עולם

דיקטטורה, חילופי מהלומות ויאיר לפיד – המגרב על סף פיצוץ

יאיר לפיד עם שר החוץ המרוקני

אחרי שמרכז ודרום אסיה היו בכותרות בתקופה האחרונה לאור השתלטות הטאליבן על אפגניסטן וכיבושה מידי הצבא האמריקאי וכוחות נאט"ו, צפון אפריקה המתפוררת היא הזירה החמה והמרתקת לעקוב אחריה כרגע. המתיחות בין אלג'יריה למרוקו שוברת שיאים, בתוניסיה שורר כאוס פוליטי שרק הולך ומתמשך, וכעת מתגבר החשש שכמו באפגניסטן, גם בצפון אפריקה כוחות איסלמיסטים ג'יהאדיסטים ינסו לנצל את הכאוס הפוליטי כדי להתחזק ולהשתלט. וזה עוד לפני שנכנסו לחלק של מדינת ישראל בבלגאן.

אבל נתחיל מהסוף: אמש הודיע שר החוץ של אלג'יריה, רמתאן למאמרה, כי ארצו ניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם השכנה מרוקו בשל פעולות עוינות, אחרי חודשים של מתיחות שהתחדשה והלכה והחריפה בין שתי היריבות הגדולות מצפון מערב אפריקה. מרוקו ואלג'יריה מאשימות זו את זו כבר תקופה ארוכה כי המדינה האחרת תומכת בתנועות אופוזיציה ובארגוני פרוקסי אצלן.

 

 

"אלג'יריה החליטה לנתק את כל הקשרים הדילפומטיים עם ממלכת מרוקו החל מהיום", כך הודיע למאמרה במסיבת עיתונאים מיוחדות וחריגה. הוא הוסיף כי "ההיסטוריה מלמדת שמרוקו מעולם לא הפסיקה לנקוט בפעילות עוינת נגד אלג'יריה. מרוקו מובילה מלחמה תקשורתית נגד אלג'יריה, העם האלג'יראי ומנהיגיו".

היחסים בין מרוקו לאלג'יריה התפוצצו אחרי רצף של אירועים, שאחד מהם קשור, לא תאמינו, למדינת ישראל: כבר עשורים רבים ששורר מתח כבד ביחסים בין מרוקו לאלג'יריה סביב מחלוקות טריטוריאליות במערב מדבר הסהרה, אזורים שהיו בשליטה קולוניאלית של ספרד, נחשבים על ידי מרוקו כחלק מהממלכה שלהם בעוד אלג'יריה מגבה תנועה שנקראת פוליסאריו ודורשת עצמאות באותו אזור. יש לזכור כי ההסכם בין ישראל למרוקו נחתם רק בזכות ולאחר שארה"ב תחת הנשיא דונלד טראמפ הכירה בריבונות של מרוקו על שטחי מערב הסהרה.

הסכם הנורמליזציה בין מרוקו לישראל שנחתם בדצמבר 2020 והביקור ההיסטורי של שר החוץ יאיר לפיד לפני שבועיים במרוקו, רק הוסיפו למתח בין המדינות. לפיד ניצל את הביקור כדי להביע דאגה עמוקה מכך ש"אלג'יריה מתקרבת לאירן" והזכיר את "הקמפיין שניהלה אלג'יריה נגד קבלת ישראל כמשקיפה בארגון 'האיחוד האפריקאי'"

בתגובה שר החוץ האלג'יראי תקף את לפיד וקבע כי "ההאשמות חסרות שחר ואיומים מוסווים", אחרי ששר החוץ הישראלי לטענתו "הביע במהלך ביקורו במרוקו דאגות מהתפקיד שממלאת אלג'יריה באזור ".

מי הצית שריפות ענק בצפון אלג'יריה?

תגובת של מרוקו לא איחרה לבוא כשעה קלה לאחר מכן משרד החוץ של מרוקו הוציא הודעה כי "המהלך של אלג'יריה בלתי מוצדק לחלוטין, אולם הוא היה צפוי לאור הלוגיקה של ההסלמה שנראתה בשבועות האחרונים". מבירת מרוקו רבאט הוסיפו גורמים מרוקאים וטענו בפרסום של AFP כי האלג'יראים ניזונים מ'פייק ניוז' וכי החלטתם לנתק את הקשרים הדיפלומטיים "מתבססת על נימוקים כוזבים ואף אבסורדיים".

הקרע ביחסים בין המדינות השכנות שהן יריבות גדולות, ארע לאחר שאלג'יריה הודיעה בשבוע שעבר כי תבחן את היחסים הבילטרליים (דו-צדדיים) מתוך טענה כי מרוקו שותפה לשריפות היער הקטלניות שהמיטו חורבן על צפון אלג'יריה. למאמרה האשים מנהיגי מרוקו ב"אחריות למשברים חוזרים ונשנים" ובהתנהגות ש"הובילה לסכסוך במקום להשתלבות" בצפון אפריקה.

לפני חודש, לקראת סוף חודש יולי, מלך מרוקו מוחמד השישי הביע צער על המתיחות ששוררת בין שתי המדינות, ואף הזמין את נשיא אלג'יריה עבד אלמג'יד טבון לביקור במטרה "לגרום לחכמה לנצח" ו"לעבוד במשותף על פיתוח היחסים בין שתי המדינות". אולם ב-9 באוגוסט פרצו שריפות היער בצל גל חום קיצוני וגרמו להרג של 90 בני אדם, בהם יותר מ-30 חיילים, ולשריפת אלפי דונמים של יערות חורש.

בעוד היו שדיברו על שינוי האקלים והתחממות גלובלית כגורם לשריפות, והיו שהאשימו את הרשויות באלג'יריה שכשלו בהכנה להתמודדות עם האש, בפועל נשיא אלג'יריה טבון טען כי "מקור השריפות בפעילות פלילית" ורמז שגורמים מרוקאים הציתו את היערות, מה שהגביר את המתיחות בין המדינות.

הרשויות באלג'יריה האשימו כי מדובר בהצתות מכוונות בידי תנועת העצמאות שבאה מהמחוז הברברי קביליה שנמצא מזרחית לבירה אלג'יר על גדות חופי הים התיכון. לטענת האלג'יראים מרוקו תומכת בבדלנים השוררים. "הפרובוקציה המרוקאית הגיעה לשיא כשמשלחת מרוקאית לאו"ם דרשה עצמאות עבור אנשי מחוז קאביליה", אמר שר החוץ האלג'יראי למאמרה. הוא כיוון לאירוע שהתרחש בחודש שעבר, בו עומאר חלאיילה השליח המרוקאי המיוחד לאו"ם, הביע תמיכה בהגדרה עצמית לברברים אנשי מחוז קביליה בשטח אלג'יריה, צעד שבעקבותיו אלג'יריה החזירה את השגריר שלה מרבאט.

במסגרת המתיחות האזורית, הואשמה התנועה להגדרה עצמית של אנשי קאבילייה MAK בלינצ' כלפי אדם שהואשם באופן שקרי כי הצית שריפת יערות, אירוע שעורר זעם רב בציבור האלג'יראי.

בשבוע שעבר אלג'יריה האשימה את מרוקו בתמיכה בארגון הזה שמוגדר באלג'יריה כ"ארגון טרור", ובמקביל כוחות הביטחון והאכיפה של אלג'יריה החלו להציב מחסומים נוספים בגבול והגבירו את הבדיקות הביטחוניות בגבול המערבי שלה עם מרוקו. הגבול בין מרוקו לאלג'יריה סגור מאז 1994.

נשיא אלג'יריה טבון אמר לאחרונה כי "הפעולות העוינות הבלתי פוסקות שננקטו על ידי מרוקו נגד אלג'יריה הצריכו בחינה מחדש של היחסים בין שתי המדינות". יחד עם זאת ולמרות ניתוק היחסים הדיפלומטיים, הסיוע הקונסולרי לאזרחים אלג'יראים במרוקו לא ייפגע.

נשיא תוניסיה הפך לדיקטטור

נשיא תוניסיה קייס סעיד האריך את תקופת השעיה הפרלמנט התוניסאי עד להודעה חדשה, זאת  חודש לאחר שסעיד פיטר את ראש ממשלת טוניסיה ולקח לידיו את הסמכות המבצעת "כדי להציל את המדינה מקריסה", צעד שמתנגדי סעיד בתוניסיה קוראים לו 'הפיכה' אולם קייס זוכה לפופולרית רבה בטוניסיה אחרי שנים של שחיתות ממשלתית, ניהול כושל ושיתוק פוליטי שרק הוחרפו בעידן משבר הקורונה. קייס נבחר ברוב עצום לנשיאות ב-2019 תוך שהוא מבטיח להילחם בשחיתות.

לפי הדיווחים מתוניס הבירה, הנשיא צפוי למסור הודעה לאומה במהלך הימים הקרובים. בני הברית של תוניסיה במערב וארגונים בינלאומיים דורשים מסעיד מסעיד להציג מפת דרכים פוליטית ולמנות ראש ממשלה אחר או להכריז על בחירות.

כזכור תוניסיה היתה המדינה בה פרץ האביב הערבי והיא היתה היחידה מכולן שאימצה משטר דמוקרטי החל ב-2011. מאז היו תהפוכות וסערות פוליטיות וחשש כבד למעמד הדמוקרטיה. בעקבות המשבר הפוליטי הגדול האחרון בחודש שעבר, יולי, הנשיא סייד השתלט על ניהול המדינה, פיטר את ראש הממשלה והקפיא את פעילות הפרלמנט. גורמים פוליטיים בתוך מפלגתו של הנשיא ובמיוחד גורמי אופוזיציה תוקפים אותו כעת בחריפות וטוענים כי הוא דיקטטור שביצע הפיכה.
החשש גם בתוניסיה, בה פעלו לפני עשור כוחות דאעש במרץ רב, הוא שקיצוניים איסלמיסטים ינצלו את המשבר הפוליטי הקשהו את הייאוש של העם וינסו להשתלט על המדינה, במיוחד לאור האירועים עם הטאליבן בפאגניסטן שנתנו רוח גבית לאיסלאם הקיצנוי.

מישהו אמר "הקאמבק של דאעש בדרך?".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות