טכנולוגיה, עולם

מה גורם ל-60% מהגברים היפנים להשתין בישיבה?

שירותים שקופים ביפן "השירותים המרווחים ביותר בעולם" – התא השקוף ליד תחנת הרכבת איטאבו

יפן מארחת כעת את המשחקים הפראלימפיים שמתקיימים כחודש לאחר המשחקים האולימפיים טוקיו 2020. יפן גם טרודה בנוגע לכמות החיוביים לוריאנט הדלתא של וירוס הקורונה במדינה. אבל עם כל הכבוד לעניינים שוליים שכאלה, יש נושא שהרבה יותר מעניין, חשוב ומהותי עבור העם היפני – בתי שימוש עם דגש ספציפי על אסלות.

בתי שימוש יפניים הפכו לשם דבר בכל העולם בכל הקשור לחידושים טכנולוגיים ופיתוחים ניסיוניים מרתקים, שמעורבים בהם ארכיטקטים, מומחי אקוסטיקה ותעשיית בתי השימוש. למה? פשוט כי היפנים שמים דגש על איכות החיים במקום בו מבלים לבד חלק לא זניח מהחיים.

הנה קבלו עדכון מהיממה האחרונה: חשבון הפייסבוק 'WADAI חדשות ביפן' חשף דיון שנערך בתכנית בוקר ביפן על שינויים בהרגלי ההשתנה של גברים יפנים וגילה כי 60% מהם משתינים בישיבה, לעומת 20% בלבד בסקר שנערך לפני 14 שנה. 37% מהמשתינים בישיבה עושים זאת כי התלכלכו בעבר משתן ו-27% עושים זאת מתוך התחשבות במי שצריך לנקות אחריהם.

בית שימוש כאמנות גבוהה

זה אולי נשמע לכם ביזארי שהיפנים, ובמיוחד הצעירים היפנים, מעדיפים להשתין בישיבה, אבל חוויית בתי השימוש והאסלות ביפן בהחלט מצדיקה את המעשה הזה. "כולם אוהבים שירותים יפניים מפני שיש להם מגוון רחב של פונקציות שונות שחלקן מפתיעות מאוד – יש אסלות מחוממות, יש אסלות שיודעות לערוך בדיקות רפואיות, יש אסלות עם בידה מיוחד ועוד", אמרה שרה ג'ונס הבריטית שביקרה ביפן לרשת BBC, "ובנוסף יש המון שירותים ציבוריים נגישים שמאובזרים היטב". לא תתפלאו אם כן לדעת כי ביפן פועלת אפליקציה שמאתרת לך שירותים נגישים לפי המיקום שלך שנקראת "בודק בית שימוש" CHECK A TOILET.

 

אתמול (יום שלישי) המעצב קייזו סאטו חשף לעולם את יצירת הפאר החדשה והעתידנית שלו – זה נראה קצת כמו חללית, אבל אל תתבלבלו. מדובר בשירותים ציבוריים שמופעלים באמצעות פקודות קוליות ונקראים היי טוילט HI TOILET. מי שרוצה להשתמש בשירותים המפוארים רק צריך לדבר – להגיד "פתח דלת", "הורד מים", "פתח ברז", "ייבש ידיים", "הדלק מוסיקה" וכו'.

שירותים ציבוריים
השירותים הציבוריים HI
TOILET שעיצב קייזו סאטו | צילום: סאטושי נגארה, קרן יפן 'ניפון פאונדיישן'

עבודת האמנות השימושית הזו של סאטו הוצגה כחלק מ'פרויקט בתי השימוש של טוקיו' והיא ממוקמת בפארק נגאנו דורי בלב הרובע המסחרי המפורסם שיבויה.מי שעומד מאחורי  עיצוב המבנה בצורת חצי כדור הוא מנהל הקריאייטיב הראשי של משרד הפרסום TBWA \ HAKUHODO Kazoo Sato.

פרויקט בתי השימוש של טוקיו הוא יוזמה של 'ניפון פאונדיישן' (קרן יפן) שמממנת ומפיקה אותו ורתמה את המוחות היצירתיים המובילים ביפן ובעולם בתחום. בית השימוש שעיצב סאטו הוא מספר 12 בסדרה מתוך 17 בתי שימוש ציבורים חדשניים שמתוכננים להיות מוצגים לקהל הרחב. בין בתי השימוש השונים שכבר הוצגו היו שירותים בצורת פטרייה ושירותים מעגליים שמוקפים בעצי דובדבן.

העיצובים החדשים של בתי שימוש יפנים עם דגש מיוחד על היגיינה אסתטיקה וניקיון, סייעו לשנות את התפיסות הישנות לגבי בתי שימוש ציבוריים כמקום אפל, מצחין, מלוכלך, מגעיל, לא בריא ומפחיד. בבית השימוש הציבורי של סאטו יש זרימת אוויר שנובעת מהעיצוב והצורה של השירותים ומערכת אוורור שפועל 24 שעות ומונעת מריחות רעים להצטבר.

יצרנית האסלות היפנית 'טוטו' הפכה לחדשנית ופורצת דרך בתחום ומנייתה זינקה בשנה האחרונה במאות אחוזים. היא מציגה אסלות בידה עם פונקציות מתקדמות שהפכו לפופולאריות מאוד. למשל: מתג שפותח וסוגר את מכסה האסלה באופן אוטומטי, אסלה מחוממת וגם מים מחוממים כדי לשטוף את האחוריים דרך צינור הבידה. המוצרים של טוטו ובמיוחד אסלת הבידה (שבמקור בכלל שימשה עבור סובלים מטחורים) הפכו פופולאריים ביפן אך הצליחו לחדור במידה מועטה של הצלחה לשווקים בסין ובארה"ב. כי בכל זאת – דברים שהולכים בתרבות היפנית הרבה פעמים נשארים בה, והעולם מביט על היפנים בתדהמה כמו על חייזרים.

ולסיום – השירותים הציבוריים הכי מרווחים בעולם הוצגו אף הם ביפן, בתחנת הרכבת איטאבו בעיר איצ'יהארה. מדובר בחומת עצים עם שתי דלתות, שנמצאת בלב גינה רחבה של 200 מטר רבוע. במרכז הגינה נמצא תא שירותים שקוף כדי ליהנות מהטבע היפה שנמצא סביב. "זו תחושה של לעשות צרכים בטבע ולהתמזג איתו ממש", אמרה תיירת שביקרה במקום.

אסלה של טוטו
אסלת בידה של טוטו | מתוך אתר החברה
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות