עולם

מריחים חולשה? צפון קוריאה חידשה פעילות בכור גרעיני

קים ז'ונג און קים ג'ונג און, שליט צפון קוריאה

 

ארה"ב והמערב עוד מנסים להתאושש מנפילת אפגניסטן לידי הטאליבן, אבל צרות העולם לא מחכות להם וממשיכות להיערם. הזירה החדשה-ישנה היא צפון קוריאה.

צפון קוריאה השמישה כור גרעיני ששימש בעבר לייצור פלוטוניום לכל נשק גרעיניים, כך עולה מהדו"ח השנתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהדגיש את מאמצי המשטר של קים ג'ונג און להרחיב את הארסנל שלו.

הכור ביונגבון, שנמצא בלב תכנית הגרעין הצפון קוריאנית, הפסיק את פעילותו בסוף שנת 2018, ולפי מומחי סבא"א חזר לפעול בתחילת יולי (חודש שעבר) בעומצה של 5 מגה-ואט, כאשר גם  מעבדה הסמוכה לכור בה מפרידים בין פלוטוניום לפסולת גרעינית שמפונה מהכור, החלה לפעול. "מדובר בממצאים מטרידים מאוד", נמסר בהודעת סבא"א, "מאז תחילת יולי 2021 יש אינדיקציות לפעילות בכור, לרבות שחרור נוזל קירור".

עדיין אין תגובות מצד צפון קוריאה וגם לא מצד המימשל האמריקאי. הערכת סבא"א התבססה על תמונות לוויין, היות שכניסת פקחי סבא"א לשטחי צפון קוריאה נאסרה על ידי המשטר הדיקטטורי הקומוניסטי כבר בשנת 2009. וזה ממה לא מקרי שב-12 השנה האחרונות הצפון קוריאנים החלו לפעול ולהתקדם בקצב גבוה כדי ליישם את תכנית הגרעין הלאומית, במסגרתה גם נערכו ניסויים גרעיניים, האחרון שבהם בשנת 2017.

קים ג'ונג און שליט צפון קוריאה הודיע ביוני האחרון, במסגרת כנס הוועדיה המרכזית של מפלכת הפועלים הצפון קוריאנית, כי על מדינתו להיערך לשיחות עם ארה"ב אולם בעיקר להיערך לאפשרות של עימות צבאי מול האמריקאים. כחצי שנה מוקדם יותר, בינואר האחרון, קים חשף את תכניותיו למודרניזציה בכל הקשור ליכולות הגרעיניות של צפון קוריאה, לרבות פיתוח צוללות גרעיניות ונשק גרעיני זעין ומתוחכם.

בלי סין אין פיתרון לסוגיית צפון קוריאה

נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ נפגש פעמיים עם קים ג'ונג און, פעם אחת בסינגפור ופעם נוספת באזור המפורז בין דרום לצפון קוריאה, בניסיון להגיע להסכם על פירוזה של צפון קוריאה, אולם השיחות נתקעו בשל דרישותיו של קים שהעדיף בצדק מבחינתו להמתין לבחירות בארה"ב כדי לראות לאן הרוח הנושבת.

בשנה האחרונה הלכה צפון קוריאה והקצינה, בחסות נגיף הקורונה, והיא היתה אחת משתי מדינות בלבד שלא שלחו ספורטאים להתחרות באולימפיאדת טוקיו. הטענה הרשמית של המשטר היא כי אין קורונה בצפון קוריאה, זאת אחרי שקים האשים את מנהלי הבריאות בכישלונות בתחילת הטיפול בקורונה.

בכל מקרה, העוני רק החריף באחת המדינות העניות והמדכאות בעולם מאז פרוץ הקורונה, שסובל גם משלטון מושחת ורקוב ומסנקציות אמריקאיות. וזה ממשיך עד היום ביתר שאת, לאחר קיצוץ בסחר עם סין ולאחר שקים קרא לאזרחים להיערך להגבלות קורונה נוספות וממושכות. קים עצמו ירד במשקל לאחרונה בניסיון לעבור שינוי תדמיתי, ועדיין בצפון קוריאה העבירו חוק שאוסר על הציבור ללעוג למשקלו של המנהיג. אגב, קים גם ממשיך במלחמתו בתרבות המערבית כשהשטן הגדול מבחינתו הוא תרבות הפופ הדרום קוריאנית (K-POP)

יש לציין כי המשטר הצפון קוריאני נהג להתגרות ולהבהיל בעבר את מימשל אובמה, ולרוב התברר כי סין עמדה מאחורי הקלעים וניצלה את הסחת הדעת הצפון קוריאנית לפעולות מדיניות וכלכליות שעברו מתחת לרדאר בארה"ב ובמערב. בסוף כולם יודעים שאי אפשר לפתור את הסוגיה הצפון קוריאנית כל עוד סין ממשיכה מאחורי הקלעים לשמש כמשענת של קים ג'ונג און.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות