסטן ואיראן. רבים מאוד מנסים להגיע דרך איראן לטורקיה ובכך לעבור מרחק של כ-1800 ק"מ.

https://twitter.com/TDanevirke/status/1432970531490476036

סרטון וידאו תיעד בריחה בממדים תנ"כיים שמזכירות את יציאת מצרים, אבל לא מדובר בעם ישראל אלא בעם האפגני, ובהמוני אנשים נואשים שבורחים ממולדתם. מהגרים ששרדו את המסע המפרך תיארו סצנות של כאוס עם אנשים מבוגרים, נשים הרות ותינוקות בין אלה שעשו את המסע הקשה בחום המפרך בין ההרים. חלק מהמגרים ינסו להמשיך בדרכם למדינות אירופה, כך מעריכים מומחי הגירה. "האנשים שעוברים את הגבול ברגל הם השכבות החלשות והעניות באוכלוסיה, בזמן שיש מהגרים אחרים עם יותר כסף שהשיגו דרכי מילוט אחרות שעולות יותר כסף", הסביר אחד הפליטים שעבר את הגבול לפקיסטן.

אונס, מכות, השפלה

בחור הומו באפגניסטן תיעד אירוע מצמרר שעבר, ובמסגרתו הוכה בידי שני אנשים שדרשו את מספר הטלפון של אביו כדי להתקשר ולהגיד לו שהבן שלו הומוסקסואל. אותו הומו התראיין לרשת ITV הבריטית תחת השם הבדוי חנן וביקש הגנה כקורבן להט"בי של הטאליבן.

חנן סיפר כי התכתב ברשת החברתית עם אדם שלושה שבועות לפני שהסכימו להיפגש, כאשר אותו בחור הבטיח לחנן דרך לברוח מאפגניסטן לאחר שנכבשה בידי הטאליבן. אלא שבמקום לפגוש את המושיע שלו המתינו לו שני חברי טאליבן שתקפו ואנסו אותו באופן מחריד.

פעיל הקהילה הלהט"בית באפגניסטן, ארטמיס אקבארי, אמר שהאיום למות התעצם כעת תחת הטאליבן יותר מתמיד, ואמר: "הטאליבן מנסים לומר לעולם 'השתנינו ואין לנו בעיות עם זכויות נשים וזכויות אדם, אבל הם משקרים במצח נחושה. הטאליבן לא השתנה כי האידיאולוגיה שלהם לא השתנתה". לטענתו העונש לפי האידיאולוגיה המחמירה של הטאליבן על יחסים חד מיניים הוא מוות והוא חושש ממקרים גוברים והולכים של רדיפת אנשים על רקע נטייתם המינית. אקברי הוסיף: "לטאליבן יש אנשים שמתחזים באמצעות חשבונות מזויפים ללהט"בים ולחברי הקהילה, ולאחר מכן משתמשים בכך לסחיטה איומים מכות ועד רצח".

ראשי הקהילה הגאה במדינות מערביות קוראות לרשויות במדינותיהם להכיר בלהט"בים כפליטים ולקלוט אותם, ולפי תקנות האיחוד האירופי אם אתה הומו במדינות רבות בעולם השלישי אתה זכאי למקלט כפליט. הבעיה היחידה היא שהמהגרים יודעים זאת ויש צעירים רבים שמסתננים לאירופה ומשקרים לגבי זהותם המינית, כדי להשיג מעמד של פליט.

השוטרת הבכירה שהפכה לשק אגרוף

השוטרת הבכירה באפגניסטן נמצאת במנוסה אחרי שחטפה מכות רצח בידי הטאליבן. גולפרוז אבטאר שימשה כסגנית ראש מערך החקירות הפליליות במשרד הפנים האפגני, הופיע פעמים רבות בתקשורת ושימשה כמודל לחיקוי עבור נשים אפגניות רבות. היא האישה הראשונה שסיימה בהצלחה את בית הספר להכשרת שוטרים ועשתה זאת בהצטיינות עם תואר מאסטר.

https://twitter.com/Ithaka32/status/1432805224612237315

 

אבל כיום בגיל 34 היא רק מנסה לשרוד בחיים, לאחר שהוכתה על ידי לוחמי טאליבן בשער שדה התעופה בקאבול בעת שניסתה לברוח ולהתפנות ממדינתה, לשווא. לאחרי שישנה 5 לילות בשטח סמוך לשדה התעופה של בירת אפגניסטן בתקווה להמריא החוצה, כעת כאמור היא במנוסה פוחדת לחייה. אבטקאר טוענת כי שלחה הודעות לשגרירויות של מדינות שונות בניסיון להציל אותה ואת משפחתה, ולא זכתה לתשובה.

 

במקביל הטאליבן הודיע שנשים יורשו ללמוד באוניברסיטה אבל בכיתות נפרדות. אתמול ושלשום נרשמו בקאבול הבירה ובערים נוספות מצעדי ניצחון של הטאליבן, בהן הוא גם עושה פרובוקציות רבות, כמו נשיאת ארונות קבורה עם דגלי ארה"ב, בריטניה, צרפת ונאט"ו. לפי דיווחים, יותר מ-123 אלף בני אדם פונו מקאבול במסגרת הרכבת האווירית של צבא ארה"ב וכוחות מערביים נוספים.

אלה שלא הצליחו לברוח מאפגניסטן עלולים לשאת בהשלכות הקשות והכואבות, כאשר ג'יהדיסטים בשם הטאליבן פתחו במסע ציד ונקמה כלפי מתורגמנים וסייענים של הכוחות המערביים ועוברים מדלת לדלת בניסיון לאתר בוגדים ולהענישם בחומרה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות