עולם

דרושים: טייסים איסלמיסטים לצבא הטליבאן

שדה התעופה בקאבול

ההשתלטות החדה והמהירה של הטאליבן על אפגניסטן הפכה אותו בין רגע לצבא הטרור הגדול בעולם. ציוד אמריקאי בעלות כוללת של מיליארדי דולרים רבים – כולל מטוסים מתוחכמים, רכבים משוריינים ועוד אמל"ח וטכנולוגיות מתקדמות שעמדו לרשות הצבא האפגני – נמצאים כעת בידי הטאליבן. ומעבר לחשש מטרור, גורמי מודיעין אמריקאים הביעו דאגה מפני העובדה כי הציוד המתוחכם והטכנולוגיות האמריקאיות ייפלו כעת לידי רוסיה וסין שתומכת בטאליבן.

אז מה בדיוק עומד לרשות הטאליבן?

בסך הכל הטאליבן השתלט על 211 מטוסים ומסוקים שהיו בידי הצבא האפגני, 167 מתוכם זמינים לשימוש מיידי, זה כולל 45 מסוקי בלאקהוק, 23 מטוסי תקיפה מדגם 29-A וארבעה מטוסי תובלה הרקולס 130-C. ובין הרכבים שנפלו לידי הטאליבן ישנם 174 ג'יפים משוריינים עם טכנולוגיות מתקדמות בשווי מעל 40 מיליון דולר וכן כלי רכב צבאיים ואזרחיים נוספים וחלקי חילוף והרכבה נוספים.

גם הציוד הצבאי והתחמושת יספיקו לטאליבן להרבה מאוד זמן: מדובר בין היתר 600 אלף כלי נשק לרשות חילות הרגלים, 162 אלף חלקים של ציוד תקשורת, 16 אלף משקפי ראיית לילה, בנוסף לשני מיליון קליעי 7.62 מ"מ שמיועדים לרובי קלצ'ניקוב ששווים בעצמם מעל מיליון וחצי דולר, וזה עוד לפני שדיברנו על הסחורות הממש יקרות ויוקרתיות: מטוסי תקיפה קלים מדגם 29-A בשווי 23 מיליון דולר ליחדה נפלו ועומדים אף הם לרשות מדינת הטרור, כמו גם 100 אלף רקטות 70 מ"מ ו-61 אלף נפצי 40 מ"מ קטלניים. בנוסף ל—4.72 מיליון מחסניות לכדורי 5.56 מ"מ – מה שאמור להספיק עבור מספר גדודים.

לא מדובר רק בציוד לחימה שהטאליבן השתלט עליו – כך למשל ארגון הטרור ששולט באפגניסטן השתלט על 89 אלף חולצות חדשות ומיוחדת שארה"ב ייעד לצבא האפגני בתחילת השנה ושוות 4 מיליון דולר.

מכלול הנתונים האלה נסמך על דיווחים של גורמי צבא אמריקנים בנוגע לכוח ולאספקה של הצבא האפגני, נכון ל-30 ביוני האחרון, וגם על מסמכים שהשיגה סוכנות רויטרס.

מומחים מתריעים מפיגועי טרור במערב

בפנטגון לא יודעים עדיין מהם כל סוגי הציוד והנשק שנפלו מהכוחות האפגניים לידי הטאליבן, כך הודה שלשום (שני) הדובר ג'ון קירבי והוסיף: "כמובן שלא נרצה לראות כל נשק או מערכות שנופלות לידי אנשים שישתמשו בהם בדרך שתזיק לאינטרסים שלנו ושל בני בריתנו".

הנשק הרב והמתוחכם שנפל לידי הטאליבן הופך בין רגע את ארגון הטרור לצבא בעל כוח ואיום משמעותי, כאשר החששות הכבדים במערב הוא שהאיסלמיסטים ששולטים כיום באפגניסטן, ושחלקם היו עצורים בידי ארה"ב בעבר במחנה גואנטנמו, ישתמשו באמל"ח העומד לרשותם כדי להוציא התקפות טרור מרובות למדינות המערב.

ריצ'רד קמפ, הקולונל הבריטי ששימש מפקדת הכוחות הבריטיים באפגניסטן, אף סיפר ל'דיילי מירור' כי "בריטניה תתמודד עם יותר התקפות ופיגועי טרור". הוא הוסיף: "אלקאעידה, השותפים של הטאליבן, ישתמשו במרחב הלא נשלט של אפגניסטן וכמויות הנשק שנחשפות עכשיו מטרידות ביותר. המשמעות היא שאנחנו ניצבים מול צבא טרור מצויד היטב באפגניסטן וזה אמור להדאיג את כולנו".

בעקבות הכישלון האמריקאי המהדהד באפגניסטן, הטאליבן מחומש כעת באופן מלא וכפי שמעולם לא חלם, והוא שולט על כל אפגניסטן. אמנם אי אפשר לצפות שהטאליבן ישתלט על המדינה מבלי להשתלט על ציוד הצבא האפגני, אבל עדיין נפילת ציוד צבאי ותחמושת בהיקפים כאלה גדולים מדאיגה מאוד גורמי מודיעין ואנשי צבא במערב. "אפשר בהחלט לטעון שחיילי הטאליבן מצוידים יותר טוב מחיילים רבים בצבאות אחרים", הזהיר גורם אמריקאי לרשת FOX, "אפשר רק לקוות שהם לא ישתמשו באמל"ח ובתחמושת נגדנו".

בינתיים בשטח באפגניסטן גורמי צבא אמריקאים ממשיכים לעקוב למפות לספור ולאפיין את כל הציוד עליו השתלט הטאליבן עד ה31 באוגוסט, עוד שישה ימים בלבד- מועד הדד-ליין שהציג הטאליבן למימשל ביידן להסיג את כל הכוחות מאפגניסטן.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות