עולם

זו לא בדיחה: סין מאשימה את ארה"ב בהתפרצות הקורונה

דובר שר החוץ הסיני ז'או ליז'יאנג דובר שר החוץ הסיני ז'או ליז'יאנג, שנודע בסגנון דיפלומטי אגרסיבי, הוא אחד הגורמים המובילים בהפצת קונספירציית פורט דטריק ברשתות החברתיות

תיאוריית הקונספירציה הפופולארית ביותר על העם הסיני היא שנגיף הקורונה מקורו בבסיס אמריקאי במרילנד. תעשיית הפייק ניוז הסינית מגובה בהרבה חומר שרץ ברשתות החברתיות של סין – סרטונים מפוברקים, תמונות ערוכות, תירוצים מדעיים בשקל ושאר מניפולציות. כזכור, לסין הדיקטטורית יש שליטה על החומר שרץ ברשתות החברתיות והיא עושה בו שימוש לפי רוחה. בסין לא מדווחים על חדשות אלא ממציאים חדשות.

תיאוריות הקונספירציה הסיניות גברו לאחרונה ולא במקרה זה מתרחש בשעה שבארה"ב מצפים לדו"ח של המודיעין האמריקאי לגבי מקור וירוס הקורונה, לאחר שבחודש מאי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה על חקירה בת 90 יום לקבוע אם נגיף הקורונה התפרץ כתוצאה של תאונת מעבדה או דרך אדם שבא במגע עם חיה נגועה.

 

אולם כעת, לקראת שחרור דו"ח המודיעין האמריקאי, סין עבר להתקפה כולל מתקפת תעמולה מאסיבית. בשבועות האחרונים מקורות סיניים מחזקים ומפמפמים את הטענה הסינית חסרת הביסוס שהקורונה נוצרה בכלל בארה"ב. במסגרת התעמולה הסינית כל האמצעים כשרים – מפוסטים ברשתות חברתיות דרך סרטוני ראפ. להערכת מומחי תקשורת, מאמצי התעמולה הסיניים נחשבים להצלחה גדולה בשכנוע הציבור הסיני שמביט בסקפטיות, זלזול וחוסר אמונה בביקורת הבינלאומית שנמתחה על סין וחלקה בהתפרצות הקורונה בסוף שנת 2019.

דובר שר החוץ הסיני מתפרע ותוקף בטוויטר

אז איך הולכת תיאוריית הקונספירציה הסינית? בסיס אמריקאי בשם פורט דטריק FORT DETRICK הוא בסיס צבאי אמריקאי במרילנד, 80 ק"מ צפונית לוושינגטון די.סי, שמרבית האמריקאים לא שמעו עליו מעולם ועושה רושם שיותר סינים מכירים אותו מאמריקאים. מובילי התעמולה הסיניים דחפו את הטענות כי בבסיס זה במרילנד בעבר שכן המטה המרכזי של תכנית הנשק הביולוגי של האמריקאים, וכיום נמצאות שם מעבדות ביו-רפואיות שחוקרות וירוסים כולל אבולה ואבעבועות שחורות.

התועמלנים הסינים מעלילים על הבסיס הזה כי יש לו היסטוריה מפוקפקת שמעוררת ספקולציות לגבי התנהלות האמריקאים שהובילה גם להתפרצות הקורונה מהבסיס הזה דרך הדבקה של חיילים אמריקאים.

https://twitter.com/swiftlaw1/status/1428715647685459968

להקת ראפ סינית ששרה שירים לאומיים חיברה שיר פופולארי, שהפזמון שלו הולך ככה: "כמה עלילות יצאו מהמעבדה שלכם?/ כמה גופות תלויות על וו?/ מה אתם מסתירים?/ תפתחו את השער לפורט דטריק". דובר שר החוץ הסיני ז'או ליז'יאן צייץ בטוויטר לאחרונה: "תפתחו את השערים לפורט דטריק ותשפכו אור על סוד ששמור בקפדנות. שיר הראפ הזה מביע את מחשבותינו".

ליז'יאנג, שנודע בסגנון דילפומטי אגרסיבי ובוטה, נוהג לצייץ הרבה תעמולה סינית ואנטי אמריקאית. הוא חזר בציוצים רבים על 'טענותיו' לגבי פורט דטריק מאז הציוץ בראשון הבול טשלו בעניין ביולי 2020 לפני יתור משנה: "מה מסתתר מאחורי סגירת המעבדה הביולוגית בפורט דטריק? מתי ארה"ב תזמין מומחים כדי לחקור את מקור התפרצות הנגיף בשטחה?", כשהיה ברור כי זו מתקפת נגד של המשטר הסיני מול דרישות מימשל טראמפ דאז לחקור את מקור התפרצות הנגיף סין.

בניסיון גם להפעיל לחץ על האמריקאים אבל בעיקר לצרכי פנים לתעמולת השקר הסינית. ליז'יאנג נחשב לאחד המפיצים הראשיים של תאוריית הקונספירציה הסינית, ואם זה רוח גורמי המשטר – הציבור בהמוניו מבין לאן הרוח נושבת.

https://twitter.com/zlj517/status/1427995267878383624

בחודשים האחרונים עוד ועוד דיפלומטים סיניים המוצבים במדינות שונות הצטרפו לטענות הסיניות על התפרצות הקורונה מהמעבדה בפורט דטריק ורשת הטלוויזיה הסינית CCTV אף שידרה תחקיר, דו'ח מיוחד בן שעה על "ההיסטוריה האפלה של פורט דטריק" והתמקדה ב"הדבקות מיסתוריתו שארעו במעבדה ב-2019", תוך העלאת טענות על בעיות בטיחות של האמריקאים, והתחקיר פומפם בידי שאר התקשורת הסינים וגורמי מימשל סיניים. בסך הכל מעל 100 מיליון צפיות לסרטןו נרשמו ברשת החברתית הסינית 'ווייבו' וההאשטאג של פורט דטריק הפך לנושא השיחה הפופולארי ביותר בכלל ברשתות החברתיות בסין.

כזכור, במשך שנה ויותר תיאוריית התפרצות הנגיף ממעבדה ביולוגית בווהאן הוכחשה נמרצות כקונספירציה ופייק ניוז, גם הודות ללחצים כבדים של המשטר הסיני, אבל במהלך החודשים האחרונים מדענים בכירים וגופי מודיעין שונים קבעו כי ככל מקור הנגיף אכן במעבדה.

דאגת המשטר הסיני היא מביקורת פנימית והלגיטימציה הציבורית

אירה הרברט, אנליסטית וחוקרת רשתות חבריתו בחברת 'גרפיקה', אמרה לרשת BBC: "אנחנו עדין לקמפיין ממושך שבו מעורבים יותר ויותר חשבונות ברשתות מאזורים גאוגרפיים שונים"

במסגרת תאוריות הקונספירציה הסינית, העיתון 'גלובל טיימס' דחף השערות שלפיהן מקור הנגיף קשור למחקרים של ד"ר רלף באריץ' וחוקרים שעבדו איתו בפורט דטריק. לפי העיתון ד"ר באריץ', החוקר מצפון קרוליינה, הוביל מחקר על העברת הנגיף מעטלפים לבני אדם שפורסם במגזין הרפואה והמדע 'נייצ'ר מדיסין', והוא זה שיצר את הקורונה המדבקת בין בני אדם. 'גלובל טיימס' לא רק מפיץ תעמולה שקרית מטעם המשטר הסיני, הוא אף יזם עצומה באינטרנט שדורשת מארגון הבריאות העולמי לחקור את פורט דטריק, עצומה שכבר זכתה ליותר מ-25 מיליון חתימות, או יותר נכון "חתימות", כי המשטר הסיני עושה מינפולציות שכאלה בלי בעיה.

הבעיה היא שיש במערב מי שקונים את התעמולה הסינית שמופצת ברשתות שאסורות לשימוש בסין עצצמה כמו טוויטר ופייסבוק באמצעות חשבונות מזויפים ובוטים, בהם המשטר הסיני עושה שימוש רב מאוד ומתוחכם לא פחות מאף מדינה בעולם.

https://twitter.com/Shayan86/status/1429641698116874241

הקמפיינים הבוטים ועמוסי השקרים של סין לא עוזרת לה לקנות חברים חדשים במערב, אבל הסינים מרגישים חזקים ומועצמים בעקבות הנגיף הסיני שגרם למוות ולמשבר כלכלי בכל העולם. מומחים לענייני סין מזכירים כי הדאגה המרכזית של המשטר היא מביקורת פנימית וחשוב מאוד לתפיסת המשטר להיחשב לגיטימי בעיני הציבור. לצורך כל משתמשים בטקטיקות כאלה. דבר אחד בטוח – מאמצי התעמולה של המשטר הסיני מעולם לא היו חזקים ותקיפים יותר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות